Show simple item record

Integrating Geography and Literary education
dc.contributor.advisorMatějček, Tomáš
dc.creatorČistecká, Barbora
dc.date.accessioned2022-06-20T10:18:04Z
dc.date.available2022-06-20T10:18:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/173051
dc.description.abstractAs the title implies, this diploma thesis discusses integrating Geography and Literature education. The theoretical part summarizes the main positive aspects of integrated teaching in general, and in particular it focuses on the synthesis of Literature education and Geography. A significant part of the thesis is based on the overview of specific examples of the way literary works are used in teaching Geography, both in the Czech Republic and abroad. Further attention is then paid to interlinking biography and Geography. These theoretical starting points are subsequently applied in the research when analysing biographical sources of five explorers. From each of these explorers' biography several short passages suitable for teaching Geography have been chosen. Each text has been extended with suggestions how to use it in teaching. The final sample of texts consists of topics from various areas of Geography and the suggestions presented here confirm the wide range of possibilities of integrating Literature and Geography.en_US
dc.description.abstractJiž z názvu je patrné, že se tato diplomová práce zabývá integrací literární výchovy a zeměpisu. V teoretické části jsou předestřena základní pozitiva integrované výuky i syntézy literární výchovy a zeměpisu konkrétně. Značná část práce je založena na rešerši zahraničních i domácích příkladů užití literárních děl při výuce zeměpisu. Zvláštní pozornost je poté věnována identickému propojení životopisu a zeměpisu. Na tomto základě je pak vystavěn výzkum vycházející z analýzy životopisných pramenů pěti objevitelů. Z životopisu každé osobnosti bylo vybráno několik úryvků vhodných pro výuku geografie. Každá ukázka je doplněna o návrh využití ve výuce, kde je zdůrazněna výhoda užití literárních textů pro výuku. Výsledný vzorek ukázek se sestává z různých oblastí a témat geografie, prezentované návrhy jsou důkazem o možné šíři využití integrace literární výchovy a zeměpisu.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.titleIntegrovaná výuka zeměpisu a literární výchovycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-05-27
dc.description.departmentDepartment of Social Geography and Regional Developmenten_US
dc.description.departmentKatedra sociální geografie a regionálního rozvojecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId219327
dc.title.translatedIntegrating Geography and Literary educationen_US
dc.contributor.refereeKafková, Michala
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství geografie pro střední školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeaching of Geography for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programGeografiecs_CZ
thesis.degree.programGeographyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra sociální geografie a regionálního rozvojecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Social Geography and Regional Developmenten_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství geografie pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeaching of Geography for Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csGeografiecs_CZ
uk.degree-program.enGeographyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csJiž z názvu je patrné, že se tato diplomová práce zabývá integrací literární výchovy a zeměpisu. V teoretické části jsou předestřena základní pozitiva integrované výuky i syntézy literární výchovy a zeměpisu konkrétně. Značná část práce je založena na rešerši zahraničních i domácích příkladů užití literárních děl při výuce zeměpisu. Zvláštní pozornost je poté věnována identickému propojení životopisu a zeměpisu. Na tomto základě je pak vystavěn výzkum vycházející z analýzy životopisných pramenů pěti objevitelů. Z životopisu každé osobnosti bylo vybráno několik úryvků vhodných pro výuku geografie. Každá ukázka je doplněna o návrh využití ve výuce, kde je zdůrazněna výhoda užití literárních textů pro výuku. Výsledný vzorek ukázek se sestává z různých oblastí a témat geografie, prezentované návrhy jsou důkazem o možné šíři využití integrace literární výchovy a zeměpisu.cs_CZ
uk.abstract.enAs the title implies, this diploma thesis discusses integrating Geography and Literature education. The theoretical part summarizes the main positive aspects of integrated teaching in general, and in particular it focuses on the synthesis of Literature education and Geography. A significant part of the thesis is based on the overview of specific examples of the way literary works are used in teaching Geography, both in the Czech Republic and abroad. Further attention is then paid to interlinking biography and Geography. These theoretical starting points are subsequently applied in the research when analysing biographical sources of five explorers. From each of these explorers' biography several short passages suitable for teaching Geography have been chosen. Each text has been extended with suggestions how to use it in teaching. The final sample of texts consists of topics from various areas of Geography and the suggestions presented here confirm the wide range of possibilities of integrating Literature and Geography.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a regionálního rozvojecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV