dc.contributor.advisor | Beňák, David | |
dc.creator | Beranová, Kamila | |
dc.date.accessioned | 2022-10-04T15:47:14Z | |
dc.date.available | 2022-10-04T15:47:14Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/175460 | |
dc.description.abstract | The diploma thesis deals with the influence of the environment and some of its aspects and levels of education on future employment and related life within the Romany ethnic group. It is divided into a theoretical part, where I introduced the history of Romany culture, the issue of the Romany people and outlined the image of their integration into society. As a key topic, I chose the influence of socio-economic status on the level of education of Romany children. I attempted to define the role of the state in the issue of social status of this ethnic group and bring the position of the Romany question in society and the labour market nearer, which is related to my outline of the view of Romany people themselves on the phenomenon of education and its application in the work process. At the end of the theoretical part I introduced a well-known personality who devoted all his time to the education of the Romany in terms of pedagogy, upbringing and education. In the practical part I presented the research in the form of interviews with Romany citizens on how education affected their lives and the extent to which family upbringing, social environment and Romany origin played a role. Klíčová slova: integration, inclusion, level, success, motivation, need, social capital, education, Roma education,... | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá vlivem a úrovní vzdělání na budoucí pracovní zařazení a související životní kariéru v rámci romského etnika. Je rozdělena do teoretické části, kde jsem představila historii romské kultury, problematiku romství a nastínila obraz integrace Romů do společnosti. Jako stěžejní téma jsem zvolila vliv socioekonomického statusu na úroveň vzdělávání romských dětí, pokusila se definovat roli státu v otázce společenského postavení tohoto etnika a přiblížit postavení Romů ve společnosti a na trhu práce, s čímž souvisí i mé nastínění pohledu samotných Romů na fenomén vzdělání a jeho uplatnění v pracovním procesu. Závěrem teoretické části jsem představila známou osobnost, která věnovala Romům veškerý svůj čas z hlediska pedagogiky, výchovy a vzdělávání. V praktické části jsem se formou rozhovorů s romskými občany věnovala výzkumu, kde jsem chtěla zjistit, jak úroveň dosaženého vzdělání následně ovlivnila jejich životy, do jaké míry hrála v této otázce roli rodinná výchova, sociální prostředí a romský původ. Klíčová slova integrace, inkluze, úroveň, úspěch, motivace, potřeba, sociální kapitál, vzdělání, vzdělávání Romů, kultura, hodnoty, tradice, společnost, výchova, prostředí | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | culture|level|application|Roma|democracy|society|integration|employment|employability of Roma|inclusion|social problem|way of life|socialization|education|discrimination|personalities Entered | en_US |
dc.subject | Edited | en_US |
dc.subject | kultura|vzdělání|úroveň|uplatnění|Romové|demokracie|společnost|integrace|zaměstnanost|zaměstnavatelnost Romů|inkluze|sociální problém|způsob života|socializace|školství|diskriminace|osobnosti | cs_CZ |
dc.title | Vliv vzdělávání na (ne)úpěšnou životní dráhu Romů | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2022 | |
dcterms.dateAccepted | 2022-09-06 | |
dc.description.department | Department of Education | en_US |
dc.description.department | Katedra pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 234013 | |
dc.title.translated | Influence of education on (un)successful life path of Roma | en_US |
dc.contributor.referee | Burešová, Karolína | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Social Education | en_US |
thesis.degree.discipline | Sociální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Social Education | en_US |
thesis.degree.program | Sociální pedagogika | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra pedagogiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Education | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Sociální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Social Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Sociální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Social Education | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá vlivem a úrovní vzdělání na budoucí pracovní zařazení a související životní kariéru v rámci romského etnika. Je rozdělena do teoretické části, kde jsem představila historii romské kultury, problematiku romství a nastínila obraz integrace Romů do společnosti. Jako stěžejní téma jsem zvolila vliv socioekonomického statusu na úroveň vzdělávání romských dětí, pokusila se definovat roli státu v otázce společenského postavení tohoto etnika a přiblížit postavení Romů ve společnosti a na trhu práce, s čímž souvisí i mé nastínění pohledu samotných Romů na fenomén vzdělání a jeho uplatnění v pracovním procesu. Závěrem teoretické části jsem představila známou osobnost, která věnovala Romům veškerý svůj čas z hlediska pedagogiky, výchovy a vzdělávání. V praktické části jsem se formou rozhovorů s romskými občany věnovala výzkumu, kde jsem chtěla zjistit, jak úroveň dosaženého vzdělání následně ovlivnila jejich životy, do jaké míry hrála v této otázce roli rodinná výchova, sociální prostředí a romský původ. Klíčová slova integrace, inkluze, úroveň, úspěch, motivace, potřeba, sociální kapitál, vzdělání, vzdělávání Romů, kultura, hodnoty, tradice, společnost, výchova, prostředí | cs_CZ |
uk.abstract.en | The diploma thesis deals with the influence of the environment and some of its aspects and levels of education on future employment and related life within the Romany ethnic group. It is divided into a theoretical part, where I introduced the history of Romany culture, the issue of the Romany people and outlined the image of their integration into society. As a key topic, I chose the influence of socio-economic status on the level of education of Romany children. I attempted to define the role of the state in the issue of social status of this ethnic group and bring the position of the Romany question in society and the labour market nearer, which is related to my outline of the view of Romany people themselves on the phenomenon of education and its application in the work process. At the end of the theoretical part I introduced a well-known personality who devoted all his time to the education of the Romany in terms of pedagogy, upbringing and education. In the practical part I presented the research in the form of interviews with Romany citizens on how education affected their lives and the extent to which family upbringing, social environment and Romany origin played a role. Klíčová slova: integration, inclusion, level, success, motivation, need, social capital, education, Roma education,... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |