dc.contributor.advisor | Laufková, Veronika | |
dc.creator | Nováková, Kateřina | |
dc.date.accessioned | 2022-06-10T09:36:34Z | |
dc.date.available | 2022-06-10T09:36:34Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/172571 | |
dc.description.abstract | The bachelor thesis deals with what children's books are suitable for opening the topic of a child's life with special educational needs (SEN) and what methods of working with the book (including reading strategies) to use to convey this topic to children through books. The theoretical part deals with the characteristics of children with SEN in preschool education and their education in preschool type facilities; it further mentions work with a book within preschool children. Based on the obtained information, the analysis of framework educational program for preschool education is performed. It also deals with reading literacy, pre-literacy and its development. It mentions the creation of a positive attitude towards reading and how to work with the book in kindergarten. The practical part posed as a problem the development of prosocial behavior of children through work with a book on the topic of life of children with special educational needs. The practical part focused on whether the children's literature mediating the life of a child with special educational needs is used in kindergarten and whether this topic is not very demanding for preschool children. It was done through individual lessons with three books mediating children with disabilities in kindergarten (Madlenka and glasses, Strakáč... | en_US |
dc.description.abstract | Bakalářská práce pojednává o tom, jaké dětské knihy jsou vhodné pro otevření tématu života dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami a jaké metody práce s knihou (včetně čtenářských strategií) využít, abychom toto téma dětem prostřednictvím knih zprostředkovali. Teoretická část se zabývá charakteristikou dětí se SVP v předškolním vzdělávání a jejich vzděláváním v zařízeních předškolního typu; dále prací s knihou u dětí předškolního věku. Na základě získaných informací je provedena analýza RVP PV. Dále se zabývá čtenářskou gramotností, pregramotností a jejím rozvojem. Zmiňuje vytvoření pozitivního vztahu k četbě a jak s knihou pracovat v mateřské škole. Praktická část si kladla jako problém rozvíjet prosociální chování dětí prostřednictvím práce s knihou k tématu života dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Zjišťovala, zda se s dětskou literaturou zprostředkovávající život dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami pracuje v mateřské škole a zda není toto téma pro děti předškolního věku příliš náročné. Pomocí realizovaných jednotlivých lekcí se třemi knihami zprostředkovávající znevýhodnění dětem v mateřské škole (Madlenka a brejličky, Strakáč a Tioni, Mpumi and Jabu's Magical Day) dotazníku, rozhovoru a prostudované literatury. KLÍČOVÁ SLOVA dítě se speciálními vzdělávacími potřebami,... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | dítě se speciálními vzdělávacími potřebami | cs_CZ |
dc.subject | dětská literatura | cs_CZ |
dc.subject | práce s knihou | cs_CZ |
dc.subject | práce s příběhem | cs_CZ |
dc.subject | předškolní věk | cs_CZ |
dc.subject | life with a disability | en_US |
dc.subject | children's literature | en_US |
dc.subject | work with a book | en_US |
dc.subject | work with a story | en_US |
dc.title | Práce s dětskou literaturou u předškolních dětí zprostředkovávající život s vybranými speciálními vzdělávacími potřebami | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2022 | |
dcterms.dateAccepted | 2022-05-17 | |
dc.description.department | Katedra české literatury | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 246123 | |
dc.title.translated | Work with children's literature on the topic of disability with preschool children in kindergarten | en_US |
dc.contributor.referee | Kadrnožková, Monika | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství pro mateřské školy | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training for Nursery Schools | en_US |
thesis.degree.program | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
thesis.degree.program | Specialization in Education | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra české literatury | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství pro mateřské školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training for Nursery Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Specialization in Education | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalářská práce pojednává o tom, jaké dětské knihy jsou vhodné pro otevření tématu života dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami a jaké metody práce s knihou (včetně čtenářských strategií) využít, abychom toto téma dětem prostřednictvím knih zprostředkovali. Teoretická část se zabývá charakteristikou dětí se SVP v předškolním vzdělávání a jejich vzděláváním v zařízeních předškolního typu; dále prací s knihou u dětí předškolního věku. Na základě získaných informací je provedena analýza RVP PV. Dále se zabývá čtenářskou gramotností, pregramotností a jejím rozvojem. Zmiňuje vytvoření pozitivního vztahu k četbě a jak s knihou pracovat v mateřské škole. Praktická část si kladla jako problém rozvíjet prosociální chování dětí prostřednictvím práce s knihou k tématu života dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Zjišťovala, zda se s dětskou literaturou zprostředkovávající život dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami pracuje v mateřské škole a zda není toto téma pro děti předškolního věku příliš náročné. Pomocí realizovaných jednotlivých lekcí se třemi knihami zprostředkovávající znevýhodnění dětem v mateřské škole (Madlenka a brejličky, Strakáč a Tioni, Mpumi and Jabu's Magical Day) dotazníku, rozhovoru a prostudované literatury. KLÍČOVÁ SLOVA dítě se speciálními vzdělávacími potřebami,... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The bachelor thesis deals with what children's books are suitable for opening the topic of a child's life with special educational needs (SEN) and what methods of working with the book (including reading strategies) to use to convey this topic to children through books. The theoretical part deals with the characteristics of children with SEN in preschool education and their education in preschool type facilities; it further mentions work with a book within preschool children. Based on the obtained information, the analysis of framework educational program for preschool education is performed. It also deals with reading literacy, pre-literacy and its development. It mentions the creation of a positive attitude towards reading and how to work with the book in kindergarten. The practical part posed as a problem the development of prosocial behavior of children through work with a book on the topic of life of children with special educational needs. The practical part focused on whether the children's literature mediating the life of a child with special educational needs is used in kindergarten and whether this topic is not very demanding for preschool children. It was done through individual lessons with three books mediating children with disabilities in kindergarten (Madlenka and glasses, Strakáč... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra české literatury | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |