Show simple item record

Metaphor and emotion. "Dance out your emotion" - the interpretation of verbal communication through dancing
dc.contributor.advisorPacovská, Jasňa
dc.creatorHronková, Libuše
dc.date.accessioned2017-04-12T10:28:17Z
dc.date.available2017-04-12T10:28:17Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/17365
dc.description.abstractKonceptualizace jazykového myšlení o emocích prostřednictvím metafor se projevila v podobě přímé souvislosti mezi prostorovými a dynamickými elementy pohybů, představovými schématy, metaforami a aspekty jejich zdrojových domén. Všechny případové studie dokázaly, že s tělesností jsou spjata schémata nádoba, síla a rovnováha. Potvrdily tělesný základ koncepce strukturní metafory ČLOVĚK JE NÁDOBA, ontologických metafor CITOVÉ STAVY JSOU ENTITY UVNITŘ ČLOVĚKA, CITOVÝ ÚČINEK JE FYZICKÝ KONTAKT a základní orientační metafory DOBRÝ JE NAHOŘE-ŠPATNÝ JE DOLE. K tělesnosti jako k jádru konceptuální soustavy se bezprostředně vztahovaly aspekty intenzita, pasivita, kontrola, hodnocení pozitivní-negativní a jednota. Zkušenostní zázemí jedinců se odrazilo ve specifickém tanečním projevu každého z nich. 9~liv!!ilo je též využitím gest na úkor tanečních pohybů. Konvenční baletní gesta se objevila především u pozitivních emocí radost a láska a upozornila na fakt, že již samotný taneční projev lze hodnotit jako pozitivní skutečnost. Do plastických gest využitých u negativních emocí smutek, strach, hněv a hanba se výrazně promítly vrozené motorické reakce těla tak, jak jsou popisovány z pohledu psychologie. Práce s tenzí/sílou a úrovní pohybů se ukázala jako nejvíce závislá na taneční technice jedinců. Ti, kteří vycházeli z...cs_CZ
dc.description.abstractThe Hrst part ofthis dissertation focused on the summary ofthe theory hy Z. Kovecses realized in his ho ok Metaphor and Emotion in order to comprehend and structure metaphoric linguistic expressions of anger, fear, happiness, sadness, love, surprise and shame in the Czech language. These assumptions made a thesis for an experiment with four groups of dancers. The experiment investigated relations between dance movements and the aspects ofthe core domains of sadness, happiness, love, fear and anger. It showed that spatial and dynamic elements of dance movement involve aspects of intensity, passivity, control, positive-negative evaluation, non-physical unity and progress in the core domains represented hy up-down orientation, fluid in a container, naturallphysical force, an opponent, deity, unity and a journey. It validated the meaning of emotions emerging in hodily experiences in which we fmd our way within our environment.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleMetafora a emoce. "Zatanči emoce" - interpretace verbálního projevu tancemcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-09-15
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId61773
dc.title.translatedMetaphor and emotion. "Dance out your emotion" - the interpretation of verbal communication through dancingen_US
dc.contributor.refereeVaňková, Irena
dc.identifier.aleph001000103
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineČesky jazyk a literatura - Divadelní vědacs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language and Literature - Theatre Studiesen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČesky jazyk a literatura - Divadelní vědacs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language and Literature - Theatre Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csKonceptualizace jazykového myšlení o emocích prostřednictvím metafor se projevila v podobě přímé souvislosti mezi prostorovými a dynamickými elementy pohybů, představovými schématy, metaforami a aspekty jejich zdrojových domén. Všechny případové studie dokázaly, že s tělesností jsou spjata schémata nádoba, síla a rovnováha. Potvrdily tělesný základ koncepce strukturní metafory ČLOVĚK JE NÁDOBA, ontologických metafor CITOVÉ STAVY JSOU ENTITY UVNITŘ ČLOVĚKA, CITOVÝ ÚČINEK JE FYZICKÝ KONTAKT a základní orientační metafory DOBRÝ JE NAHOŘE-ŠPATNÝ JE DOLE. K tělesnosti jako k jádru konceptuální soustavy se bezprostředně vztahovaly aspekty intenzita, pasivita, kontrola, hodnocení pozitivní-negativní a jednota. Zkušenostní zázemí jedinců se odrazilo ve specifickém tanečním projevu každého z nich. 9~liv!!ilo je též využitím gest na úkor tanečních pohybů. Konvenční baletní gesta se objevila především u pozitivních emocí radost a láska a upozornila na fakt, že již samotný taneční projev lze hodnotit jako pozitivní skutečnost. Do plastických gest využitých u negativních emocí smutek, strach, hněv a hanba se výrazně promítly vrozené motorické reakce těla tak, jak jsou popisovány z pohledu psychologie. Práce s tenzí/sílou a úrovní pohybů se ukázala jako nejvíce závislá na taneční technice jedinců. Ti, kteří vycházeli z...cs_CZ
uk.abstract.enThe Hrst part ofthis dissertation focused on the summary ofthe theory hy Z. Kovecses realized in his ho ok Metaphor and Emotion in order to comprehend and structure metaphoric linguistic expressions of anger, fear, happiness, sadness, love, surprise and shame in the Czech language. These assumptions made a thesis for an experiment with four groups of dancers. The experiment investigated relations between dance movements and the aspects ofthe core domains of sadness, happiness, love, fear and anger. It showed that spatial and dynamic elements of dance movement involve aspects of intensity, passivity, control, positive-negative evaluation, non-physical unity and progress in the core domains represented hy up-down orientation, fluid in a container, naturallphysical force, an opponent, deity, unity and a journey. It validated the meaning of emotions emerging in hodily experiences in which we fmd our way within our environment.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.identifier.lisID990010001030106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV