Vztah žáků k mediální výchově a mediální gramotnosti: případová studie Gymnázia Písek
Relation of grammar school students to media education and media literacy: case study of Grammar School Písek
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/174262Identifiers
Study Information System: 238136
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Jirák, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Communication Studies with specialisation in Mediální studia
Department
Department of Media Studies
Date of defense
15. 6. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
mediální gramotnost, média, žáci, střední škola, gymnázium, mediální výchova, mediální komunikace, případová studie, průřezové témaKeywords (English)
media literacy, media, students, high school, grammar school, media education, media communication, case study, cross-curricular subjectBakalářská práce s názvem "Vztah žáků k mediální výchově a mediální gramotnosti: případová studie Gymnázia Písek" se zabývá tamní výukou mediální výchovy a vztahem žáků k ní. Teoretická část se věnuje základním pojmům problematiky, mediální výchově z pohledu výzkumů, definuje Rámcový vzdělávací program a Školní vzdělávací program, popisuje historický vývoj mediální výchovy napříč Evropou a její současnou úroveň na konkrétním gymnáziu. Následuje praktická část, ve které autorka popisuje realizovaný kvalitativní výzkum formou případové studie, v jejímž rámci provedla polostrukturované rozhovory s žáky Gymnázia Písek. Do výzkumu byli zapojeni žáci druhých a třetích ročníků, tedy žáci, kteří mají v současnosti mediální výchovu nebo ji už absolvovali. Žáci mají mediální výchovu jako samostatný předmět, ale s jejím obsahem se setkávají i v rámci jiných předmětů, například v rámci základů společenských věd nebo českého jazyka. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak mediální výchovu vnímají tamní studenti, jaký k ní mají vztah, a jak výuku sami subjektivně hodnotí. Pomocí hlavní výzkumné metody a kombinací dalších vedlejších výzkumných metod se autorka pokusila popsat veškeré souvislosti mediální výchovy na píseckém gymnáziu a vztahu žáků k ní. V závěru autorka práce názory studentů na výuku mediální výchovy...
Bachelor's thesis with the name "Relationship of grammar school students to media education and media literacy: case study of Grammar school Písek" is about media education at grammar school in Písek and the attitude of students towards it. The theoretical part is dealing with basic terms of a given issue, media education from research point of view, the development of media education in Europe and the current level of media education at Grammar school Písek. The practical part contains a case study with the authors research via semi-structured interviews with students at grammar school in Písek. Students of the second and third year are involved in the research because these students have media education at the moment or already had it in the previous year but currently learn partly of it in other subjects. The main aim was to find out, how students perceive media education, what is their relationship towards it and how they percieve it. In the end of this thesis the author evaluates opinions of students on media education and their relationship and approach to it.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Mediální výchova
Defence status: DEFENDEDKonopková, Kateřina (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2018)Date of defense: 6. 9. 2018The topic of the bachelor's work is Media education. The need to pursue media as an educational subject comes out of the fact that mass media is increasingly becoming a part of children's everyday social reality, it is a ... -
Mediální gramotnost pohledem aktérů mediálního vzdělávání dospělých
Defence status: DEFENDEDŠťastná, Lucie (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2021)Date of defense: 11. 3. 2021The topic of the dissertation is media literacy as perceived by key agents of the media education of adults. Media literacy is a term that can be viewed differently and whose content changes over time. For this reason, the ... -
Mediální gramotnost seniorů
Defence status: DEFENDEDMarková, Naďa (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2021)Date of defense: 14. 6. 2021Tato práce nastiňuje současné možnosti měření úrovně mediální gramotnosti seniorů a mož- nosti zvyšování úrovně mediální gramotnosti u této populace. Cílem práce je analyzovat mož- nosti měření úrovně mediální gramotnosti ...