Specifika edukace a aktivizace seniorů v rezidenčních zařízeních
Specifics of education and activation of seniors in residential facilities
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172530Identifikátory
SIS: 241687
Kolekce
- Kvalifikační práce [19336]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kříž, Jaroslav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Andragogika a management vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a managementu vzdělávání
Datum obhajoby
16. 5. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
aktivizace seniorů, analýza vzdělávacích potřeb, další vzdělávání, vzdělávání senior, gerontagogika, stáří, kvalita životaKlíčová slova (anglicky)
activation of seniors, analyses of educational needs, further education, education of seniors, gerontagogy, old age, quality of lifeDiplomová práce se zabývá problematikou edukace a aktivizace seniorů v rezidenčních zařízeních - domovech pro seniory. V teoretické části se věnuje kvalitě života seniorů, motivaci k dalšímu vzdělávání, mezigeneračnímu učení, tematice stárnutí a stáří v kontextu demografických, sociálně-politických, zdravotních, kulturních a legislativních aspektů. Právě demografický vývoj společnosti je zásadním impulzem změn v oblasti odborné institucionální péče o seniory. Specifické integrační, poradenské, terapeutické a rehabilitační přístupy a konceptualizace těchto témat jsou zasazeny do rámce andragogiky a gerontagogiky. Výzkum je zaměřen na dvě cílové skupiny: jednak samotné seniory, kteří absolvovali edukační a aktivizační programy a na odborné pracovníky, kteří tyto aktivity a činnosti realizují nebo připravují (metodicky, manažersky). Cílem diplomové práce je sledovat mezioborový význam edukace, animace a aktivizace pro rozvoj kognitivních schopností jedinců a jejich kvalitu života. Výzkumným předpokladem je, že aktivní a motivovaní jedinci jsou spokojenější a nejsou závislí na pomoci svého okolí. Jejich soběstačnost je tedy mnohem vyšší a riziko sociální izolace tak mnohem nižší. Dalším cílem práce bylo identifikovat a analyzovat vybrané aktivizační metody a techniky realizované u seniorů s cílem...
The thesis deals with the issue of education and activation of seniors in residential facilities - homes for the elderly. In the theoretical part it deals with the quality of life of seniors, motivation for further education, intergenerational learning, the topic of aging and old age in the context of demographic, socio-political, health, cultural and legislative aspects. It is the demographic development of society that is a major impetus for change in the field of professional institutional care for the elderly. Specific integrative, counselling, therapeutic and rehabilitation approaches and conceptualisations of these topics are set within the framework of andragogy and gerontagogy. The research focuses on two target groups: on the one hand, the elderly themselves who have completed educational and activation programmes and on the professionals who implement or prepare (methodologically, managerially) these activities and activities. The aim of the thesis is to observe the interdisciplinary importance of education, animation and activation for the development of cognitive abilities of individuals and their quality of life. The research assumption is that active and motivated individuals are more satisfied and do not depend on the help of their environment. Their self-sufficiency is therefore...