Zobrazit minimální záznam

Fado in the context of the city Lisbon
dc.contributor.advisorCzumalo, Vladimír
dc.creatorKuhnová, Kristýna
dc.date.accessioned2017-04-12T10:52:24Z
dc.date.available2017-04-12T10:52:24Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/17470
dc.description.abstractHudební žánr fado se pokládá za hudební tradici, která vznikla podle dosavadních výzkumů na počátku 19. století ve městě Lisabon nejspíše důsledkem intenzivní portugalsko-brazilské kulturní výměny. I přesto, že je Lisabon hlavním městem fada, jedná se o jednu z nejrozšířenějších hudebních forem v celém Portugalsku. Fado je bezesporu pro Portugalce důležitým a jedním z nejznámějších prvků vlastní kultury. Fado se objevuje v apologetických projevech o národní identitě a portugalské kultuře a je konstantně přítomno mezi emigrantskými komunitami. Je to kulturní praxe, která se vyskytuje na dvou úrovních: amatérské a profesionální. Z pohledu urbánní antropologie má amatérské fado důležitou úlohu v lokálním kontextu lisabonských čtvrtí. Proplétá se sociálními vztahy a jeho stálá přítomnost významně ovlivňuje konfiguraci lokálních kulturních vzorců. Na úrovni profesionální je fado spojováno s charakteristickou praxí v tzv. domech fada v lisabonských historických čtvrtích. Tato místa, i přes masový zájem turistů, jsou důležitým prostorem uchovávání a předávání specifické kulturní praxe. Profesionální fado masivně rozšířilo řady mladé generace fadistů v novém tisíciletí díky obnovenému zájmu publika domácího a především zahraničního. Fado znovu prožívá svůj zlatý věk, jak tomu bylo v 50. a 60. letech 20. století....cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis focuses on the Lisbon cultural phenomenon of the traditional urban music, fado, with an emphasis on its professional practice. The paper informs about different cultural/historical approaches to the origins and evolution of fado music in the city of Lisbon, stressing the point of view of the Portuguese musicologist Rui Vieira Nery. It then moves on to explain the impact of dictatorship and later Salazar's fascist regime on the professionalization of fado during the years 1926 - 1974, which entailed a radical change of status of a fadista artist, who was abruptly separated from the original popular practise of fado. The next chapter focuses on the history of specific places of professional fado performance called fado houses, which emerged during the 1930s. The theoretical knowledge of the chapters "History of Fado Music", "Professionalization of Fado Music" and "History of Fado Houses" unites in a case study of a fado house called Mesa de Frades in the historical quarter of Lisbon - Alfama. The case study is based on a two-month field research in the city of Lisbon and aims at fado as a performance genre involving performers and audience in a communicative process using verbal, musical, facial and bodily expression. It includes observation of the musical roles of fado performers and their mode of...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleFado v kontextu města Lisaboncs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-09-24
dc.description.departmentÚstav etnologiecs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Ethnologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId67105
dc.title.translatedFado in the context of the city Lisbonen_US
dc.contributor.refereeMatějů, Martin
dc.identifier.aleph001014631
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineKulturologie - Portugalštinacs_CZ
thesis.degree.disciplineCultural Studies - Portuguese Studiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav etnologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Ethnologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csKulturologie - Portugalštinacs_CZ
uk.degree-discipline.enCultural Studies - Portuguese Studiesen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csHudební žánr fado se pokládá za hudební tradici, která vznikla podle dosavadních výzkumů na počátku 19. století ve městě Lisabon nejspíše důsledkem intenzivní portugalsko-brazilské kulturní výměny. I přesto, že je Lisabon hlavním městem fada, jedná se o jednu z nejrozšířenějších hudebních forem v celém Portugalsku. Fado je bezesporu pro Portugalce důležitým a jedním z nejznámějších prvků vlastní kultury. Fado se objevuje v apologetických projevech o národní identitě a portugalské kultuře a je konstantně přítomno mezi emigrantskými komunitami. Je to kulturní praxe, která se vyskytuje na dvou úrovních: amatérské a profesionální. Z pohledu urbánní antropologie má amatérské fado důležitou úlohu v lokálním kontextu lisabonských čtvrtí. Proplétá se sociálními vztahy a jeho stálá přítomnost významně ovlivňuje konfiguraci lokálních kulturních vzorců. Na úrovni profesionální je fado spojováno s charakteristickou praxí v tzv. domech fada v lisabonských historických čtvrtích. Tato místa, i přes masový zájem turistů, jsou důležitým prostorem uchovávání a předávání specifické kulturní praxe. Profesionální fado masivně rozšířilo řady mladé generace fadistů v novém tisíciletí díky obnovenému zájmu publika domácího a především zahraničního. Fado znovu prožívá svůj zlatý věk, jak tomu bylo v 50. a 60. letech 20. století....cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis focuses on the Lisbon cultural phenomenon of the traditional urban music, fado, with an emphasis on its professional practice. The paper informs about different cultural/historical approaches to the origins and evolution of fado music in the city of Lisbon, stressing the point of view of the Portuguese musicologist Rui Vieira Nery. It then moves on to explain the impact of dictatorship and later Salazar's fascist regime on the professionalization of fado during the years 1926 - 1974, which entailed a radical change of status of a fadista artist, who was abruptly separated from the original popular practise of fado. The next chapter focuses on the history of specific places of professional fado performance called fado houses, which emerged during the 1930s. The theoretical knowledge of the chapters "History of Fado Music", "Professionalization of Fado Music" and "History of Fado Houses" unites in a case study of a fado house called Mesa de Frades in the historical quarter of Lisbon - Alfama. The case study is based on a two-month field research in the city of Lisbon and aims at fado as a performance genre involving performers and audience in a communicative process using verbal, musical, facial and bodily expression. It includes observation of the musical roles of fado performers and their mode of...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav etnologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990010146310106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV