dc.contributor.advisor | Pacovská, Jasňa | |
dc.creator | Hronková, Libuše | |
dc.date.accessioned | 2017-04-12T10:28:17Z | |
dc.date.available | 2017-04-12T10:28:17Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/17365 | |
dc.description.abstract | Konceptualizace jazykového myšlení o emocích prostřednictvím metafor se projevila v podobě přímé souvislosti mezi prostorovými a dynamickými elementy pohybů, představovými schématy, metaforami a aspekty jejich zdrojových domén. Všechny případové studie dokázaly, že s tělesností jsou spjata schémata nádoba, síla a rovnováha. Potvrdily tělesný základ koncepce strukturní metafory ČLOVĚK JE NÁDOBA, ontologických metafor CITOVÉ STAVY JSOU ENTITY UVNITŘ ČLOVĚKA, CITOVÝ ÚČINEK JE FYZICKÝ KONTAKT a základní orientační metafory DOBRÝ JE NAHOŘE-ŠPATNÝ JE DOLE. K tělesnosti jako k jádru konceptuální soustavy se bezprostředně vztahovaly aspekty intenzita, pasivita, kontrola, hodnocení pozitivní-negativní a jednota. Zkušenostní zázemí jedinců se odrazilo ve specifickém tanečním projevu každého z nich. 9~liv!!ilo je též využitím gest na úkor tanečních pohybů. Konvenční baletní gesta se objevila především u pozitivních emocí radost a láska a upozornila na fakt, že již samotný taneční projev lze hodnotit jako pozitivní skutečnost. Do plastických gest využitých u negativních emocí smutek, strach, hněv a hanba se výrazně promítly vrozené motorické reakce těla tak, jak jsou popisovány z pohledu psychologie. Práce s tenzí/sílou a úrovní pohybů se ukázala jako nejvíce závislá na taneční technice jedinců. Ti, kteří vycházeli z... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The Hrst part ofthis dissertation focused on the summary ofthe theory hy Z. Kovecses realized in his ho ok Metaphor and Emotion in order to comprehend and structure metaphoric linguistic expressions of anger, fear, happiness, sadness, love, surprise and shame in the Czech language. These assumptions made a thesis for an experiment with four groups of dancers. The experiment investigated relations between dance movements and the aspects ofthe core domains of sadness, happiness, love, fear and anger. It showed that spatial and dynamic elements of dance movement involve aspects of intensity, passivity, control, positive-negative evaluation, non-physical unity and progress in the core domains represented hy up-down orientation, fluid in a container, naturallphysical force, an opponent, deity, unity and a journey. It validated the meaning of emotions emerging in hodily experiences in which we fmd our way within our environment. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Metafora a emoce. "Zatanči emoce" - interpretace verbálního projevu tancem | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2008 | |
dcterms.dateAccepted | 2008-09-15 | |
dc.description.department | Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
dc.description.department | Institute of Czech Language and Theory of Communication | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 61773 | |
dc.title.translated | Metaphor and emotion. "Dance out your emotion" - the interpretation of verbal communication through dancing | en_US |
dc.contributor.referee | Vaňková, Irena | |
dc.identifier.aleph | 001000103 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Česky jazyk a literatura - Divadelní věda | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Czech Language and Literature - Theatre Studies | en_US |
thesis.degree.program | Filologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Philology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communication | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Česky jazyk a literatura - Divadelní věda | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Czech Language and Literature - Theatre Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Filologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Philology | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Konceptualizace jazykového myšlení o emocích prostřednictvím metafor se projevila v podobě přímé souvislosti mezi prostorovými a dynamickými elementy pohybů, představovými schématy, metaforami a aspekty jejich zdrojových domén. Všechny případové studie dokázaly, že s tělesností jsou spjata schémata nádoba, síla a rovnováha. Potvrdily tělesný základ koncepce strukturní metafory ČLOVĚK JE NÁDOBA, ontologických metafor CITOVÉ STAVY JSOU ENTITY UVNITŘ ČLOVĚKA, CITOVÝ ÚČINEK JE FYZICKÝ KONTAKT a základní orientační metafory DOBRÝ JE NAHOŘE-ŠPATNÝ JE DOLE. K tělesnosti jako k jádru konceptuální soustavy se bezprostředně vztahovaly aspekty intenzita, pasivita, kontrola, hodnocení pozitivní-negativní a jednota. Zkušenostní zázemí jedinců se odrazilo ve specifickém tanečním projevu každého z nich. 9~liv!!ilo je též využitím gest na úkor tanečních pohybů. Konvenční baletní gesta se objevila především u pozitivních emocí radost a láska a upozornila na fakt, že již samotný taneční projev lze hodnotit jako pozitivní skutečnost. Do plastických gest využitých u negativních emocí smutek, strach, hněv a hanba se výrazně promítly vrozené motorické reakce těla tak, jak jsou popisovány z pohledu psychologie. Práce s tenzí/sílou a úrovní pohybů se ukázala jako nejvíce závislá na taneční technice jedinců. Ti, kteří vycházeli z... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The Hrst part ofthis dissertation focused on the summary ofthe theory hy Z. Kovecses realized in his ho ok Metaphor and Emotion in order to comprehend and structure metaphoric linguistic expressions of anger, fear, happiness, sadness, love, surprise and shame in the Czech language. These assumptions made a thesis for an experiment with four groups of dancers. The experiment investigated relations between dance movements and the aspects ofthe core domains of sadness, happiness, love, fear and anger. It showed that spatial and dynamic elements of dance movement involve aspects of intensity, passivity, control, positive-negative evaluation, non-physical unity and progress in the core domains represented hy up-down orientation, fluid in a container, naturallphysical force, an opponent, deity, unity and a journey. It validated the meaning of emotions emerging in hodily experiences in which we fmd our way within our environment. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990010001030106986 | |