dc.contributor.advisor | Nováková Schöffelová, Miroslava | |
dc.creator | Lodlová, Zdeňka | |
dc.date.accessioned | 2022-04-20T10:38:39Z | |
dc.date.available | 2022-04-20T10:38:39Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/172251 | |
dc.description.abstract | The thesis focuses on the development of pre-reading literacy in preschool education, specifically, the development of phonological awareness using the Elkonin method adapted for the needs of kindergartens. Phonological awareness is "the ability to be aware of the phonological structure of speech, which includes an awareness of syllables in words, rhymes, and individual sounds of speech, i.e. phonemes." (Nováková et al., 2020, p. 23) This ability is a component of school maturity and readiness, and a good level of this skill is crucial for seamlessly emulating reading and writing in the first stage of elementary school. The theoretical part of the thesis presents a basic definition of the legal norms of preschool education and the Framework Educational Programme in relation to pre-reading literacy. It also introduces the development of preschool children as well as the issue of school ripeness and readiness. The empirical part deals with research related to piloting the emerging modification of the Elkonin method for use in kindergartens. The aim of the research is to verify whether the new regulation of Language Skills Training based on the method developed by D. B. Elkonin is suitable for working with a group of preschool children in kindergarten and whether it develops phonematic awareness and... | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá rozvojem předčtenářské gramotnosti v předškolním vzdělávání, konkrétně rozvojem fonologického uvědomování prostřednictvím Elkoninovy metody modifikované pro potřeby mateřských škol. Fonologické uvědomování je "schopnost uvědomovat si fonologickou strukturu řeči, což zahrnuje uvědomování si slabik ve slovech, rýmů i jednotlivých zvuků řeči, tj. fonémů." (Nováková et al., 2020, str. 23) Tato schopnost je složkou školní zralosti a připravenosti a její dobrá úroveň je klíčová pro bezproblémové osvojení si čtení a psaní na prvním stupni základní školy. Teoretická část práce předkládá základní vymezení právních norem předškolního vzdělávání a Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání ve vztahu k předčtenářské gramotnosti. Dále seznamuje s vývojem předškolního dítěte i problematikou školní zralosti a připravenosti. Empirická část se zabývá výzkumem spojeným s pilotováním nově vznikající úpravy Elkoninovy metody pro použití v mateřských školách. Cílem výzkumného šetření je ověřit, zda nová úprava metodiky zvané Trénink jazykových schopností podle D. B. Elkonina: předgrafémová a grafémová etapa je vhodná pro práci s kolektivem předškolních dětí v mateřské škole a zda jejím prostřednictvím dochází k rozvoji fonematického uvědomování a školní připravenosti. Výsledky... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Fonematické uvědomováníní | cs_CZ |
dc.subject | školní zralost a připravenost | cs_CZ |
dc.subject | předčtenářská gramotnost | cs_CZ |
dc.subject | Elkoninova metoda | cs_CZ |
dc.subject | Phoneme awereness | en_US |
dc.subject | school ripeness and readiness | en_US |
dc.subject | pre-readings literacy | en_US |
dc.subject | Ellkonin's method | en_US |
dc.title | ROZVOJ FONEMATICKÉHO UVĚDOMOVÁNÍ V MATEŘSKÉ ŠKOLE | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2022 | |
dcterms.dateAccepted | 2022-01-18 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 224344 | |
dc.title.translated | DEVELOPMENT OF PHONEMATIC AWARENESS IN KINDERGARTEN | en_US |
dc.contributor.referee | Viktorová, Ida | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Pedagogika předškolního věku | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Pedagogy of Pre-School Age | en_US |
thesis.degree.program | Pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Pedagogy | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Pedagogika předškolního věku | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Pedagogy of Pre-School Age | en_US |
uk.degree-program.cs | Pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Pedagogy | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá rozvojem předčtenářské gramotnosti v předškolním vzdělávání, konkrétně rozvojem fonologického uvědomování prostřednictvím Elkoninovy metody modifikované pro potřeby mateřských škol. Fonologické uvědomování je "schopnost uvědomovat si fonologickou strukturu řeči, což zahrnuje uvědomování si slabik ve slovech, rýmů i jednotlivých zvuků řeči, tj. fonémů." (Nováková et al., 2020, str. 23) Tato schopnost je složkou školní zralosti a připravenosti a její dobrá úroveň je klíčová pro bezproblémové osvojení si čtení a psaní na prvním stupni základní školy. Teoretická část práce předkládá základní vymezení právních norem předškolního vzdělávání a Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání ve vztahu k předčtenářské gramotnosti. Dále seznamuje s vývojem předškolního dítěte i problematikou školní zralosti a připravenosti. Empirická část se zabývá výzkumem spojeným s pilotováním nově vznikající úpravy Elkoninovy metody pro použití v mateřských školách. Cílem výzkumného šetření je ověřit, zda nová úprava metodiky zvané Trénink jazykových schopností podle D. B. Elkonina: předgrafémová a grafémová etapa je vhodná pro práci s kolektivem předškolních dětí v mateřské škole a zda jejím prostřednictvím dochází k rozvoji fonematického uvědomování a školní připravenosti. Výsledky... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis focuses on the development of pre-reading literacy in preschool education, specifically, the development of phonological awareness using the Elkonin method adapted for the needs of kindergartens. Phonological awareness is "the ability to be aware of the phonological structure of speech, which includes an awareness of syllables in words, rhymes, and individual sounds of speech, i.e. phonemes." (Nováková et al., 2020, p. 23) This ability is a component of school maturity and readiness, and a good level of this skill is crucial for seamlessly emulating reading and writing in the first stage of elementary school. The theoretical part of the thesis presents a basic definition of the legal norms of preschool education and the Framework Educational Programme in relation to pre-reading literacy. It also introduces the development of preschool children as well as the issue of school ripeness and readiness. The empirical part deals with research related to piloting the emerging modification of the Elkonin method for use in kindergartens. The aim of the research is to verify whether the new regulation of Language Skills Training based on the method developed by D. B. Elkonin is suitable for working with a group of preschool children in kindergarten and whether it develops phonematic awareness and... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |