Show simple item record

Influence of education on (un)successful life path of Roma
dc.contributor.advisorBeňák, David
dc.creatorBeranová, Kamila
dc.date.accessioned2022-10-04T15:47:14Z
dc.date.available2022-10-04T15:47:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/175460
dc.description.abstractThe diploma thesis deals with the influence of the environment and some of its aspects and levels of education on future employment and related life within the Romany ethnic group. It is divided into a theoretical part, where I introduced the history of Romany culture, the issue of the Romany people and outlined the image of their integration into society. As a key topic, I chose the influence of socio-economic status on the level of education of Romany children. I attempted to define the role of the state in the issue of social status of this ethnic group and bring the position of the Romany question in society and the labour market nearer, which is related to my outline of the view of Romany people themselves on the phenomenon of education and its application in the work process. At the end of the theoretical part I introduced a well-known personality who devoted all his time to the education of the Romany in terms of pedagogy, upbringing and education. In the practical part I presented the research in the form of interviews with Romany citizens on how education affected their lives and the extent to which family upbringing, social environment and Romany origin played a role. Klíčová slova: integration, inclusion, level, success, motivation, need, social capital, education, Roma education,...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá vlivem a úrovní vzdělání na budoucí pracovní zařazení a související životní kariéru v rámci romského etnika. Je rozdělena do teoretické části, kde jsem představila historii romské kultury, problematiku romství a nastínila obraz integrace Romů do společnosti. Jako stěžejní téma jsem zvolila vliv socioekonomického statusu na úroveň vzdělávání romských dětí, pokusila se definovat roli státu v otázce společenského postavení tohoto etnika a přiblížit postavení Romů ve společnosti a na trhu práce, s čímž souvisí i mé nastínění pohledu samotných Romů na fenomén vzdělání a jeho uplatnění v pracovním procesu. Závěrem teoretické části jsem představila známou osobnost, která věnovala Romům veškerý svůj čas z hlediska pedagogiky, výchovy a vzdělávání. V praktické části jsem se formou rozhovorů s romskými občany věnovala výzkumu, kde jsem chtěla zjistit, jak úroveň dosaženého vzdělání následně ovlivnila jejich životy, do jaké míry hrála v této otázce roli rodinná výchova, sociální prostředí a romský původ. Klíčová slova integrace, inkluze, úroveň, úspěch, motivace, potřeba, sociální kapitál, vzdělání, vzdělávání Romů, kultura, hodnoty, tradice, společnost, výchova, prostředícs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectculture|level|application|Roma|democracy|society|integration|employment|employability of Roma|inclusion|social problem|way of life|socialization|education|discrimination|personalities Entereden_US
dc.subjectEditeden_US
dc.subjectkultura|vzdělání|úroveň|uplatnění|Romové|demokracie|společnost|integrace|zaměstnanost|zaměstnavatelnost Romů|inkluze|sociální problém|způsob života|socializace|školství|diskriminace|osobnostics_CZ
dc.titleVliv vzdělávání na (ne)úpěšnou životní dráhu Romůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-09-06
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId234013
dc.title.translatedInfluence of education on (un)successful life path of Romaen_US
dc.contributor.refereeBurešová, Karolína
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSocial Educationen_US
thesis.degree.disciplineSociální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSocial Educationen_US
thesis.degree.programSociální pedagogikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSocial Educationen_US
uk.degree-program.csSociální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSocial Educationen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá vlivem a úrovní vzdělání na budoucí pracovní zařazení a související životní kariéru v rámci romského etnika. Je rozdělena do teoretické části, kde jsem představila historii romské kultury, problematiku romství a nastínila obraz integrace Romů do společnosti. Jako stěžejní téma jsem zvolila vliv socioekonomického statusu na úroveň vzdělávání romských dětí, pokusila se definovat roli státu v otázce společenského postavení tohoto etnika a přiblížit postavení Romů ve společnosti a na trhu práce, s čímž souvisí i mé nastínění pohledu samotných Romů na fenomén vzdělání a jeho uplatnění v pracovním procesu. Závěrem teoretické části jsem představila známou osobnost, která věnovala Romům veškerý svůj čas z hlediska pedagogiky, výchovy a vzdělávání. V praktické části jsem se formou rozhovorů s romskými občany věnovala výzkumu, kde jsem chtěla zjistit, jak úroveň dosaženého vzdělání následně ovlivnila jejich životy, do jaké míry hrála v této otázce roli rodinná výchova, sociální prostředí a romský původ. Klíčová slova integrace, inkluze, úroveň, úspěch, motivace, potřeba, sociální kapitál, vzdělání, vzdělávání Romů, kultura, hodnoty, tradice, společnost, výchova, prostředícs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis deals with the influence of the environment and some of its aspects and levels of education on future employment and related life within the Romany ethnic group. It is divided into a theoretical part, where I introduced the history of Romany culture, the issue of the Romany people and outlined the image of their integration into society. As a key topic, I chose the influence of socio-economic status on the level of education of Romany children. I attempted to define the role of the state in the issue of social status of this ethnic group and bring the position of the Romany question in society and the labour market nearer, which is related to my outline of the view of Romany people themselves on the phenomenon of education and its application in the work process. At the end of the theoretical part I introduced a well-known personality who devoted all his time to the education of the Romany in terms of pedagogy, upbringing and education. In the practical part I presented the research in the form of interviews with Romany citizens on how education affected their lives and the extent to which family upbringing, social environment and Romany origin played a role. Klíčová slova: integration, inclusion, level, success, motivation, need, social capital, education, Roma education,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV