Show simple item record

Individualization Approaches in Kindergarten
dc.contributor.advisorKasíková, Hana
dc.creatorMlynková, Jana
dc.date.accessioned2022-07-25T15:30:14Z
dc.date.available2022-07-25T15:30:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/174540
dc.description.abstract(in English): The diploma thesis entitled "Individualization approaches in kindergarten" deals with the individualized education of preschool children in kindergartens. The thesis deals with the study of ways of individualization approaches through observation, analysis of documents and structured interviews with teachers of a selected kindergarten. The theoretical part of the case study defines the basic concepts related to the concept of individualization and provides a broader view of individualization and its possible strategies in the kindergarten environment. The aim is to find out and describe what ways of individualization principles are used and how they are implemented in a regular kindergarten. The work focuses on the different approaches that the teacher looks for concerning respecting each child's the individual needs, abilities and interests. It focuses on the conditions that need to be created for this form of education. The first part of the work introduces the basic concepts, brings a theoretical outline of concepts that affect individualized education and are related to the ways of individualized work. It is based on available resources containing forms of individualized education. The thesis describes pedagogical diagnostics, working with portfolios, children's self-evaluation,...en_US
dc.description.abstract(česky) Diplomová práce s názvem "Individualizační přístupy v mateřské škole" pojednává o individualizovaném vzdělávání dětí předškolního věku v mateřských školách. Zabývá se zkoumáním způsobů individualizačních přístupů prostřednictvím pozorování, rozboru dokumentů a strukturovaného rozhovoru s učitelkami vybrané mateřské školy. Teoretická část případové studie vymezuje základní pojmy související s pojmem individualizace a přináší širší pohled na individualizaci a její možné strategie v prostředí mateřské školy. Cílem je zjistit a popsat jaké způsoby individualizačních principů jsou využívány, jak jsou realizovány v běžné mateřské škole. Práce se zaměřuje na různé přístupy, které vyhledává učitelka, s ohledem na respektování jednotlivých individuálních potřeb, schopností a zájmů každého dítěte. Zaměřuje se na podmínky, které je třeba vytvořit pro tuto formu vzdělávání. První část práce seznamuje se základními pojmy, přináší teoretický nástin pojmů, které mají vliv na individualizované vzdělávání a souvisejí se způsoby individualizované práce. Vychází z dostupných zdrojů obsahujících formy individualizovaného vzdělávání. V práci se popisuje pedagogická diagnostika, práce s portfoliem, sebehodnocení dětí a plánování učitelky. Zmínka je zde o historickém pohledu na téma individualizace. V praktické...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectIndividualizace|diferenciace|mateřská škola|metody a formy práce|pedagogická diagnostika|učitelka mateřské školy|portfolio|záznamy o rozvoji a pokroku dítěte|pozorování|plánovánícs_CZ
dc.subjectIndividualization|differentiation|Kindergarten|methods and forms of work|pedagogical diagnostics|kindergarten teacher|portfolio|records of the child's development and progress|observation|planningen_US
dc.titleIndividualizační přístupy v mateřské školecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-06-16
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId232685
dc.title.translatedIndividualization Approaches in Kindergartenen_US
dc.contributor.refereeValášková Vincejová, Eva
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEducationen_US
thesis.degree.programEducationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEducationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs(česky) Diplomová práce s názvem "Individualizační přístupy v mateřské škole" pojednává o individualizovaném vzdělávání dětí předškolního věku v mateřských školách. Zabývá se zkoumáním způsobů individualizačních přístupů prostřednictvím pozorování, rozboru dokumentů a strukturovaného rozhovoru s učitelkami vybrané mateřské školy. Teoretická část případové studie vymezuje základní pojmy související s pojmem individualizace a přináší širší pohled na individualizaci a její možné strategie v prostředí mateřské školy. Cílem je zjistit a popsat jaké způsoby individualizačních principů jsou využívány, jak jsou realizovány v běžné mateřské škole. Práce se zaměřuje na různé přístupy, které vyhledává učitelka, s ohledem na respektování jednotlivých individuálních potřeb, schopností a zájmů každého dítěte. Zaměřuje se na podmínky, které je třeba vytvořit pro tuto formu vzdělávání. První část práce seznamuje se základními pojmy, přináší teoretický nástin pojmů, které mají vliv na individualizované vzdělávání a souvisejí se způsoby individualizované práce. Vychází z dostupných zdrojů obsahujících formy individualizovaného vzdělávání. V práci se popisuje pedagogická diagnostika, práce s portfoliem, sebehodnocení dětí a plánování učitelky. Zmínka je zde o historickém pohledu na téma individualizace. V praktické...cs_CZ
uk.abstract.en(in English): The diploma thesis entitled "Individualization approaches in kindergarten" deals with the individualized education of preschool children in kindergartens. The thesis deals with the study of ways of individualization approaches through observation, analysis of documents and structured interviews with teachers of a selected kindergarten. The theoretical part of the case study defines the basic concepts related to the concept of individualization and provides a broader view of individualization and its possible strategies in the kindergarten environment. The aim is to find out and describe what ways of individualization principles are used and how they are implemented in a regular kindergarten. The work focuses on the different approaches that the teacher looks for concerning respecting each child's the individual needs, abilities and interests. It focuses on the conditions that need to be created for this form of education. The first part of the work introduces the basic concepts, brings a theoretical outline of concepts that affect individualized education and are related to the ways of individualized work. It is based on available resources containing forms of individualized education. The thesis describes pedagogical diagnostics, working with portfolios, children's self-evaluation,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV