Show simple item record

Healthy lifestyle education as a part of pre-school children's life.
dc.contributor.advisorHanyš Holemá, Irena
dc.creatorMorávková, Veronika
dc.date.accessioned2022-06-10T09:39:46Z
dc.date.available2022-06-10T09:39:46Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/172574
dc.description.abstractThe bachelor thesis deals with education of a healthy lifestyle in preschool children. In the theoretical part, the concept of health is defined and the factors that could threaten it are summarized. Furthermore, general knowledge about a healthy lifestyle and its principles specific to the preschool period are briefly mentioned in the thesis as well. Attention is also given to the influence of the family environment, the kindergarten environment, their interaction with the child and to projects that can become a tool for health promotion in kindergartens. The aim of the practical part was to find out what parents' and teachers' attitudes towards healthy lifestyles are and whether they lead children to them. This was done through a questionnaire survey and semi-structured interviews. The results showed that both parents and kindergarten teachers lead children to a healthy lifestyle and in most cases try to live an active and healthy lifestyle themselves. KEYWORDS Healthy lifestyle, health education, parents and kindergarten, kindergarten teacher, mental health, movement, balanced dieten_US
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá výchovou ke zdravému životnímu stylu u dětí předškolního věku. teoretické části je definován pojem zdraví a jsou zde shrnuty faktory, které ho mohou ohrožovat. Dále jsou zde popsány obecné poznatky o zdravém životním stylu a je specifických pro období předškolního věku, které je v práci také stručně zmíněno. Pozornost je věnována i vlivu rodinného prostředí, prostředí mateřské školy a jejich vzájemné spolupráci na dítě jako takové a programům, které se mohou stát nást mateřských školách. Cílem praktické části bylo prostřednictvím dotazníkového šetření a polostrukturovaných rozhovorů zjistit, jaký je přístup rodičů a učitelů ke zdravému životnímu němu děti vedou. Z výsledků vyplynulo, že jak rodiče, tak i učitelé mateřských škol vedou děti ke zdravému životnímu stylu a sami se ve většině případů snaží žít aktivním a zdravým způsobem života. KLÍČOVÁ SLOVA Zdravý životní styl, výchova ke zdraví, rodiče a mateřská škola, učitelka v eřské škole, duševní pohoda, pohyb, vyvážená stravacs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectZdravý životní stylcs_CZ
dc.subjectvýchova ke zdravícs_CZ
dc.subjectrodiče a mateřská školacs_CZ
dc.subjectučitelka v mateřské školecs_CZ
dc.subjectduševní pohodacs_CZ
dc.subjectpohybcs_CZ
dc.subjectvyvážená stravacs_CZ
dc.subjectHealthy lifestyleen_US
dc.subjecthealth educationen_US
dc.subjectparents and kindergartenen_US
dc.subjectkindergarten teacheren_US
dc.subjectmental healthen_US
dc.subjectmovementen_US
dc.subjectbalanced dieten_US
dc.titleVýchova ke zdravému životnímu stylu jako součást života dítěte předškolního věku.cs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-05-17
dc.description.departmentKatedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId242210
dc.title.translatedHealthy lifestyle education as a part of pre-school children's life.en_US
dc.contributor.refereeUhlířová, Jana
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství pro mateřské školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Nursery Schoolsen_US
thesis.degree.programSpecializace v pedagogicecs_CZ
thesis.degree.programSpecialization in Educationen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro mateřské školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Nursery Schoolsen_US
uk.degree-program.csSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.degree-program.enSpecialization in Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce se zabývá výchovou ke zdravému životnímu stylu u dětí předškolního věku. teoretické části je definován pojem zdraví a jsou zde shrnuty faktory, které ho mohou ohrožovat. Dále jsou zde popsány obecné poznatky o zdravém životním stylu a je specifických pro období předškolního věku, které je v práci také stručně zmíněno. Pozornost je věnována i vlivu rodinného prostředí, prostředí mateřské školy a jejich vzájemné spolupráci na dítě jako takové a programům, které se mohou stát nást mateřských školách. Cílem praktické části bylo prostřednictvím dotazníkového šetření a polostrukturovaných rozhovorů zjistit, jaký je přístup rodičů a učitelů ke zdravému životnímu němu děti vedou. Z výsledků vyplynulo, že jak rodiče, tak i učitelé mateřských škol vedou děti ke zdravému životnímu stylu a sami se ve většině případů snaží žít aktivním a zdravým způsobem života. KLÍČOVÁ SLOVA Zdravý životní styl, výchova ke zdraví, rodiče a mateřská škola, učitelka v eřské škole, duševní pohoda, pohyb, vyvážená stravacs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor thesis deals with education of a healthy lifestyle in preschool children. In the theoretical part, the concept of health is defined and the factors that could threaten it are summarized. Furthermore, general knowledge about a healthy lifestyle and its principles specific to the preschool period are briefly mentioned in the thesis as well. Attention is also given to the influence of the family environment, the kindergarten environment, their interaction with the child and to projects that can become a tool for health promotion in kindergartens. The aim of the practical part was to find out what parents' and teachers' attitudes towards healthy lifestyles are and whether they lead children to them. This was done through a questionnaire survey and semi-structured interviews. The results showed that both parents and kindergarten teachers lead children to a healthy lifestyle and in most cases try to live an active and healthy lifestyle themselves. KEYWORDS Healthy lifestyle, health education, parents and kindergarten, kindergarten teacher, mental health, movement, balanced dieten_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV