Show simple item record

DEVELOPMENT OF PHONEMATIC AWARENESS IN KINDERGARTEN
dc.contributor.advisorNováková Schöffelová, Miroslava
dc.creatorLodlová, Zdeňka
dc.date.accessioned2022-04-20T10:38:39Z
dc.date.available2022-04-20T10:38:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/172251
dc.description.abstractThe thesis focuses on the development of pre-reading literacy in preschool education, specifically, the development of phonological awareness using the Elkonin method adapted for the needs of kindergartens. Phonological awareness is "the ability to be aware of the phonological structure of speech, which includes an awareness of syllables in words, rhymes, and individual sounds of speech, i.e. phonemes." (Nováková et al., 2020, p. 23) This ability is a component of school maturity and readiness, and a good level of this skill is crucial for seamlessly emulating reading and writing in the first stage of elementary school. The theoretical part of the thesis presents a basic definition of the legal norms of preschool education and the Framework Educational Programme in relation to pre-reading literacy. It also introduces the development of preschool children as well as the issue of school ripeness and readiness. The empirical part deals with research related to piloting the emerging modification of the Elkonin method for use in kindergartens. The aim of the research is to verify whether the new regulation of Language Skills Training based on the method developed by D. B. Elkonin is suitable for working with a group of preschool children in kindergarten and whether it develops phonematic awareness and...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá rozvojem předčtenářské gramotnosti v předškolním vzdělávání, konkrétně rozvojem fonologického uvědomování prostřednictvím Elkoninovy metody modifikované pro potřeby mateřských škol. Fonologické uvědomování je "schopnost uvědomovat si fonologickou strukturu řeči, což zahrnuje uvědomování si slabik ve slovech, rýmů i jednotlivých zvuků řeči, tj. fonémů." (Nováková et al., 2020, str. 23) Tato schopnost je složkou školní zralosti a připravenosti a její dobrá úroveň je klíčová pro bezproblémové osvojení si čtení a psaní na prvním stupni základní školy. Teoretická část práce předkládá základní vymezení právních norem předškolního vzdělávání a Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání ve vztahu k předčtenářské gramotnosti. Dále seznamuje s vývojem předškolního dítěte i problematikou školní zralosti a připravenosti. Empirická část se zabývá výzkumem spojeným s pilotováním nově vznikající úpravy Elkoninovy metody pro použití v mateřských školách. Cílem výzkumného šetření je ověřit, zda nová úprava metodiky zvané Trénink jazykových schopností podle D. B. Elkonina: předgrafémová a grafémová etapa je vhodná pro práci s kolektivem předškolních dětí v mateřské škole a zda jejím prostřednictvím dochází k rozvoji fonematického uvědomování a školní připravenosti. Výsledky...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectFonematické uvědomovánínícs_CZ
dc.subjectškolní zralost a připravenostcs_CZ
dc.subjectpředčtenářská gramotnostcs_CZ
dc.subjectElkoninova metodacs_CZ
dc.subjectPhoneme awerenessen_US
dc.subjectschool ripeness and readinessen_US
dc.subjectpre-readings literacyen_US
dc.subjectEllkonin's methoden_US
dc.titleROZVOJ FONEMATICKÉHO UVĚDOMOVÁNÍ V MATEŘSKÉ ŠKOLEcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-01-18
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId224344
dc.title.translatedDEVELOPMENT OF PHONEMATIC AWARENESS IN KINDERGARTENen_US
dc.contributor.refereeViktorová, Ida
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogika předškolního věkucs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogy of Pre-School Ageen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogika předškolního věkucs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogy of Pre-School Ageen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá rozvojem předčtenářské gramotnosti v předškolním vzdělávání, konkrétně rozvojem fonologického uvědomování prostřednictvím Elkoninovy metody modifikované pro potřeby mateřských škol. Fonologické uvědomování je "schopnost uvědomovat si fonologickou strukturu řeči, což zahrnuje uvědomování si slabik ve slovech, rýmů i jednotlivých zvuků řeči, tj. fonémů." (Nováková et al., 2020, str. 23) Tato schopnost je složkou školní zralosti a připravenosti a její dobrá úroveň je klíčová pro bezproblémové osvojení si čtení a psaní na prvním stupni základní školy. Teoretická část práce předkládá základní vymezení právních norem předškolního vzdělávání a Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání ve vztahu k předčtenářské gramotnosti. Dále seznamuje s vývojem předškolního dítěte i problematikou školní zralosti a připravenosti. Empirická část se zabývá výzkumem spojeným s pilotováním nově vznikající úpravy Elkoninovy metody pro použití v mateřských školách. Cílem výzkumného šetření je ověřit, zda nová úprava metodiky zvané Trénink jazykových schopností podle D. B. Elkonina: předgrafémová a grafémová etapa je vhodná pro práci s kolektivem předškolních dětí v mateřské škole a zda jejím prostřednictvím dochází k rozvoji fonematického uvědomování a školní připravenosti. Výsledky...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis focuses on the development of pre-reading literacy in preschool education, specifically, the development of phonological awareness using the Elkonin method adapted for the needs of kindergartens. Phonological awareness is "the ability to be aware of the phonological structure of speech, which includes an awareness of syllables in words, rhymes, and individual sounds of speech, i.e. phonemes." (Nováková et al., 2020, p. 23) This ability is a component of school maturity and readiness, and a good level of this skill is crucial for seamlessly emulating reading and writing in the first stage of elementary school. The theoretical part of the thesis presents a basic definition of the legal norms of preschool education and the Framework Educational Programme in relation to pre-reading literacy. It also introduces the development of preschool children as well as the issue of school ripeness and readiness. The empirical part deals with research related to piloting the emerging modification of the Elkonin method for use in kindergartens. The aim of the research is to verify whether the new regulation of Language Skills Training based on the method developed by D. B. Elkonin is suitable for working with a group of preschool children in kindergarten and whether it develops phonematic awareness and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV