Show simple item record

The construction of body image of well-known celebrities in selected Czech online tabloid media with a focus on body shaming
dc.contributor.advisorNěmcová Tejkalová, Alice
dc.creatorMartínková, Veronika
dc.date.accessioned2022-07-25T12:11:44Z
dc.date.available2022-07-25T12:11:44Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/174072
dc.description.abstractThe diploma thesis focuses on the issue of body shaming and the construction of body image of well-known Czech personalities in selected online tabloid media - Blesk.cz, Extra.cz and Super.cz, which are among the most read online Czech tabloids. In the theoretical part, we deal with the characteristics of the topic, the definition of key and related concepts, and we also try to contextualize the issue of body shaming using the theory of objectification, the theory of construction of reality, and concepts such as consumerism and normality. Last but not least, the theoretical part deals with gender and psychological levels, as well as defining tabloid media and describing the body shaming tendencies that tabloid media articles not infrequently contain. The theoretical part of the thesis is followed by an analytical part, in which we present the reasons for choosing qualitative content analysis and explain why we decided to analyse our selected personalities. After that, the thesis deals with a detailed analysis and categorization of the found tendencies - both shaming points and positive or neutral ones - that the studied media applied to the selected personalities to describe their appearance in the analyzed years. The aim of the analysis was to answer three research questions - How do the tabloids...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zaměřuje na problematiku body shamingu a konstrukce obrazu těla známých českých osobností ve vybraných online bulvárních médiích - Blesk.cz, Extra.cz a Super.cz, které patří mezi nejčtenější české online bulvární servery. V teoretické části se zabýváme charakteristikou tématu, definicí stěžejních a souvisejících pojmů a také se pokoušíme problematiku body shamingu kontextualizovat pomocí teorie objektifikace, teorie konstrukce reality a také pojmy jako je konzumerismus a normalita. V neposlední řadě se teoretická část zabývá genderovými a psychologickými rovinami, jakož i definicí bulvárních médií a popisem body shamingových tendencí, které články bulvárních médií nezřídka obsahují. Na teoretickou část práce navazuje analytická část, ve které uvádíme důvody výběru kvalitativní obsahové analýzy a ozřejmujeme, proč jsme se rozhodli analyzovat námi vybrané osobnosti. Poté se již práce zabývá podrobnou analýzou a kategorizací nalezených tendencí - a to jak body shamingových, tak pozitivních či neutrálních, které sledovaná média v analyzovaných letech u vybraných osobností k popisu jejich vzhledu aplikovala. Cílem analýzy bylo zodpovězení tří výzkumných otázek - Jakým způsobem informují bulvární servery Blesk.cz, Extra.cz a Super.cz ve svých textech o vzhledu Ewy Farné, Vojtěcha...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titleKonstrukce obrazu těla známých osobností ve vybraných českých online bulvárních médiích se zaměřením na body shamingcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-06-20
dc.description.departmentDepartment of Journalismen_US
dc.description.departmentKatedra žurnalistikycs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId238857
dc.title.translatedThe construction of body image of well-known celebrities in selected Czech online tabloid media with a focus on body shamingen_US
dc.contributor.refereeOsvaldová, Barbora
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineŽurnalistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineJournalismen_US
thesis.degree.programMedia and Communications Studiesen_US
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra žurnalistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Journalismen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csŽurnalistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enJournalismen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communications Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zaměřuje na problematiku body shamingu a konstrukce obrazu těla známých českých osobností ve vybraných online bulvárních médiích - Blesk.cz, Extra.cz a Super.cz, které patří mezi nejčtenější české online bulvární servery. V teoretické části se zabýváme charakteristikou tématu, definicí stěžejních a souvisejících pojmů a také se pokoušíme problematiku body shamingu kontextualizovat pomocí teorie objektifikace, teorie konstrukce reality a také pojmy jako je konzumerismus a normalita. V neposlední řadě se teoretická část zabývá genderovými a psychologickými rovinami, jakož i definicí bulvárních médií a popisem body shamingových tendencí, které články bulvárních médií nezřídka obsahují. Na teoretickou část práce navazuje analytická část, ve které uvádíme důvody výběru kvalitativní obsahové analýzy a ozřejmujeme, proč jsme se rozhodli analyzovat námi vybrané osobnosti. Poté se již práce zabývá podrobnou analýzou a kategorizací nalezených tendencí - a to jak body shamingových, tak pozitivních či neutrálních, které sledovaná média v analyzovaných letech u vybraných osobností k popisu jejich vzhledu aplikovala. Cílem analýzy bylo zodpovězení tří výzkumných otázek - Jakým způsobem informují bulvární servery Blesk.cz, Extra.cz a Super.cz ve svých textech o vzhledu Ewy Farné, Vojtěcha...cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis focuses on the issue of body shaming and the construction of body image of well-known Czech personalities in selected online tabloid media - Blesk.cz, Extra.cz and Super.cz, which are among the most read online Czech tabloids. In the theoretical part, we deal with the characteristics of the topic, the definition of key and related concepts, and we also try to contextualize the issue of body shaming using the theory of objectification, the theory of construction of reality, and concepts such as consumerism and normality. Last but not least, the theoretical part deals with gender and psychological levels, as well as defining tabloid media and describing the body shaming tendencies that tabloid media articles not infrequently contain. The theoretical part of the thesis is followed by an analytical part, in which we present the reasons for choosing qualitative content analysis and explain why we decided to analyse our selected personalities. After that, the thesis deals with a detailed analysis and categorization of the found tendencies - both shaming points and positive or neutral ones - that the studied media applied to the selected personalities to describe their appearance in the analyzed years. The aim of the analysis was to answer three research questions - How do the tabloids...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra žurnalistikycs_CZ
thesis.grade.codeB
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV