Show simple item record

Teaching history in the Mělník region in the 1970s and 1980s
dc.contributor.advisorPinkas, Jaroslav
dc.creatorHoráková, Eliška
dc.date.accessioned2022-04-20T10:30:29Z
dc.date.available2022-04-20T10:30:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/172226
dc.description.abstractThe aim of this diploma thesis is to describe the teaching of history in the 70s and 80s of the 20th century. It focuses on the Mělník region. At the same time, it introduces the reader to the situation in the Czechoslovak Socialist Republic during the period of so-called Normalization and the situation in the Mělník region during the same period. Literature, periodicals,primary sources, and especially the memories of witnesses - students and teachers - have been used. The thesis is dividedinto 7 chapters. The first chapter describes the methodology of my research and describes they wayI conducted and evaluated my interviews. The second chapter describes the situation in Czechoslovakia after August 21, 1968 until the Velvet Revolution. The third chapter outlines the situation in the Mělník region during the same period, focusing mainly on the town of Mělník itself. The fourth chapter deals with the situation in education in general. The fifth chapter presents the form of the subject of history during this period and focuses on the teachers of this subject. The sixth chapter is devoted to the didactics of history, outlines what the history lessons looked like and analyzes period textbooks. The seventh chapter deals with the methodology of history. It characterizes the methods and forms of teaching...en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce si klade za cíl popsat výuku dějepisu v období 70. a 80. let 20. století se zaměřením na mělnický region. Zároveň čtenářům přibližuje situaci v Československé socialistické republice během období tzv. normalizace a poměry na Mělnicku ve stejné době. K tomu využívá literaturu, periodika, primární prameny, a především vzpomínky pamětníků - žáků a učitelů. Práce je rozdělena do sedmi kapitol. První kapitola popisuje metodologii výzkumu a vysvětluje, jakým způsobem byly vedeny a hodnoceny rozhovory, které pro účely této práce vznikly. Druhá kapitola charakterizuje poměry v Československu po 21. srpnu 1968 až do Sametové revoluce. Třetí kapitola nastiňuje situaci na Mělnicku ve stejném období, zaměřuje se předevšímna samotné město Mělník. Čtvrtá kapitola se věnuje obecným poměrům ve školství. Pátá kapitola představuje podobu vyučovacího předmětu dějepis v této době a zaměřuje se i na vyučující tohoto předmětu. Šestá kapitola je věnována didaktice dějepisu, nastiňuje, jak vypadaly vyučovací hodiny dějepisu, a analyzuje dobové učebnice. Sedmá kapitola se zabývá metodikou dějepisu - charakterizuje metody a formy výuky, prezentuje i typické pomůcky této doby. Cenným zdrojem informací byly vzpomínky pamětníků. Rozhovorů s pamětníky jsem uskutečnila celkem dvacet dva - deset s žáky a...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectvýuka dějepisu - didaktika dějepisu - tzv. normalizace - dějiny výuky - orální historiecs_CZ
dc.subjectteaching history - didactics of history - so-called normalization - history of teaching - oral historyen_US
dc.titleVýuka dějepisu na Mělnicku v 70. a 80. letech 20. stoletícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-01-17
dc.description.departmentKatedra dějin a didaktiky dějepisucs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId230183
dc.title.translatedTeaching history in the Mělník region in the 1970s and 1980sen_US
dc.contributor.refereeNajbert, Jaroslav
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - dějepiscs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Historyen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra dějin a didaktiky dějepisucs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - dějepiscs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Historyen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce si klade za cíl popsat výuku dějepisu v období 70. a 80. let 20. století se zaměřením na mělnický region. Zároveň čtenářům přibližuje situaci v Československé socialistické republice během období tzv. normalizace a poměry na Mělnicku ve stejné době. K tomu využívá literaturu, periodika, primární prameny, a především vzpomínky pamětníků - žáků a učitelů. Práce je rozdělena do sedmi kapitol. První kapitola popisuje metodologii výzkumu a vysvětluje, jakým způsobem byly vedeny a hodnoceny rozhovory, které pro účely této práce vznikly. Druhá kapitola charakterizuje poměry v Československu po 21. srpnu 1968 až do Sametové revoluce. Třetí kapitola nastiňuje situaci na Mělnicku ve stejném období, zaměřuje se předevšímna samotné město Mělník. Čtvrtá kapitola se věnuje obecným poměrům ve školství. Pátá kapitola představuje podobu vyučovacího předmětu dějepis v této době a zaměřuje se i na vyučující tohoto předmětu. Šestá kapitola je věnována didaktice dějepisu, nastiňuje, jak vypadaly vyučovací hodiny dějepisu, a analyzuje dobové učebnice. Sedmá kapitola se zabývá metodikou dějepisu - charakterizuje metody a formy výuky, prezentuje i typické pomůcky této doby. Cenným zdrojem informací byly vzpomínky pamětníků. Rozhovorů s pamětníky jsem uskutečnila celkem dvacet dva - deset s žáky a...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this diploma thesis is to describe the teaching of history in the 70s and 80s of the 20th century. It focuses on the Mělník region. At the same time, it introduces the reader to the situation in the Czechoslovak Socialist Republic during the period of so-called Normalization and the situation in the Mělník region during the same period. Literature, periodicals,primary sources, and especially the memories of witnesses - students and teachers - have been used. The thesis is dividedinto 7 chapters. The first chapter describes the methodology of my research and describes they wayI conducted and evaluated my interviews. The second chapter describes the situation in Czechoslovakia after August 21, 1968 until the Velvet Revolution. The third chapter outlines the situation in the Mělník region during the same period, focusing mainly on the town of Mělník itself. The fourth chapter deals with the situation in education in general. The fifth chapter presents the form of the subject of history during this period and focuses on the teachers of this subject. The sixth chapter is devoted to the didactics of history, outlines what the history lessons looked like and analyzes period textbooks. The seventh chapter deals with the methodology of history. It characterizes the methods and forms of teaching...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra dějin a didaktiky dějepisucs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV