dc.contributor.advisor | Matějček, Tomáš | |
dc.creator | Čistecká, Barbora | |
dc.date.accessioned | 2022-06-20T10:18:04Z | |
dc.date.available | 2022-06-20T10:18:04Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/173051 | |
dc.description.abstract | As the title implies, this diploma thesis discusses integrating Geography and Literature education. The theoretical part summarizes the main positive aspects of integrated teaching in general, and in particular it focuses on the synthesis of Literature education and Geography. A significant part of the thesis is based on the overview of specific examples of the way literary works are used in teaching Geography, both in the Czech Republic and abroad. Further attention is then paid to interlinking biography and Geography. These theoretical starting points are subsequently applied in the research when analysing biographical sources of five explorers. From each of these explorers' biography several short passages suitable for teaching Geography have been chosen. Each text has been extended with suggestions how to use it in teaching. The final sample of texts consists of topics from various areas of Geography and the suggestions presented here confirm the wide range of possibilities of integrating Literature and Geography. | en_US |
dc.description.abstract | Již z názvu je patrné, že se tato diplomová práce zabývá integrací literární výchovy a zeměpisu. V teoretické části jsou předestřena základní pozitiva integrované výuky i syntézy literární výchovy a zeměpisu konkrétně. Značná část práce je založena na rešerši zahraničních i domácích příkladů užití literárních děl při výuce zeměpisu. Zvláštní pozornost je poté věnována identickému propojení životopisu a zeměpisu. Na tomto základě je pak vystavěn výzkum vycházející z analýzy životopisných pramenů pěti objevitelů. Z životopisu každé osobnosti bylo vybráno několik úryvků vhodných pro výuku geografie. Každá ukázka je doplněna o návrh využití ve výuce, kde je zdůrazněna výhoda užití literárních textů pro výuku. Výsledný vzorek ukázek se sestává z různých oblastí a témat geografie, prezentované návrhy jsou důkazem o možné šíři využití integrace literární výchovy a zeměpisu. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.title | Integrovaná výuka zeměpisu a literární výchovy | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2022 | |
dcterms.dateAccepted | 2022-05-27 | |
dc.description.department | Department of Social Geography and Regional Development | en_US |
dc.description.department | Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Science | en_US |
dc.description.faculty | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 219327 | |
dc.title.translated | Integrating Geography and Literary education | en_US |
dc.contributor.referee | Kafková, Michala | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství geografie pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teaching of Geography for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Geografie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Geography | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Přírodovědecká fakulta::Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Science::Department of Social Geography and Regional Development | en_US |
uk.faculty-name.cs | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Science | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PřF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství geografie pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teaching of Geography for Secondary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Geografie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Geography | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Již z názvu je patrné, že se tato diplomová práce zabývá integrací literární výchovy a zeměpisu. V teoretické části jsou předestřena základní pozitiva integrované výuky i syntézy literární výchovy a zeměpisu konkrétně. Značná část práce je založena na rešerši zahraničních i domácích příkladů užití literárních děl při výuce zeměpisu. Zvláštní pozornost je poté věnována identickému propojení životopisu a zeměpisu. Na tomto základě je pak vystavěn výzkum vycházející z analýzy životopisných pramenů pěti objevitelů. Z životopisu každé osobnosti bylo vybráno několik úryvků vhodných pro výuku geografie. Každá ukázka je doplněna o návrh využití ve výuce, kde je zdůrazněna výhoda užití literárních textů pro výuku. Výsledný vzorek ukázek se sestává z různých oblastí a témat geografie, prezentované návrhy jsou důkazem o možné šíři využití integrace literární výchovy a zeměpisu. | cs_CZ |
uk.abstract.en | As the title implies, this diploma thesis discusses integrating Geography and Literature education. The theoretical part summarizes the main positive aspects of integrated teaching in general, and in particular it focuses on the synthesis of Literature education and Geography. A significant part of the thesis is based on the overview of specific examples of the way literary works are used in teaching Geography, both in the Czech Republic and abroad. Further attention is then paid to interlinking biography and Geography. These theoretical starting points are subsequently applied in the research when analysing biographical sources of five explorers. From each of these explorers' biography several short passages suitable for teaching Geography have been chosen. Each text has been extended with suggestions how to use it in teaching. The final sample of texts consists of topics from various areas of Geography and the suggestions presented here confirm the wide range of possibilities of integrating Literature and Geography. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |