Show simple item record

Bioluminiscent Organisms as Didactic Theme
dc.contributor.advisorHanel, Lubomír
dc.creatorŠevicová, Michaela
dc.date.accessioned2022-06-10T09:27:38Z
dc.date.available2022-06-10T09:27:38Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/172789
dc.description.abstractThe primary research question of this thesis is bioluminescence of living beings and the extent to which it is represented and explained in a selection of middle school textbooks. The theoretical part of the thesis establishes general facts about bioluminescence itself, methods for teaching and gradual study of this topic in the distant past, as well as the importance of bioluminescence and its potential for use in today's world. In addition, this part includes a summary of the various means and motives of bioluminescence in select (model) groups of organisms (bacteria, fungi, algae, invertebrate, vertebrate). The didactically oriented part of the thesis involves an analysis of select textbooks that are frequently used Czech middle and grammar schools. The thesis also includes questionary-based research, involving the students in the examined school years and aimed at assessing their knowledge about bioluminescence in living organisms. A video and a worksheet with practice questions was also prepared as part of the research. KEYWORDS bioluminescence, luminescence, luciferin, luciferase, bioluminescent organismsen_US
dc.description.abstractTato práce se zabývá světélkováním (bioluminiscencí) u živých organismů a zkoumá, do jaké míry je toto téma prezentováno a vysvětlováno ve vybraných školních učebnicích. V teoretické části práce jsou uvedeny obecné poznatky o světélkování organismů, jakým způsobem bylo v dávné historii vysvětlováno a postupně zkoumáno, jaký je význam bioluminiscence a jaké jsou i možnosti jejího využití v současnosti. Shrnuty jsou informace o způsobech a důvodech světélkování u vybraných (modelových) skupin bioluminiscenčních organismů (bakterie, houby, řasy, bezobratlí, obratlovci). V didakticky zaměřené části práce je provedena analýza vybraných, často používaných učebnic přírodopisu pro 2. stupeň základních škol a nižších ročníků víceletých gymnázií. Dále práce obsahuje dotazníkové šetření zaměřené na znalosti žáků těchto ročníků o světélkování organismů. Připraven byl také pracovní list s videem, obsahující procvičující otázky. KLÍČOVÁ SLOVA bioluminiscence, světélkování, luciferin, luciferáza, bioluminiscenční organismycs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectsvětélkování organismů. bioluminiscencecs_CZ
dc.subjectvýuka biologiecs_CZ
dc.subjectbiolumincent organismsen_US
dc.subjectbiology educationen_US
dc.titleSvětélkování organismů jako didaktické témacs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-05-19
dc.description.departmentKatedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId232513
dc.title.translatedBioluminiscent Organisms as Didactic Themeen_US
dc.contributor.refereeAndreska, Jan
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineBiologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání - Chemie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.disciplineBiology, Geology and Environmental Studies Oriented at Education - Chemistry Oriented at Educationen_US
thesis.degree.programSpecializace v pedagogicecs_CZ
thesis.degree.programSpecialization in Educationen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csBiologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání - Chemie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enBiology, Geology and Environmental Studies Oriented at Education - Chemistry Oriented at Educationen_US
uk.degree-program.csSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.degree-program.enSpecialization in Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce se zabývá světélkováním (bioluminiscencí) u živých organismů a zkoumá, do jaké míry je toto téma prezentováno a vysvětlováno ve vybraných školních učebnicích. V teoretické části práce jsou uvedeny obecné poznatky o světélkování organismů, jakým způsobem bylo v dávné historii vysvětlováno a postupně zkoumáno, jaký je význam bioluminiscence a jaké jsou i možnosti jejího využití v současnosti. Shrnuty jsou informace o způsobech a důvodech světélkování u vybraných (modelových) skupin bioluminiscenčních organismů (bakterie, houby, řasy, bezobratlí, obratlovci). V didakticky zaměřené části práce je provedena analýza vybraných, často používaných učebnic přírodopisu pro 2. stupeň základních škol a nižších ročníků víceletých gymnázií. Dále práce obsahuje dotazníkové šetření zaměřené na znalosti žáků těchto ročníků o světélkování organismů. Připraven byl také pracovní list s videem, obsahující procvičující otázky. KLÍČOVÁ SLOVA bioluminiscence, světélkování, luciferin, luciferáza, bioluminiscenční organismycs_CZ
uk.abstract.enThe primary research question of this thesis is bioluminescence of living beings and the extent to which it is represented and explained in a selection of middle school textbooks. The theoretical part of the thesis establishes general facts about bioluminescence itself, methods for teaching and gradual study of this topic in the distant past, as well as the importance of bioluminescence and its potential for use in today's world. In addition, this part includes a summary of the various means and motives of bioluminescence in select (model) groups of organisms (bacteria, fungi, algae, invertebrate, vertebrate). The didactically oriented part of the thesis involves an analysis of select textbooks that are frequently used Czech middle and grammar schools. The thesis also includes questionary-based research, involving the students in the examined school years and aimed at assessing their knowledge about bioluminescence in living organisms. A video and a worksheet with practice questions was also prepared as part of the research. KEYWORDS bioluminescence, luminescence, luciferin, luciferase, bioluminescent organismsen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV