Show simple item record

Trans People on the Autism Spectrum
dc.contributor.advisorVozková, Anna
dc.creatorVaněčků, Alex
dc.date.accessioned2022-10-04T14:22:57Z
dc.date.available2022-10-04T14:22:57Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/175575
dc.description.abstractThe bachelor thesis deals with a co-occurrence of trans identity and autism, which has been a subject of academic interest in recent years. Its aim was to find out how these people relate to their dual diagnosis, what are their experiences with professionals, and whether they relate to autistic or trans communities. The theoretical part addresses three areas. The first part introduces the basic concepts related to trans issues and the process of transition in Czechia that most trans people go through. It also mentions the sources of stress that have psychological impacts on these people. The second section defines autism, introduces the concept of neurodiversity and briefly mentions gender differences in autism. The third part then describes the findings on the co-occurrence of autism and trans identity, the theories in consideration and the recommendations of the clinical guideline. The empirical part describes the conducted qualitative research. Two online interviews, one unstructured and one structured, were done with each of the three respondents. The interviews were transcribed and then subjected to thematic analysis. The results present the five themes that were identified in the interviews. These were: self-perception, difficulties and subjective experience, own double distinctness, the...en_US
dc.description.abstractPráce se zaměřuje na souběh trans identity a autismu, který je v posledních letech předmětem odborného zájmu. Jejím cílem bylo dozvědět se, jak se tito lidé vztahují ke své dvojí odlišnosti, jaké mají v souvislosti s tím zkušenosti s odborníky a zda se vztahují a autistickým či trans komunitám. Teoretická část se zabývá třemi oblastmi. V první části seznamuje se základními pojmy spojené s trans tématem a s procesem tranzice, kterou většina trans lidí podstupuje. Dále zde také zmiňuje zdroje stresu, které mají psychické dopady na tyto lidi. Druhá část definuje autismu, přibližuje koncept neurodiverzity a krátce zmiňuje genderové rozdíly v projevech. Třetí část pak popisuje zjištěné informace o souběhu autismu a trans identity, zvažované teorie a doporučení vzniklého klinického guidelinu. V empirické části je popsán realizovaný kvalitativní výzkum. S každým ze třech získaných účastníků byly provedeny dva online rozhovory, jeden nestrukturovaný a druhý strukturovaný. Rozhovory byly přepsány a následně zpracovány tematickou analýzou. Výsledky pak seznamují s pěti tématy, které byly v rozhovorech pojmenovány. Bylo jimi vnímání sebe sama, obtíže a prožívání, vlastní dvojí odlišnost, přístup okolí a vidina budoucnosti. KLÍČOVÁ SLOVA autismus, neurodiverzita, transgender, genderová identita, LGBTcs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectAutismen_US
dc.subjectNeurodiversityen_US
dc.subjectTransgenderen_US
dc.subjectGender Identityen_US
dc.subjectLGBTen_US
dc.subjectautismuscs_CZ
dc.subjectneurodiverzitacs_CZ
dc.subjecttransgendercs_CZ
dc.subjectgenderová identitacs_CZ
dc.subjectLGBTcs_CZ
dc.titleTrans lidé na autistickém spektrucs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-09-07
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId225001
dc.title.translatedTrans People on the Autism Spectrumen_US
dc.contributor.refereeVanek, Marián
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychology with extension in Special Educationen_US
thesis.degree.disciplinePsychologie s rozšířením o speciální pedagogikucs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologie s rozšířením o speciální pedagogikucs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychology with extension in Special Educationen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce se zaměřuje na souběh trans identity a autismu, který je v posledních letech předmětem odborného zájmu. Jejím cílem bylo dozvědět se, jak se tito lidé vztahují ke své dvojí odlišnosti, jaké mají v souvislosti s tím zkušenosti s odborníky a zda se vztahují a autistickým či trans komunitám. Teoretická část se zabývá třemi oblastmi. V první části seznamuje se základními pojmy spojené s trans tématem a s procesem tranzice, kterou většina trans lidí podstupuje. Dále zde také zmiňuje zdroje stresu, které mají psychické dopady na tyto lidi. Druhá část definuje autismu, přibližuje koncept neurodiverzity a krátce zmiňuje genderové rozdíly v projevech. Třetí část pak popisuje zjištěné informace o souběhu autismu a trans identity, zvažované teorie a doporučení vzniklého klinického guidelinu. V empirické části je popsán realizovaný kvalitativní výzkum. S každým ze třech získaných účastníků byly provedeny dva online rozhovory, jeden nestrukturovaný a druhý strukturovaný. Rozhovory byly přepsány a následně zpracovány tematickou analýzou. Výsledky pak seznamují s pěti tématy, které byly v rozhovorech pojmenovány. Bylo jimi vnímání sebe sama, obtíže a prožívání, vlastní dvojí odlišnost, přístup okolí a vidina budoucnosti. KLÍČOVÁ SLOVA autismus, neurodiverzita, transgender, genderová identita, LGBTcs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor thesis deals with a co-occurrence of trans identity and autism, which has been a subject of academic interest in recent years. Its aim was to find out how these people relate to their dual diagnosis, what are their experiences with professionals, and whether they relate to autistic or trans communities. The theoretical part addresses three areas. The first part introduces the basic concepts related to trans issues and the process of transition in Czechia that most trans people go through. It also mentions the sources of stress that have psychological impacts on these people. The second section defines autism, introduces the concept of neurodiversity and briefly mentions gender differences in autism. The third part then describes the findings on the co-occurrence of autism and trans identity, the theories in consideration and the recommendations of the clinical guideline. The empirical part describes the conducted qualitative research. Two online interviews, one unstructured and one structured, were done with each of the three respondents. The interviews were transcribed and then subjected to thematic analysis. The results present the five themes that were identified in the interviews. These were: self-perception, difficulties and subjective experience, own double distinctness, the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV