Show simple item record

Nursery Management in Pedagogical Process
dc.contributor.advisorKoťátková, Soňa
dc.creatorRůžičková, Miloslava
dc.date.accessioned2022-06-20T10:51:58Z
dc.date.available2022-06-20T10:51:58Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/172889
dc.description.abstractThe master's thesis deals with the management of nurseries and related requirements, focusing on the management and the quality of the pedagogical process with respect to managerial and administrative duties of head teachers. The goal of the study is to analyse the motivation for running for nursery head teacher, adaptation process and head teacher duties, including the impact of managerial and administrative responsibilities on the pedagogical process quality in nurseries. Special attention is paid to the comparison of head teachers of different types of nurseries. The empirical part of the master's thesis answers the following questions: What was the motivation of head teachers for applying for the job? How many hours a day do head teachers engage in pedagogical and managerial activities? Do head teachers believe that their managerial and administrative duties have a negative impact on the quality of the pedagogical process? What are the differences between head teachers' jobs at different types of nurseries? The thesis uses both qualitative and quantitative research. A survey was conducted among a larger number of respondents, providing a basis for a questionnaire for head teachers of eight selected nurseries. The respondents include both genders, teachers with different lengths of experience...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá problematikou řízení mateřských škol a nároky na ředitele těchto institucí. Důraz je kladen na vedení a kvalitu pedagogického procesu s ohledem na manažerské a administrativní povinnosti ředitele. Cílem výzkumného šetření je analyzovat motivaci ředitelů MŠ kandidovat na tuto funkci, průběh jejich adaptace a pracovní náplň ředitelů mateřských škol včetně vlivu manažerských a administrativních povinností ředitele na kvalitu pedagogického procesu v mateřské škole. Zvláštní pozornost je poté věnována porovnání pracovní náplně ředitelů /ředitelek různých typů mateřských škol. Empirická část diplomové práce odpovídá na výzkumné otázky: Jaká byla motivace ředitelů/ ředitelek mateřských škol kandidovat na tuto funkci? Kolik hodin denně se ředitelé/ ředitelky mateřských škol věnují pedagogickým a manažerským činnostem? Domnívají se ředitelé mateřských škol, že mají jejich manažerské a administrativní povinnosti negativní vliv na kvalitu pedagogického procesu? V čem se liší práce ředitelů/ ředitelek jednotlivých typů mateřských škol? Přístup k výzkumu je kvalitativně kvantitativní. Nejprve byla formou dotazníku získána data od většího množství respondentů, z čehož následně vyplynuly otázky pro rozhovory s řediteli 8 vybraných mateřských škol. Zařazeni jsou respondenti obou pohlaví,...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectředitel mateřské školycs_CZ
dc.subjectřízení mateřské školycs_CZ
dc.subjectpedagogický proces v mateřské školecs_CZ
dc.subjectmateřská školacs_CZ
dc.subjectcs_CZ
dc.subjectnursery managementen_US
dc.subjectnursery head teacheren_US
dc.subjectpedagogical process in nurseriesen_US
dc.subjectnurseryen_US
dc.subjectmanagement of early years institutionen_US
dc.titleŘízení mateřské školy v pedagogickém procesucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-05-23
dc.description.departmentKatedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId244655
dc.title.translatedNursery Management in Pedagogical Processen_US
dc.contributor.refereeKoželuhová, Eva
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogika předškolního věkucs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogy of Pre-School Ageen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogika předškolního věkucs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogy of Pre-School Ageen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá problematikou řízení mateřských škol a nároky na ředitele těchto institucí. Důraz je kladen na vedení a kvalitu pedagogického procesu s ohledem na manažerské a administrativní povinnosti ředitele. Cílem výzkumného šetření je analyzovat motivaci ředitelů MŠ kandidovat na tuto funkci, průběh jejich adaptace a pracovní náplň ředitelů mateřských škol včetně vlivu manažerských a administrativních povinností ředitele na kvalitu pedagogického procesu v mateřské škole. Zvláštní pozornost je poté věnována porovnání pracovní náplně ředitelů /ředitelek různých typů mateřských škol. Empirická část diplomové práce odpovídá na výzkumné otázky: Jaká byla motivace ředitelů/ ředitelek mateřských škol kandidovat na tuto funkci? Kolik hodin denně se ředitelé/ ředitelky mateřských škol věnují pedagogickým a manažerským činnostem? Domnívají se ředitelé mateřských škol, že mají jejich manažerské a administrativní povinnosti negativní vliv na kvalitu pedagogického procesu? V čem se liší práce ředitelů/ ředitelek jednotlivých typů mateřských škol? Přístup k výzkumu je kvalitativně kvantitativní. Nejprve byla formou dotazníku získána data od většího množství respondentů, z čehož následně vyplynuly otázky pro rozhovory s řediteli 8 vybraných mateřských škol. Zařazeni jsou respondenti obou pohlaví,...cs_CZ
uk.abstract.enThe master's thesis deals with the management of nurseries and related requirements, focusing on the management and the quality of the pedagogical process with respect to managerial and administrative duties of head teachers. The goal of the study is to analyse the motivation for running for nursery head teacher, adaptation process and head teacher duties, including the impact of managerial and administrative responsibilities on the pedagogical process quality in nurseries. Special attention is paid to the comparison of head teachers of different types of nurseries. The empirical part of the master's thesis answers the following questions: What was the motivation of head teachers for applying for the job? How many hours a day do head teachers engage in pedagogical and managerial activities? Do head teachers believe that their managerial and administrative duties have a negative impact on the quality of the pedagogical process? What are the differences between head teachers' jobs at different types of nurseries? The thesis uses both qualitative and quantitative research. A survey was conducted among a larger number of respondents, providing a basis for a questionnaire for head teachers of eight selected nurseries. The respondents include both genders, teachers with different lengths of experience...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV