Show simple item record

Heterogeneous and homogeneous classes in kindergartens
dc.contributor.advisorKasíková, Hana
dc.creatorPícková, Barbora
dc.date.accessioned2022-07-25T15:04:29Z
dc.date.available2022-07-25T15:04:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/174524
dc.description.abstractThe master's thesis deals with the topic of heterogeneous and homogeneous class arrangement in kindergartens. The theoretical part of the work introduces the theoretical background concerning the concepts of heterogeneity and homogeneity in classes and describes the specifics of organising children according to age in kindergartens. The paper continues with the development of kindergartens in history and the system of curricular documents, which are the basic pillars of education. The practical part focuses on quantitative research. Data was collected through questionnaires designed for kindergarten teachers. Opinions on which of the variants of age arrangement of children in the classroom is preferred by teachers are processed in graphs. Furthermore, which of the variants of the age arrangement of children in the classrooms, kindergarten teachers tend to lean towards and what the greatest risks and benefits of these groups they indicate and how teachers' views on the age structure of classes in relation to their age are related.en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá tématem heterogenního a homogenního uspořádání tříd v mateřských školách. Teoretická část práce představuje koncept teoretických východisek týkajících se pojmů heterogenita a homogenita ve třídách a popisuje specifika uspořádání dětí dle věku v mateřských školách. Dále se práce zabývá vývojem mateřské školy z pohledu historie a systémem kurikulárních dokumentů, které jsou základními pilíři vzdělávání. Praktická část se věnuje kvantitativnímu výzkumu. Sběr dat tvoří dotazník určený pro učitele a učitelky mateřských škol. Pomocí grafů je zpracován názor pedagogů na heterogenní a homogenní uspořádání tříd. Dále také, ke které z variant věkového uspořádání dětí ve třídách se pedagogové mateřských škol spíše přiklánějí, jaká největší rizika a přínosy těchto uskupení označují a jak souvisí názory pedagogů na věkové uspořádání tříd s jejich věkem.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectheterogenita|homogenita|kurikulum|předškolní věk|mateřská školacs_CZ
dc.subjectheterogeneity|homogeneity|curriculum|preschool age|kindergartenen_US
dc.titleHeterogenní a homogenní třídy v mateřských školáchcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-06-15
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId233514
dc.title.translatedHeterogeneous and homogeneous classes in kindergartensen_US
dc.contributor.refereeSkutil, Martin
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEducationen_US
thesis.degree.programEducationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEducationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá tématem heterogenního a homogenního uspořádání tříd v mateřských školách. Teoretická část práce představuje koncept teoretických východisek týkajících se pojmů heterogenita a homogenita ve třídách a popisuje specifika uspořádání dětí dle věku v mateřských školách. Dále se práce zabývá vývojem mateřské školy z pohledu historie a systémem kurikulárních dokumentů, které jsou základními pilíři vzdělávání. Praktická část se věnuje kvantitativnímu výzkumu. Sběr dat tvoří dotazník určený pro učitele a učitelky mateřských škol. Pomocí grafů je zpracován názor pedagogů na heterogenní a homogenní uspořádání tříd. Dále také, ke které z variant věkového uspořádání dětí ve třídách se pedagogové mateřských škol spíše přiklánějí, jaká největší rizika a přínosy těchto uskupení označují a jak souvisí názory pedagogů na věkové uspořádání tříd s jejich věkem.cs_CZ
uk.abstract.enThe master's thesis deals with the topic of heterogeneous and homogeneous class arrangement in kindergartens. The theoretical part of the work introduces the theoretical background concerning the concepts of heterogeneity and homogeneity in classes and describes the specifics of organising children according to age in kindergartens. The paper continues with the development of kindergartens in history and the system of curricular documents, which are the basic pillars of education. The practical part focuses on quantitative research. Data was collected through questionnaires designed for kindergarten teachers. Opinions on which of the variants of age arrangement of children in the classroom is preferred by teachers are processed in graphs. Furthermore, which of the variants of the age arrangement of children in the classrooms, kindergarten teachers tend to lean towards and what the greatest risks and benefits of these groups they indicate and how teachers' views on the age structure of classes in relation to their age are related.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV