Zobrazit minimální záznam

Estetika praskliny: Digitální Kříženecký a samovolná tvořivost archivního filmu
dc.contributor.advisorČesálková, Lucie
dc.creatorAnger, Jiří
dc.date.accessioned2022-07-27T06:24:03Z
dc.date.available2022-07-27T06:24:03Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/174737
dc.description.abstractWould it be possible to do film theory "from below," from the perspective of a film object, of its multifarious details and facets, however marginal, unintentional, or aleatory they might be? Could we treat figurative and material accidents in moving images as full-fledged actors with distinctive aesthetic forms, functions, and effects and discernible origins and genealogies? The body of work that poses these kinds of questions surfaced with the digitization of the "first Czech films," made by Jan Kříženecký between 1898 and 1911. While the digitized films benefit from high-definition picture quality, achieved by scanning the materials in 4K, the deformations present in the materials were not effaced but made all the more visible in the image. Thus, formerly analog elements impinge upon the form and content of the moving images to such an extent that they create speculatively and aesthetically generative figures and shapes. With the help of digital technology, we can isolate and zoom in on these features yet also experiment with how they can be reimagined. The aim of this dissertation is to account for the weird shapes that emerge when the material elements interact with the figurative content of the moving image. In Kříženecký's films, the individual deformations (including the intrinsic features...en_US
dc.description.abstractv češtině Bylo by možné dělat filmovou teorii "zdola", z perspektivy filmového objektu, jeho roztodivných detailů a odstínů, ať už jsou jakkoli okrajové, nezáměrné nebo aleatorní? Mohli bychom s nahodilými figurativními a materiálními prvky v pohyblivých obrazech zacházet jako s plnohodnotnými estetickými aktéry se specifickými formami, funkcemi a účinky a rozeznatelným původem a genealogií? Dílo, které tyto otázky klade, se vynořilo s digitalizací "prvních českých filmů", které natočil Jan Kříženecký v letech 1898-1911. Digitalizované filmy sice těží z vysoké kvality obrazu, kterou umožnilo skenování materiálů ve 4K rozlišení, deformace přítomné v originálních materiálech však nebyly vyretušovány, nýbrž o to více zviditelněny. Původní analogové prvky tak zasahují do formy a obsahu pohyblivých obrazů do té míry, že vytvářejí spekulativně a esteticky generativní rysy pohyblivých obrazů. S pomocí digitální technologie můžeme tyto detaily izolovat a přiblížit, ale zároveň experimentovat s tím, jak je lze přetvořit a promyslet nanovo. Cílem této disertační práce je teoreticky uchopit podivné tvary, které vznikají, když materiálně- technologické prvky pronikají do figurativního obsahu pohyblivého obrazu. V Kříženeckého filmech jednotlivé deformace (včetně neodmyslitelných rysů rané lumièrovské filmové...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectarchivní film|found footage|raný film|digitalizace|materialita|figurace|prasklina|videografická kritika|Jan Kříženeckýcs_CZ
dc.subjectarchival footage|found footage|early cinema|digitization|materiality|figuration|crack-up|videographic criticism|Jan Kříženeckýen_US
dc.titleAesthetics of the Crack-Up: Digital Kříženecký and the Autonomous Creativity of Archival Footageen_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-06-28
dc.description.departmentFilm Studies Departmenten_US
dc.description.departmentKatedra filmových studiícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId194103
dc.title.translatedEstetika praskliny: Digitální Kříženecký a samovolná tvořivost archivního filmucs_CZ
dc.contributor.refereeVojvodík, Josef
dc.contributor.refereeDenson, Shane
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFilmová vědacs_CZ
thesis.degree.disciplineCinema Studiesen_US
thesis.degree.programTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra filmových studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Film Studies Departmenten_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilmová vědacs_CZ
uk.degree-discipline.enCinema Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csv češtině Bylo by možné dělat filmovou teorii "zdola", z perspektivy filmového objektu, jeho roztodivných detailů a odstínů, ať už jsou jakkoli okrajové, nezáměrné nebo aleatorní? Mohli bychom s nahodilými figurativními a materiálními prvky v pohyblivých obrazech zacházet jako s plnohodnotnými estetickými aktéry se specifickými formami, funkcemi a účinky a rozeznatelným původem a genealogií? Dílo, které tyto otázky klade, se vynořilo s digitalizací "prvních českých filmů", které natočil Jan Kříženecký v letech 1898-1911. Digitalizované filmy sice těží z vysoké kvality obrazu, kterou umožnilo skenování materiálů ve 4K rozlišení, deformace přítomné v originálních materiálech však nebyly vyretušovány, nýbrž o to více zviditelněny. Původní analogové prvky tak zasahují do formy a obsahu pohyblivých obrazů do té míry, že vytvářejí spekulativně a esteticky generativní rysy pohyblivých obrazů. S pomocí digitální technologie můžeme tyto detaily izolovat a přiblížit, ale zároveň experimentovat s tím, jak je lze přetvořit a promyslet nanovo. Cílem této disertační práce je teoreticky uchopit podivné tvary, které vznikají, když materiálně- technologické prvky pronikají do figurativního obsahu pohyblivého obrazu. V Kříženeckého filmech jednotlivé deformace (včetně neodmyslitelných rysů rané lumièrovské filmové...cs_CZ
uk.abstract.enWould it be possible to do film theory "from below," from the perspective of a film object, of its multifarious details and facets, however marginal, unintentional, or aleatory they might be? Could we treat figurative and material accidents in moving images as full-fledged actors with distinctive aesthetic forms, functions, and effects and discernible origins and genealogies? The body of work that poses these kinds of questions surfaced with the digitization of the "first Czech films," made by Jan Kříženecký between 1898 and 1911. While the digitized films benefit from high-definition picture quality, achieved by scanning the materials in 4K, the deformations present in the materials were not effaced but made all the more visible in the image. Thus, formerly analog elements impinge upon the form and content of the moving images to such an extent that they create speculatively and aesthetically generative figures and shapes. With the help of digital technology, we can isolate and zoom in on these features yet also experiment with how they can be reimagined. The aim of this dissertation is to account for the weird shapes that emerge when the material elements interact with the figurative content of the moving image. In Kříženecký's films, the individual deformations (including the intrinsic features...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra filmových studiícs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.contributor.consultantHerzogenrath, Bernd
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID9925544139606986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV