Show simple item record

Deaf culture. On some issues of the hearing impaired community in the Czech Republic
dc.contributor.advisorCzumalo, Vladimír
dc.creatorŠabach, Petr
dc.date.accessioned2017-04-12T10:45:56Z
dc.date.available2017-04-12T10:45:56Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/17445
dc.description.abstractKaždý z nás potřebuje někam patřit. Idea kultury neslyšících, které jsme zasvětili naší práci, není pouhým abstraktním konstruktem, tvoří reálný referenční rámec pro smysluplnou orientaci ve světě ticha. Neslyšícím umožňuje náležet do jednoho z mnoha lidských společenství s bohatou historií, jedinečným jazykem a společně sdílenými zkušenostmi, vzory chování, hodnotami a idejemi. Kultura neslyšící spojuje v budoucích cílech, poutá je k dědictví minulosti a především dává smysl jejich existenci v současném světě. V rámci kultury mohou neslyšící existovat jako lidé a necítit se jen jako "nepovedení" slyšící. Koncept kultury neslyšících nově nabyl na významu v souvislosti s rozvojem metod genetického inženýrství. Genové "opravy" neslyšících dětí jsou vážnou a reálnou hrozbou pro neslyšící komunity a znakové jazyky po celém světě. V boji s eugenikou se stala kultura neslyšících mocnou zbraní - alternativní pohled na fyzické postižení vnesl do lékařského prostředí mnoho etických otázek. Situace neslyšícím nepřeje ani v oblasti chirurgie - rehabilitační programy, jenž následují kochleární implantaci silně připomínají oralistické metody z přelomu 19. a 20. století a často zcela vylučují používání znakového jazyka. Zatímco u slyšících dětí je bilingválnost vnímána jako pozitivní a žádoucí jev, neslyšícím dětem s...cs_CZ
dc.description.abstractThe aim of the present thesis is to cover the issue of deafness from historical perspective, analyze the mutual relationship between hearing and deaf society and to bring to explanation the sociocultural specifics of the deaf in the Czech republic. The thesis views the issue of the deaf from the point of holistic cross-field perspective which takes account of findings from sociology, cultural anthropology, linguistics, psychology and pedagogy. The first chapter deals with hearing impairment from the medical point of view; we take a brief account on the etiology of hearing impairment and consider the effects of hearing loss on the ontogeny of the individual. In the second chapter we center on the issue of deafness as a subject of pedagogy, linguistics and sociology and their complementary themes: deaf education, sign language and socialization and enculturation of the deaf; the fourth part of the chapter synthesizes the findings of the fields mentioned into three hypothetical models of deafness - medical, social-integrating and cultural - and brings them into comparison. The third chapter concerns about social attitudes toward deafness in the course of history, we consider the philosophical roots of particular concepts of deafness and draw attention to the milestones in deaf history. The fourth chapter...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleKultura neslyšících. K některým otázkám komunity sluchově postižených v ČRcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-09-25
dc.description.departmentÚstav etnologiecs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Ethnologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId62796
dc.title.translatedDeaf culture. On some issues of the hearing impaired community in the Czech Republicen_US
dc.contributor.refereeMatějů, Martin
dc.identifier.aleph001014611
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineKulturologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineCultural Studiesen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csKulturologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enCultural Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csKaždý z nás potřebuje někam patřit. Idea kultury neslyšících, které jsme zasvětili naší práci, není pouhým abstraktním konstruktem, tvoří reálný referenční rámec pro smysluplnou orientaci ve světě ticha. Neslyšícím umožňuje náležet do jednoho z mnoha lidských společenství s bohatou historií, jedinečným jazykem a společně sdílenými zkušenostmi, vzory chování, hodnotami a idejemi. Kultura neslyšící spojuje v budoucích cílech, poutá je k dědictví minulosti a především dává smysl jejich existenci v současném světě. V rámci kultury mohou neslyšící existovat jako lidé a necítit se jen jako "nepovedení" slyšící. Koncept kultury neslyšících nově nabyl na významu v souvislosti s rozvojem metod genetického inženýrství. Genové "opravy" neslyšících dětí jsou vážnou a reálnou hrozbou pro neslyšící komunity a znakové jazyky po celém světě. V boji s eugenikou se stala kultura neslyšících mocnou zbraní - alternativní pohled na fyzické postižení vnesl do lékařského prostředí mnoho etických otázek. Situace neslyšícím nepřeje ani v oblasti chirurgie - rehabilitační programy, jenž následují kochleární implantaci silně připomínají oralistické metody z přelomu 19. a 20. století a často zcela vylučují používání znakového jazyka. Zatímco u slyšících dětí je bilingválnost vnímána jako pozitivní a žádoucí jev, neslyšícím dětem s...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of the present thesis is to cover the issue of deafness from historical perspective, analyze the mutual relationship between hearing and deaf society and to bring to explanation the sociocultural specifics of the deaf in the Czech republic. The thesis views the issue of the deaf from the point of holistic cross-field perspective which takes account of findings from sociology, cultural anthropology, linguistics, psychology and pedagogy. The first chapter deals with hearing impairment from the medical point of view; we take a brief account on the etiology of hearing impairment and consider the effects of hearing loss on the ontogeny of the individual. In the second chapter we center on the issue of deafness as a subject of pedagogy, linguistics and sociology and their complementary themes: deaf education, sign language and socialization and enculturation of the deaf; the fourth part of the chapter synthesizes the findings of the fields mentioned into three hypothetical models of deafness - medical, social-integrating and cultural - and brings them into comparison. The third chapter concerns about social attitudes toward deafness in the course of history, we consider the philosophical roots of particular concepts of deafness and draw attention to the milestones in deaf history. The fourth chapter...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav etnologiecs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV