Heterogenní a homogenní třídy v mateřských školách
Heterogeneous and homogeneous classes in kindergartens
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174524Identifiers
Study Information System: 233514
Collections
- Kvalifikační práce [23715]
Author
Advisor
Referee
Skutil, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
15. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
heterogenita|homogenita|kurikulum|předškolní věk|mateřská školaKeywords (English)
heterogeneity|homogeneity|curriculum|preschool age|kindergartenDiplomová práce se zabývá tématem heterogenního a homogenního uspořádání tříd v mateřských školách. Teoretická část práce představuje koncept teoretických východisek týkajících se pojmů heterogenita a homogenita ve třídách a popisuje specifika uspořádání dětí dle věku v mateřských školách. Dále se práce zabývá vývojem mateřské školy z pohledu historie a systémem kurikulárních dokumentů, které jsou základními pilíři vzdělávání. Praktická část se věnuje kvantitativnímu výzkumu. Sběr dat tvoří dotazník určený pro učitele a učitelky mateřských škol. Pomocí grafů je zpracován názor pedagogů na heterogenní a homogenní uspořádání tříd. Dále také, ke které z variant věkového uspořádání dětí ve třídách se pedagogové mateřských škol spíše přiklánějí, jaká největší rizika a přínosy těchto uskupení označují a jak souvisí názory pedagogů na věkové uspořádání tříd s jejich věkem.
The master's thesis deals with the topic of heterogeneous and homogeneous class arrangement in kindergartens. The theoretical part of the work introduces the theoretical background concerning the concepts of heterogeneity and homogeneity in classes and describes the specifics of organising children according to age in kindergartens. The paper continues with the development of kindergartens in history and the system of curricular documents, which are the basic pillars of education. The practical part focuses on quantitative research. Data was collected through questionnaires designed for kindergarten teachers. Opinions on which of the variants of age arrangement of children in the classroom is preferred by teachers are processed in graphs. Furthermore, which of the variants of the age arrangement of children in the classrooms, kindergarten teachers tend to lean towards and what the greatest risks and benefits of these groups they indicate and how teachers' views on the age structure of classes in relation to their age are related.