Show simple item record

A younger sibling's experience of an older sibling's drug addiction
dc.contributor.advisorKucharská, Anna
dc.creatorRůžičková, Johana
dc.date.accessioned2022-06-10T08:59:33Z
dc.date.available2022-06-10T08:59:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/172744
dc.description.abstractThis dissertation explores a younger sibling's experience of an older sibling's drug addiction. The aim of the study was to capture the lived experience of living alongside a brother/sister who regularly uses addictive substances. The research section is based on in-depth interviews with nine participants, which were analysed using Interpretative Phenomenological Analysis. As a result, the analyses of the individual interviews provide a detailed description of the development of the relationship before, during and after the addiction, the benefits and costs that this relationship brought and brings to the participants, their perspective on the crisis and light moments of the relationship, their reflection of the family situation and the role played by parents. The way to learn about the meanings that participants attribute to their experience is to focus on their feelings. In the final analysis, common or significant themes are identified, including 1. Ambivalence, 2. Love, 3. Fear, 4. Taking responsibility - having to grow up early, 5. Sadness, compassion and helplessness, 6. Doubts about whether I have done enough, remorse, 7. Lack of attention from parents, and 8. Privation of the possibility of being myself. The study may serve to develop understanding about an often neglected group of siblings.en_US
dc.description.abstractDizertační práce se zabývá zkušeností mladšího sourozence s drogovou závislostí jeho staršího sourozence. Cílem studie bylo zachytit žitou zkušenost, kterou přináší život vedle bratra/sestry pravidelně užívajícího návykové látky. Výzkumná část vychází z hloubkových rozhovorů s devíti participanty, které byly analyzovány pomocí Interpretativní fenomenologické analýzy. Výsledkem jsou analýzy jednotlivých rozhovorů přinášející podrobný popis vývoje vztahu před závislostí, během i po ní, zisků a ztrát, které tento vztah participantům přinášel a přináší, jejich pohled na krizové i světlé momenty vztahu, reflexi rodinné situace a roli rodičů v ní. Cestou k poznávání významů, které participanti své zkušenosti připisují, je zaměření se na jejich pocity. V závěrečné analýze jsou identifikována společná, resp. významná témata, mezi která patří: 1. Láska, 2. Ambivalence, 3. Strach, 4. Převzatá zodpovědnost - nutnost předčasně dospět, 5. Smutek, soucit a bezmoc, 6. Pochybnosti, zda jsem udělal dost, výčitky svědomí, 7. nedostatek pozornosti od rodičů a 8. Privace možnosti být sám sebou. Studie může sloužit k poznání často opomíjené skupiny sourozenců závislých a přispět tak k jejímu zviditelnění především v odborné veřejnosti.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectdrogová závislost - sourozenecký vztah - mladší sourozenec - žitá zkušenost - Interpretativní fenomenologická analýza (IPA)cs_CZ
dc.subjectdrug addiction - sibling relationship - younger sibling - lived experience - Interpretative Phenomenological Analysis (IPA)en_US
dc.titleZkušenost mladšího sourozence s drogovou závislostí jeho staršího sourozencecs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-05-19
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId124311
dc.title.translatedA younger sibling's experience of an older sibling's drug addictionen_US
dc.contributor.refereeChrz, Vladimír
dc.contributor.refereeHricová, Alena
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogická a školní psychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineEducational and School Psychologyen_US
thesis.degree.programPedagogická a školní psychologiecs_CZ
thesis.degree.programEducational and School Psychologyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogická a školní psychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enEducational and School Psychologyen_US
uk.degree-program.csPedagogická a školní psychologiecs_CZ
uk.degree-program.enEducational and School Psychologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csDizertační práce se zabývá zkušeností mladšího sourozence s drogovou závislostí jeho staršího sourozence. Cílem studie bylo zachytit žitou zkušenost, kterou přináší život vedle bratra/sestry pravidelně užívajícího návykové látky. Výzkumná část vychází z hloubkových rozhovorů s devíti participanty, které byly analyzovány pomocí Interpretativní fenomenologické analýzy. Výsledkem jsou analýzy jednotlivých rozhovorů přinášející podrobný popis vývoje vztahu před závislostí, během i po ní, zisků a ztrát, které tento vztah participantům přinášel a přináší, jejich pohled na krizové i světlé momenty vztahu, reflexi rodinné situace a roli rodičů v ní. Cestou k poznávání významů, které participanti své zkušenosti připisují, je zaměření se na jejich pocity. V závěrečné analýze jsou identifikována společná, resp. významná témata, mezi která patří: 1. Láska, 2. Ambivalence, 3. Strach, 4. Převzatá zodpovědnost - nutnost předčasně dospět, 5. Smutek, soucit a bezmoc, 6. Pochybnosti, zda jsem udělal dost, výčitky svědomí, 7. nedostatek pozornosti od rodičů a 8. Privace možnosti být sám sebou. Studie může sloužit k poznání často opomíjené skupiny sourozenců závislých a přispět tak k jejímu zviditelnění především v odborné veřejnosti.cs_CZ
uk.abstract.enThis dissertation explores a younger sibling's experience of an older sibling's drug addiction. The aim of the study was to capture the lived experience of living alongside a brother/sister who regularly uses addictive substances. The research section is based on in-depth interviews with nine participants, which were analysed using Interpretative Phenomenological Analysis. As a result, the analyses of the individual interviews provide a detailed description of the development of the relationship before, during and after the addiction, the benefits and costs that this relationship brought and brings to the participants, their perspective on the crisis and light moments of the relationship, their reflection of the family situation and the role played by parents. The way to learn about the meanings that participants attribute to their experience is to focus on their feelings. In the final analysis, common or significant themes are identified, including 1. Ambivalence, 2. Love, 3. Fear, 4. Taking responsibility - having to grow up early, 5. Sadness, compassion and helplessness, 6. Doubts about whether I have done enough, remorse, 7. Lack of attention from parents, and 8. Privation of the possibility of being myself. The study may serve to develop understanding about an often neglected group of siblings.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV