Vliv zrodu kinematografie na filosofické pojetí času
The birth of cinematography and it's influence on philosophical notion of time
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175073Identifikátory
SIS: 244586
Kolekce
- Kvalifikační práce [24980]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Kettner, Marek
Oponent práce
Švec, Ondřej
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filozofie
Katedra / ústav / klinika
Ústav filosofie a religionistiky
Datum obhajoby
6. 6. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Čas|Filosofie filmu|Kinematografie|Filmový čas|Trvání|Krystal času|Štěpení časuKlíčová slova (anglicky)
Time|Philosophy of film|Cinematography|Cinematographic time|Durée|Crystal of Time|Division of timeČas byl a zůstává jedním z nejstěžejnějších témat filosofie. Myslitelé všech dob i národností přicházeli s novými definicemi. Ale ať už je čas pohybem, rozpětím duše nebo vědomým plynutím, příchod filmu těmito definicemi otřásl. Film nám představuje situac jiném světě, v němž postavy najednou skáčou ze současnosti do minulosti během zlomku sekundy, kde se události několika let vejdou do několika desítek minut a kde se čas podle všeho nepodřizuje žádným pravidlům. Je tomu ale skutečně t této práci bude mým cílem prozkoumat, jak přistupuje k problému času v čem se její pojetí kinematografického času liší od pojetí času obecně. Budu se opírat převážně o pojetí času Henriho Bergsona a jeho ap Klíčová slova: Čas, Filosofie filmu, Kinematografie, Filmový čas, Trvání, Krystal času, Štěpení času
Annotation: Time has always been one of the most important topics in philosophy. Philosophers all around the world were coming up with new definitions of time since the antiquity. Is it a movement? An extension of our very soul? Or a bergsonian durée? The invention of cinematography shook all these definitions to the ground. Film presents situations that seem to be going on in another world, in which the characters are able to jump from present to past - the events of several centuries can happen in a matter of minutes - and time seems to submit to no rules whatsoever. But is that truly so? My goal in this thesis is to look deeper into how philosophy grasps the concept of cinematographic time and how its view on cinematographic time differs from its view on time itself. I will base my research on the works of Henri Bergson, Gilles Deleuze, and Mary Ann Doane. Key words: Time, Philosophy of film, Cinematography, Cinematographic time, Durée, Crystal of Time, Division of time
