Zobrazit minimální záznam

Multi-agentní hledání cest
dc.contributor.advisorBarták, Roman
dc.creatorŠvancara, Jiří
dc.date.accessioned2022-04-06T11:55:11Z
dc.date.available2022-04-06T11:55:11Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/172167
dc.description.abstractZadáním multi-agentního hledání cest (MAPF z anglického multi-agent path finding) je nalézt nekonfliktní cesty pro neměnnou skupinu agentů, kteří se pohybují ve sdíleném prostředí. Každý z agentů je definován svojí výchozí a cílovou polohou. Tato běžná definice MAPF je velice jednoduchá a často nezohledňuje všechny parametry reálného světa, které je potřeba vyřešit, aby byl problém prakticky aplikovatelný. V této práci se snažíme tento nedostatek odstranit tím, že definici rozšíříme o několik parametrů. Toho dosáhneme v několika krocích. Nejprve představíme přístup k řešení MAPF pomocí převodu na splnitelnost Booleovských formulí. Tento přístup modelujeme v programovacím jazyce Picat, který nám poskytuje snadno upravitelný model, do kterého lze přidávat nové podmínky a omezení. Toho využijeme v dalším kroku, kdy upravíme původní zadání MAPF. Zaprvé povolíme, aby do sdíleného prostředí vstupovali noví agenti během exekuce již nalezeného plánu. Zadruhé relaxujeme požadavek na homogenitu sdíleného prostředí, které je běžně reprezentováno neohodnoceným grafem. V poslední části práce provedeme experimentální studii na skutečných robotech, abychom ověřili, že přidané atributy skutečně modelují situaci lépe než klasická definice.cs_CZ
dc.description.abstractMulti-Agent Path Finding (MAPF) is the task to find efficient collision-free paths for a fixed set of agents. Each agent moves from its initial location to its desired destination in a shared environment represented by a graph. The classical definition of MAPF is very simple and usually does not reflect the real world accurately. In this thesis, we try to add several attributes to the MAPF definition so that we overcome this shortcoming. This is done in several steps. First, we present an approach on how to model and solve MAPF via reduction to Boolean satisfiability using Picat programming language. This provides us with a useful model that can be easily modified to accommodate additional constraints. Secondly, we modify MAPF to portray a more realistic world. Specifically, we allow new agents to enter the shared environment during the execution of the found plan, and we relax the requirement on the homogeneousness of the shared environment. Lastly, we experimentally verify the applicability of the novel models on real robots in comparison with the classical MAPF setting.en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.subjectMulti-agent Path Findingen_US
dc.subjectSatisfiabilityen_US
dc.subjectState Searchen_US
dc.subjectReal Robotsen_US
dc.subjectMulti-agentní hledání cestcs_CZ
dc.subjectSplnitelnostcs_CZ
dc.subjectProhledávání stavového prostorucs_CZ
dc.subjectReální robotics_CZ
dc.titleMulti-agent Path Findingen_US
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-03-09
dc.description.departmentDepartment of Theoretical Computer Science and Mathematical Logicen_US
dc.description.departmentKatedra teoretické informatiky a matematické logikycs_CZ
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.identifier.repId245097
dc.title.translatedMulti-agentní hledání cestcs_CZ
thesis.degree.nameRNDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineTeoretická informatikacs_CZ
thesis.degree.disciplineTheoretical Computer Scienceen_US
thesis.degree.programComputer Scienceen_US
thesis.degree.programInformatikacs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra teoretické informatiky a matematické logikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Theoretical Computer Science and Mathematical Logicen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csTeoretická informatikacs_CZ
uk.degree-discipline.enTheoretical Computer Scienceen_US
uk.degree-program.csInformatikacs_CZ
uk.degree-program.enComputer Scienceen_US
thesis.grade.csUznánocs_CZ
thesis.grade.enRecognizeden_US
uk.abstract.csZadáním multi-agentního hledání cest (MAPF z anglického multi-agent path finding) je nalézt nekonfliktní cesty pro neměnnou skupinu agentů, kteří se pohybují ve sdíleném prostředí. Každý z agentů je definován svojí výchozí a cílovou polohou. Tato běžná definice MAPF je velice jednoduchá a často nezohledňuje všechny parametry reálného světa, které je potřeba vyřešit, aby byl problém prakticky aplikovatelný. V této práci se snažíme tento nedostatek odstranit tím, že definici rozšíříme o několik parametrů. Toho dosáhneme v několika krocích. Nejprve představíme přístup k řešení MAPF pomocí převodu na splnitelnost Booleovských formulí. Tento přístup modelujeme v programovacím jazyce Picat, který nám poskytuje snadno upravitelný model, do kterého lze přidávat nové podmínky a omezení. Toho využijeme v dalším kroku, kdy upravíme původní zadání MAPF. Zaprvé povolíme, aby do sdíleného prostředí vstupovali noví agenti během exekuce již nalezeného plánu. Zadruhé relaxujeme požadavek na homogenitu sdíleného prostředí, které je běžně reprezentováno neohodnoceným grafem. V poslední části práce provedeme experimentální studii na skutečných robotech, abychom ověřili, že přidané atributy skutečně modelují situaci lépe než klasická definice.cs_CZ
uk.abstract.enMulti-Agent Path Finding (MAPF) is the task to find efficient collision-free paths for a fixed set of agents. Each agent moves from its initial location to its desired destination in a shared environment represented by a graph. The classical definition of MAPF is very simple and usually does not reflect the real world accurately. In this thesis, we try to add several attributes to the MAPF definition so that we overcome this shortcoming. This is done in several steps. First, we present an approach on how to model and solve MAPF via reduction to Boolean satisfiability using Picat programming language. This provides us with a useful model that can be easily modified to accommodate additional constraints. Secondly, we modify MAPF to portray a more realistic world. Specifically, we allow new agents to enter the shared environment during the execution of the found plan, and we relax the requirement on the homogeneousness of the shared environment. Lastly, we experimentally verify the applicability of the novel models on real robots in comparison with the classical MAPF setting.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra teoretické informatiky a matematické logikycs_CZ
thesis.grade.codeU
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusU


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV