Show simple item record

The Cultural Conditionality of Walt Disney Animation Studios Film Posters
dc.contributor.advisorRosenfeldová, Jana
dc.creatorLorańczyk, Laura Katarzyna
dc.date.accessioned2022-07-25T12:47:36Z
dc.date.available2022-07-25T12:47:36Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/174158
dc.description.abstractThe bachelor's thesis Cultural Conditionality of Walt Disney Animation Stuidos Film Posters uses the method of quantitative content analysis to examine the changes in Disney film posters that occur depending on the target market. The analysis is based on theoretical culture division models and theories, including the dimensional model of Geert Hofstede and the context theory of Edward Hall. Eighteen territorially different national cultures were included in the research. Chosen time range covers poster mutations to seven feature films of the animation studio from year 2014. Monitored differences were the prevalence of individualistic/collectivist appeals, preferences for masculine/feminine portrayal of characters, the frequency of occurance of textual information and the adjustment of the language. The results indicated adjustments to the cultural values within the first monitored area, a significant influence of the main motifs of the films on the total number of characters present in the poster and on the way they are portrayed. The predominance of feminine portrayal was observed in male figures, and feministic in female figures. The occurrence of textual information did not depend on cultural preferences. Posters mutations were mostly translated into local languages with the exception of posters...en_US
dc.description.abstractBakalářská práce Kulturní podmíněnost filmových vizuálů Walt Disney Animation Stuidos zkoumá metodou kvantitativní obsahové analýzy propagační změny ve filmových vizuálech společnosti Disney, ke kterým dochází v závislosti na cílovém trhu. Analýza vychází z teoretických kulturních modelů a teorií dělení, včetně dimenzionálního modelu Geerta Hofsteda a teorie Edwarda Halla o rozdělení kultur na základě komunikačního kontextu. Do výzkumů bylo zahrnuto 18 územně rozdílných národních kultur. Sledované časové rozmezí zahrnuje vizuálové mutace k sedmi celovečerním snímkům animačního studia od roku 2014. Sledovány byly rozdíly v četnosti výskytu individualistických/kolektivistických apelů, preferencích maskulinního/feminního zobrazení postav, celkovém obsahu textových informací a v úpravě jazykové stránky. Výsledky naznačily přizpůsobení kulturním hodnotám v rámci první sledované oblasti, podstatný vliv hlavních motivů snímků na celkový počet postav ve vizuálu i na způsob zobrazování hlavních hrdinů. U mužských postav byla pozorována převaha feminního zobrazování, u ženských postav zobrazování feministického. Výskyt textových informací nebyl závislý na kulturních preferencích a jazyková stránka vizuálů využívala nejčastěji lokálního překladu. Některé asijské vizuálové mutace ponechávaly originální název v...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectkulturacs_CZ
dc.subjectkulturní dimenzecs_CZ
dc.subjectinterkulturní marketingcs_CZ
dc.subjectDisneycs_CZ
dc.subjectanimovaný filmcs_CZ
dc.subjectfilmový vizuálcs_CZ
dc.subjectcultureen_US
dc.subjectdimensions of cultureen_US
dc.subjectcross-cultural marketingen_US
dc.subjectDisneyen_US
dc.subjectanimationen_US
dc.subjectfilm posteren_US
dc.titleKulturní podmíněnost filmových vizuálů Walt Disney Animation Studioscs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-06-15
dc.description.departmentDepartment of Marketing Communication and Public Relationsen_US
dc.description.departmentKatedra marketingové komunikace a public relationscs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId238921
dc.title.translatedThe Cultural Conditionality of Walt Disney Animation Studios Film Postersen_US
dc.contributor.refereeJežková, Tereza
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineKomunikační studia se specializací Marketingová komunikace a public relationscs_CZ
thesis.degree.disciplineCommunication Studies with specialisation in Marketingová komunikace a public relationsen_US
thesis.degree.programCommunication Studiesen_US
thesis.degree.programKomunikační studiacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra marketingové komunikace a public relationscs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Marketing Communication and Public Relationsen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csKomunikační studia se specializací Marketingová komunikace a public relationscs_CZ
uk.degree-discipline.enCommunication Studies with specialisation in Marketingová komunikace a public relationsen_US
uk.degree-program.csKomunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enCommunication Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce Kulturní podmíněnost filmových vizuálů Walt Disney Animation Stuidos zkoumá metodou kvantitativní obsahové analýzy propagační změny ve filmových vizuálech společnosti Disney, ke kterým dochází v závislosti na cílovém trhu. Analýza vychází z teoretických kulturních modelů a teorií dělení, včetně dimenzionálního modelu Geerta Hofsteda a teorie Edwarda Halla o rozdělení kultur na základě komunikačního kontextu. Do výzkumů bylo zahrnuto 18 územně rozdílných národních kultur. Sledované časové rozmezí zahrnuje vizuálové mutace k sedmi celovečerním snímkům animačního studia od roku 2014. Sledovány byly rozdíly v četnosti výskytu individualistických/kolektivistických apelů, preferencích maskulinního/feminního zobrazení postav, celkovém obsahu textových informací a v úpravě jazykové stránky. Výsledky naznačily přizpůsobení kulturním hodnotám v rámci první sledované oblasti, podstatný vliv hlavních motivů snímků na celkový počet postav ve vizuálu i na způsob zobrazování hlavních hrdinů. U mužských postav byla pozorována převaha feminního zobrazování, u ženských postav zobrazování feministického. Výskyt textových informací nebyl závislý na kulturních preferencích a jazyková stránka vizuálů využívala nejčastěji lokálního překladu. Některé asijské vizuálové mutace ponechávaly originální název v...cs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor's thesis Cultural Conditionality of Walt Disney Animation Stuidos Film Posters uses the method of quantitative content analysis to examine the changes in Disney film posters that occur depending on the target market. The analysis is based on theoretical culture division models and theories, including the dimensional model of Geert Hofstede and the context theory of Edward Hall. Eighteen territorially different national cultures were included in the research. Chosen time range covers poster mutations to seven feature films of the animation studio from year 2014. Monitored differences were the prevalence of individualistic/collectivist appeals, preferences for masculine/feminine portrayal of characters, the frequency of occurance of textual information and the adjustment of the language. The results indicated adjustments to the cultural values within the first monitored area, a significant influence of the main motifs of the films on the total number of characters present in the poster and on the way they are portrayed. The predominance of feminine portrayal was observed in male figures, and feministic in female figures. The occurrence of textual information did not depend on cultural preferences. Posters mutations were mostly translated into local languages with the exception of posters...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra marketingové komunikace a public relationscs_CZ
thesis.grade.codeB
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV