Show simple item record

Work with children's literature on the topic of disability with preschool children in kindergarten
dc.contributor.advisorLaufková, Veronika
dc.creatorNováková, Kateřina
dc.date.accessioned2022-06-10T09:36:34Z
dc.date.available2022-06-10T09:36:34Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/172571
dc.description.abstractThe bachelor thesis deals with what children's books are suitable for opening the topic of a child's life with special educational needs (SEN) and what methods of working with the book (including reading strategies) to use to convey this topic to children through books. The theoretical part deals with the characteristics of children with SEN in preschool education and their education in preschool type facilities; it further mentions work with a book within preschool children. Based on the obtained information, the analysis of framework educational program for preschool education is performed. It also deals with reading literacy, pre-literacy and its development. It mentions the creation of a positive attitude towards reading and how to work with the book in kindergarten. The practical part posed as a problem the development of prosocial behavior of children through work with a book on the topic of life of children with special educational needs. The practical part focused on whether the children's literature mediating the life of a child with special educational needs is used in kindergarten and whether this topic is not very demanding for preschool children. It was done through individual lessons with three books mediating children with disabilities in kindergarten (Madlenka and glasses, Strakáč...en_US
dc.description.abstractBakalářská práce pojednává o tom, jaké dětské knihy jsou vhodné pro otevření tématu života dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami a jaké metody práce s knihou (včetně čtenářských strategií) využít, abychom toto téma dětem prostřednictvím knih zprostředkovali. Teoretická část se zabývá charakteristikou dětí se SVP v předškolním vzdělávání a jejich vzděláváním v zařízeních předškolního typu; dále prací s knihou u dětí předškolního věku. Na základě získaných informací je provedena analýza RVP PV. Dále se zabývá čtenářskou gramotností, pregramotností a jejím rozvojem. Zmiňuje vytvoření pozitivního vztahu k četbě a jak s knihou pracovat v mateřské škole. Praktická část si kladla jako problém rozvíjet prosociální chování dětí prostřednictvím práce s knihou k tématu života dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Zjišťovala, zda se s dětskou literaturou zprostředkovávající život dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami pracuje v mateřské škole a zda není toto téma pro děti předškolního věku příliš náročné. Pomocí realizovaných jednotlivých lekcí se třemi knihami zprostředkovávající znevýhodnění dětem v mateřské škole (Madlenka a brejličky, Strakáč a Tioni, Mpumi and Jabu's Magical Day) dotazníku, rozhovoru a prostudované literatury. KLÍČOVÁ SLOVA dítě se speciálními vzdělávacími potřebami,...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectdítě se speciálními vzdělávacími potřebamics_CZ
dc.subjectdětská literaturacs_CZ
dc.subjectpráce s knihoucs_CZ
dc.subjectpráce s příběhemcs_CZ
dc.subjectpředškolní věkcs_CZ
dc.subjectlife with a disabilityen_US
dc.subjectchildren's literatureen_US
dc.subjectwork with a booken_US
dc.subjectwork with a storyen_US
dc.titlePráce s dětskou literaturou u předškolních dětí zprostředkovávající život s vybranými speciálními vzdělávacími potřebamics_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-05-17
dc.description.departmentKatedra české literaturycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId246123
dc.title.translatedWork with children's literature on the topic of disability with preschool children in kindergartenen_US
dc.contributor.refereeKadrnožková, Monika
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství pro mateřské školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Nursery Schoolsen_US
thesis.degree.programSpecializace v pedagogicecs_CZ
thesis.degree.programSpecialization in Educationen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra české literaturycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro mateřské školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Nursery Schoolsen_US
uk.degree-program.csSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.degree-program.enSpecialization in Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce pojednává o tom, jaké dětské knihy jsou vhodné pro otevření tématu života dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami a jaké metody práce s knihou (včetně čtenářských strategií) využít, abychom toto téma dětem prostřednictvím knih zprostředkovali. Teoretická část se zabývá charakteristikou dětí se SVP v předškolním vzdělávání a jejich vzděláváním v zařízeních předškolního typu; dále prací s knihou u dětí předškolního věku. Na základě získaných informací je provedena analýza RVP PV. Dále se zabývá čtenářskou gramotností, pregramotností a jejím rozvojem. Zmiňuje vytvoření pozitivního vztahu k četbě a jak s knihou pracovat v mateřské škole. Praktická část si kladla jako problém rozvíjet prosociální chování dětí prostřednictvím práce s knihou k tématu života dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Zjišťovala, zda se s dětskou literaturou zprostředkovávající život dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami pracuje v mateřské škole a zda není toto téma pro děti předškolního věku příliš náročné. Pomocí realizovaných jednotlivých lekcí se třemi knihami zprostředkovávající znevýhodnění dětem v mateřské škole (Madlenka a brejličky, Strakáč a Tioni, Mpumi and Jabu's Magical Day) dotazníku, rozhovoru a prostudované literatury. KLÍČOVÁ SLOVA dítě se speciálními vzdělávacími potřebami,...cs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor thesis deals with what children's books are suitable for opening the topic of a child's life with special educational needs (SEN) and what methods of working with the book (including reading strategies) to use to convey this topic to children through books. The theoretical part deals with the characteristics of children with SEN in preschool education and their education in preschool type facilities; it further mentions work with a book within preschool children. Based on the obtained information, the analysis of framework educational program for preschool education is performed. It also deals with reading literacy, pre-literacy and its development. It mentions the creation of a positive attitude towards reading and how to work with the book in kindergarten. The practical part posed as a problem the development of prosocial behavior of children through work with a book on the topic of life of children with special educational needs. The practical part focused on whether the children's literature mediating the life of a child with special educational needs is used in kindergarten and whether this topic is not very demanding for preschool children. It was done through individual lessons with three books mediating children with disabilities in kindergarten (Madlenka and glasses, Strakáč...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra české literaturycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV