Zobrazit minimální záznam

Percepce náboženského a mytologického lexika u uživatelů angličtiny jako cizího jazyka
dc.contributor.advisorLancová, Klára
dc.creatorBoško, Martin
dc.date.accessioned2022-06-20T10:54:23Z
dc.date.available2022-06-20T10:54:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/173072
dc.description.abstractThis diploma thesis explores the perception of mythological and religious lexis among EFL users with an emphasis on mythology. Firstly, it provides a brief theoretical introduction to the topic, after which the main research part describes and analyses the results of research conducted in several Czech lower and upper secondary schools. This research consisted of the assignment of a specially designed worksheet that aimed, among other things, to map students' knowledge of mythological and religious lexis. Two versions of this worksheet were created based on the level of English of the respondents. At the same time, it focused to a small extent on the respondents' ability to link the information within the given worksheet. The research showed that most respondents had some awareness of mythological lexis, with this awareness becoming less important with higher levels of English. However, it also showed that respondents who rated their own knowledge of mythology highly were more likely to succeed in linguistically based exercises. Furthermore, interlingual transfer played a large role in the ability to list the names of planets in English and indicated a relatively significant lack of knowledge on this topic. Finally, neither age nor English level appeared to affect respondents' ability to link...en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce zkoumá vnímání mytologického a náboženského lexika u uživatelů angličtiny jako druhého jazyka s důrazem na mytologii. Nejprve se zabývá krátkým teoretickým úvodem do problematiky, načež hlavní výzkumná část popisuje a analyzuje výsledky výzkumu provedeného na několika českých základních a středních školách. Tento výzkum spočíval v zadání speciálně vytvořeného pracovního listu, který měl mimo jiné za cíl zmapovat znalosti žáků v oblasti mytologického a náboženského lexika. Celkem byly vytvořeny dvě verze pracovního listu, který byl administrován v závislosti na úrovni znalosti anglického jazyka respondenta. Zároveň se v malé míře zaměřoval na schopnost respondentů propojit informace v rámci zadaného pracovního listu. Výzkum ukázal, že většina respondentů má nějaké povědomí o mytologickém lexiku, přičemž toto povědomí se stává méně důležitým s vyšší úrovní jazyka. Nicméně se také ukázalo, že respondenti, kteří vysoce ohodnotili vlastní znalosti o mytologii, měli větší šanci na úspěch ve cvičeních založených na lingvistických disciplínách. Interference mateřského jazyka hrála velkou roli ve schopnostech anglicky vyjmenovat jména planet a ukázala na poměrně velké neznalosti respondentů tohoto tématu. V neposlední řadě se také ukázalo, že věk ani úroveň angličtiny nemají vliv na...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectmytologické lexikumcs_CZ
dc.subjectnáboženské lexikumcs_CZ
dc.subjectvnímánícs_CZ
dc.subjectuživatelé angličtiny jako cizího jazykacs_CZ
dc.subjectřecko-římská mytologiecs_CZ
dc.subjectŽidovsko-křesťanské náboženstvícs_CZ
dc.subjectvýzkumcs_CZ
dc.subjectMythological lexisen_US
dc.subjectreligious lexisen_US
dc.subjectperceptionen_US
dc.subjectEFL usersen_US
dc.subjectGraeco-Roman mythologyen_US
dc.subjectJudeo-Christian religionen_US
dc.subjectresearchen_US
dc.titlePerception of Religious and Mythological Lexis among EFL Usersen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-05-27
dc.description.departmentKatedra anglického jazyka a literaturycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId229270
dc.title.translatedPercepce náboženského a mytologického lexika u uživatelů angličtiny jako cizího jazykacs_CZ
dc.contributor.refereePípalová, Renata
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - anglický jazykcs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - English Languageen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra anglického jazyka a literaturycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - anglický jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - English Languageen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce zkoumá vnímání mytologického a náboženského lexika u uživatelů angličtiny jako druhého jazyka s důrazem na mytologii. Nejprve se zabývá krátkým teoretickým úvodem do problematiky, načež hlavní výzkumná část popisuje a analyzuje výsledky výzkumu provedeného na několika českých základních a středních školách. Tento výzkum spočíval v zadání speciálně vytvořeného pracovního listu, který měl mimo jiné za cíl zmapovat znalosti žáků v oblasti mytologického a náboženského lexika. Celkem byly vytvořeny dvě verze pracovního listu, který byl administrován v závislosti na úrovni znalosti anglického jazyka respondenta. Zároveň se v malé míře zaměřoval na schopnost respondentů propojit informace v rámci zadaného pracovního listu. Výzkum ukázal, že většina respondentů má nějaké povědomí o mytologickém lexiku, přičemž toto povědomí se stává méně důležitým s vyšší úrovní jazyka. Nicméně se také ukázalo, že respondenti, kteří vysoce ohodnotili vlastní znalosti o mytologii, měli větší šanci na úspěch ve cvičeních založených na lingvistických disciplínách. Interference mateřského jazyka hrála velkou roli ve schopnostech anglicky vyjmenovat jména planet a ukázala na poměrně velké neznalosti respondentů tohoto tématu. V neposlední řadě se také ukázalo, že věk ani úroveň angličtiny nemají vliv na...cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis explores the perception of mythological and religious lexis among EFL users with an emphasis on mythology. Firstly, it provides a brief theoretical introduction to the topic, after which the main research part describes and analyses the results of research conducted in several Czech lower and upper secondary schools. This research consisted of the assignment of a specially designed worksheet that aimed, among other things, to map students' knowledge of mythological and religious lexis. Two versions of this worksheet were created based on the level of English of the respondents. At the same time, it focused to a small extent on the respondents' ability to link the information within the given worksheet. The research showed that most respondents had some awareness of mythological lexis, with this awareness becoming less important with higher levels of English. However, it also showed that respondents who rated their own knowledge of mythology highly were more likely to succeed in linguistically based exercises. Furthermore, interlingual transfer played a large role in the ability to list the names of planets in English and indicated a relatively significant lack of knowledge on this topic. Finally, neither age nor English level appeared to affect respondents' ability to link...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra anglického jazyka a literaturycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV