Show simple item record

Basic statistics
dc.contributor.advisorStaněk, Jakub
dc.creatorSudková, Kateřina
dc.date.accessioned2022-04-06T10:50:42Z
dc.date.available2022-04-06T10:50:42Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/172173
dc.description.abstractNázev práce: Základy statistiky Autor: Kateřina Sudková Katedra: Katedra didaktiky matematiky Vedoucí diplomové práce: RNDr. Jakub Staněk, Ph.D., Katedra didaktiky matematiky Abstrakt : Cílem této práce je seznámit čtenáře se základy statistiky. Text je tematicky rozdělen na dvě části. První část se věnuje statistice, která v českém vzdělávacím systému obsahově odpovídá úrovni učiva střední školy. Po vysvětlení základních pojmů jsou představeny možnosti prezentace dat - tabulka četností a grafické zpracování. Kapitola věnovaná grafickému zpracování dat je zakončena poukázáním na nejčastější chyby při jejich tvorbě a na zneužití při manipulaci s daty. Dále je věnován prostor charakteristikám polohy a variability. V závěru první části je vysvětlena korelace a popsán rozdíl mezi ní a kauzalitou. Hlavní přínos první části spočívá v didaktickém pojetí. Převážná část statistických pojmů je demonstrována na jedné sadě dat, což může čtenáři pomoci se lépe zorientovat v začátcích studia statistiky. Druhá část se zabývá souvislostmi mezi statistikou na úrovni střední a vysoké školy. Po zavedení základních pojmů matematické statistiky je ukázáno, jak lze histogram četností využít pro odhad grafu hustoty náhodné veličiny a histogram kumulativních četností pro odhad grafu distribuční funkce. Následně jsou na konkrétním...cs_CZ
dc.description.abstractTitle: Basic statistics Author: Kateřina Sudková Department: Department of Mathematics Education Supervisor: RNDr. Jakub Staněk, Ph.D., Department of Mathematics Education Abstract: The aim of this thesis is to introduce the basics of statistics. The text is divided into two parts thematically. Part 1 deals with statistics which is, according to the Czech educational system, included in the curriculum of secondary schools. This part introduces basic terminology as well as the possibilities of data presentation - table of frequencies and graphic representation. The chapter on graphic representation concludes with the most common mistakes occurring during this process and shows the possible abuse of data manipulation. The next topic presented is the characteristics of position and variability. At the end of Part 1, the term correlation is defined and, subsequently, the difference between correlation and causality is explained. The main contribution of Part 1is in its didactic approach. The majority of statistical terms is presented on a single set of data, which can help the reader to be more easily oriented when he or she begins to study statistics. Part 2 deals with the statistics taught at secondary schools and universities. After introducing the basic terminology of mathematical statistics, it is shown...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.subjectstatistics|estimation|test of statistical hypothesesen_US
dc.subjectstatistika|odhad|testování hypotézcs_CZ
dc.titleZáklady statistikycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-08
dc.description.departmentDepartment of Mathematics Educationen_US
dc.description.departmentKatedra didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.identifier.repId209069
dc.title.translatedBasic statisticsen_US
dc.contributor.refereeRobová, Jarmila
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství chemie pro střední školy - Učitelství matematikycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeaching of Chemistry for Secondary Schools - Training Teachers of Mathematicsen_US
thesis.degree.programChemistryen_US
thesis.degree.programChemiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra didaktiky matematikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Mathematics Educationen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství chemie pro střední školy - Učitelství matematikycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeaching of Chemistry for Secondary Schools - Training Teachers of Mathematicsen_US
uk.degree-program.csChemiecs_CZ
uk.degree-program.enChemistryen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csNázev práce: Základy statistiky Autor: Kateřina Sudková Katedra: Katedra didaktiky matematiky Vedoucí diplomové práce: RNDr. Jakub Staněk, Ph.D., Katedra didaktiky matematiky Abstrakt : Cílem této práce je seznámit čtenáře se základy statistiky. Text je tematicky rozdělen na dvě části. První část se věnuje statistice, která v českém vzdělávacím systému obsahově odpovídá úrovni učiva střední školy. Po vysvětlení základních pojmů jsou představeny možnosti prezentace dat - tabulka četností a grafické zpracování. Kapitola věnovaná grafickému zpracování dat je zakončena poukázáním na nejčastější chyby při jejich tvorbě a na zneužití při manipulaci s daty. Dále je věnován prostor charakteristikám polohy a variability. V závěru první části je vysvětlena korelace a popsán rozdíl mezi ní a kauzalitou. Hlavní přínos první části spočívá v didaktickém pojetí. Převážná část statistických pojmů je demonstrována na jedné sadě dat, což může čtenáři pomoci se lépe zorientovat v začátcích studia statistiky. Druhá část se zabývá souvislostmi mezi statistikou na úrovni střední a vysoké školy. Po zavedení základních pojmů matematické statistiky je ukázáno, jak lze histogram četností využít pro odhad grafu hustoty náhodné veličiny a histogram kumulativních četností pro odhad grafu distribuční funkce. Následně jsou na konkrétním...cs_CZ
uk.abstract.enTitle: Basic statistics Author: Kateřina Sudková Department: Department of Mathematics Education Supervisor: RNDr. Jakub Staněk, Ph.D., Department of Mathematics Education Abstract: The aim of this thesis is to introduce the basics of statistics. The text is divided into two parts thematically. Part 1 deals with statistics which is, according to the Czech educational system, included in the curriculum of secondary schools. This part introduces basic terminology as well as the possibilities of data presentation - table of frequencies and graphic representation. The chapter on graphic representation concludes with the most common mistakes occurring during this process and shows the possible abuse of data manipulation. The next topic presented is the characteristics of position and variability. At the end of Part 1, the term correlation is defined and, subsequently, the difference between correlation and causality is explained. The main contribution of Part 1is in its didactic approach. The majority of statistical terms is presented on a single set of data, which can help the reader to be more easily oriented when he or she begins to study statistics. Part 2 deals with the statistics taught at secondary schools and universities. After introducing the basic terminology of mathematical statistics, it is shown...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky matematikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV