dc.contributor.advisor | Urbanová, Eva | |
dc.creator | Chocholová, Barbora | |
dc.date.accessioned | 2022-06-10T09:33:46Z | |
dc.date.available | 2022-06-10T09:33:46Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/172564 | |
dc.description.abstract | The bachelor thesis deals with problematics of the introduction of compulsory preschool education, its benefits and changes in areas of administration and educational process. The aim of this work is to find out how the legislative change, effective from the calendar year 2017, relating to the introduction of compulsory of preschool education, affected events in individual areas of pedagogical staff, more specifically administrative and managerial work of principals and educational and administrative work of teachers in two selected kindergartens in the largest Central Bohemian city of Kladno. For the purpose of fulfilling this goal, a research case study is chosen, in which data were obtained through interviews with school principals, qualitative questionnaires addressed to teachers and analysis of internal and curricular documents affected by the legislative change. The first main chapter of the theoretical part is devoted to the upbringing and education of preschool children and child development from the perspective of developmental psychology, which is linked to preschool education of children in the institution - this chapter deals with educational plans, distance education in kindergarten, is included in the legislative framework and information about curricular and internal documents of the... | en_US |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zabývá problematikou týkající se zavedení povinného předškolního vzdělávání, jejími přínosy a změnami v mateřských školách v oblasti administrativy a výchovně-vzdělávacím procesu. Cílem této práce je zjistit, jak legislativní změna, novela účinná od kalendářního roku 2017, týkající se zavedení povinnosti předškolního vzdělávání, ovlivnila dění v jednotlivých oblastech práce pedagogických pracovníků, konkrétněji administrativní a manažerskou práci ředitelů a výchovně-vzdělávací a administrativní práci učitelů ve dvou vybraných mateřských školách v největším středočeském městě Kladně. Pro účely naplnění tohoto cíle je zvolen výzkumný design případová studie, v rámci které byla získávána data prostřednictvím realizace rozhovorů s ředitelkami škol, kvalitativních dotazníků adresovaných učitelkám a analýzy vnitřních a kurikulárních dokumentů, kterých se dotkla legislativní změna. První hlavní kapitola teoretické části je věnována výchově a vzdělávání dětí předškolního věku a vývoji dítěte z pohledu vývojové psychologie, čímž je navázáno na předškolní vzdělávání dětí v instituci - tato kapitola pojednává o vzdělávacích plánech, distančním vzděláváním v MŠ, je zařazen legislativní rámec a informace o kurikulárních a vnitřních dokumentech školy. Nedílnou součástí je pojednání o povinném... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | předškolní vzdělávání | cs_CZ |
dc.subject | povinnost | cs_CZ |
dc.subject | mateřská škola | cs_CZ |
dc.subject | změna | cs_CZ |
dc.subject | pedagogický pracovník | cs_CZ |
dc.subject | preschool education | en_US |
dc.subject | compulsory | en_US |
dc.subject | kindergarten | en_US |
dc.subject | change | en_US |
dc.subject | pedagogical worker | en_US |
dc.title | Vliv zavedené povinnosti předškolního vzdělávání na práci pedagogických pracovníků ve vybraných mateřských školách | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2022 | |
dcterms.dateAccepted | 2022-05-17 | |
dc.description.department | Katedra andragogiky a managementu vzdělávání | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 238578 | |
dc.title.translated | The influence of compulsory pre-school education on the work of pedagogical workers in selected kindergartens | en_US |
dc.contributor.referee | Hubert, Vlastimil | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Školský management | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | School Management | en_US |
thesis.degree.program | Školský management | cs_CZ |
thesis.degree.program | School Management | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra andragogiky a managementu vzdělávání | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Školský management | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | School Management | en_US |
uk.degree-program.cs | Školský management | cs_CZ |
uk.degree-program.en | School Management | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalářská práce se zabývá problematikou týkající se zavedení povinného předškolního vzdělávání, jejími přínosy a změnami v mateřských školách v oblasti administrativy a výchovně-vzdělávacím procesu. Cílem této práce je zjistit, jak legislativní změna, novela účinná od kalendářního roku 2017, týkající se zavedení povinnosti předškolního vzdělávání, ovlivnila dění v jednotlivých oblastech práce pedagogických pracovníků, konkrétněji administrativní a manažerskou práci ředitelů a výchovně-vzdělávací a administrativní práci učitelů ve dvou vybraných mateřských školách v největším středočeském městě Kladně. Pro účely naplnění tohoto cíle je zvolen výzkumný design případová studie, v rámci které byla získávána data prostřednictvím realizace rozhovorů s ředitelkami škol, kvalitativních dotazníků adresovaných učitelkám a analýzy vnitřních a kurikulárních dokumentů, kterých se dotkla legislativní změna. První hlavní kapitola teoretické části je věnována výchově a vzdělávání dětí předškolního věku a vývoji dítěte z pohledu vývojové psychologie, čímž je navázáno na předškolní vzdělávání dětí v instituci - tato kapitola pojednává o vzdělávacích plánech, distančním vzděláváním v MŠ, je zařazen legislativní rámec a informace o kurikulárních a vnitřních dokumentech školy. Nedílnou součástí je pojednání o povinném... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The bachelor thesis deals with problematics of the introduction of compulsory preschool education, its benefits and changes in areas of administration and educational process. The aim of this work is to find out how the legislative change, effective from the calendar year 2017, relating to the introduction of compulsory of preschool education, affected events in individual areas of pedagogical staff, more specifically administrative and managerial work of principals and educational and administrative work of teachers in two selected kindergartens in the largest Central Bohemian city of Kladno. For the purpose of fulfilling this goal, a research case study is chosen, in which data were obtained through interviews with school principals, qualitative questionnaires addressed to teachers and analysis of internal and curricular documents affected by the legislative change. The first main chapter of the theoretical part is devoted to the upbringing and education of preschool children and child development from the perspective of developmental psychology, which is linked to preschool education of children in the institution - this chapter deals with educational plans, distance education in kindergarten, is included in the legislative framework and information about curricular and internal documents of the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra andragogiky a managementu vzdělávání | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |