Show simple item record

Student teachers group learning activities
dc.contributor.advisorKasíková, Hana
dc.creatorFialová, Monika
dc.date.accessioned2022-04-12T08:55:39Z
dc.date.available2022-04-12T08:55:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/172128
dc.description.abstractDisertační práce se zabývá problematikou využití skupinových učebních činností ve studiu učitelství. Cílem této práce bylo poskytnout komplexní pohled na skupinové učební činnosti jako výukové strategie, které je možné využít ve studiu učitelství, a dále popsat a prozkoumat, zda a jakým způsobem se využívají ve vybraných předmětech, konkrétně oborových didaktikách a pedagogice. Pro účely výzkumu bylo rozhodnuto o využití případové studie, která se blíže zaměřovala na místo skupinových učebních činností ve výuce vybraných oborových didaktik na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy a akčního výzkumu vlastní výuky předmětu pedagogika na Divadelní fakultě Akademie múzických umění. Výsledky obou výzkumných šetření poukazují na význam skupinových učebních činností v přípravě budoucích učitelů a blíže popisují faktory ovlivňující jejich využití, seznamují s konkrétními případy využití v rámci výuky a reflektují názory aktérů vyučovacího procesu, studentů a učitelů, na skupinové učební činnosti ve výuce. Klíčová slova: Pregraduální příprava učitelů, skupinové učební činnosti, skupinová výuka, student učitelství, výukové strategie, vysokoškolská výuka.cs_CZ
dc.description.abstractThe dissertation thesis focuses on the topic of employing group teaching activities in the university education of teachers. The goal of the thesis is to provide complex understanding of group teaching activities as a teaching strategy useful for teacher's education, and to describe and analyze their current deployment in selected courses, specifically in specialization courses in respective fields of study and in pedagogy course. The research uses two main approaches. Case study was conducted to analyze, how group teaching activities are implemented in specialization courses at the Faculty of pedagogy of the Charles University in Prague. Action research was used in my own teaching of pedagogy course at the Theatre faculty of the Academy of performing arts in Prague. Results of both empirical inquiries point to the high significance of group teaching activities for the education of future teachers. They describe in detail factors influencing their employment, analyze their actual use in teaching and reflect on perspectives of all actors of the teaching process, both students and teachers, on group teaching activities. Key words: Undergraduate education of teachers, group teaching activities, group teaching, student of education, teaching strategies, university education.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectUndergraduate education of teachers|group teaching activities|group teaching|student of education|teaching strategies|university educationen_US
dc.subjectPregraduální příprava učitelů|skupinové učební činnosti|skupinová výuka|student učitelství|výukové strategie|vysokoškolská výukacs_CZ
dc.titleSkupinové učební činnosti ve studiu učitelstvícs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-03-04
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId168904
dc.title.translatedStudent teachers group learning activitiesen_US
dc.contributor.refereeSkutil, Martin
dc.contributor.refereeSpilková, Vladimíra
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEducationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEducationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csDisertační práce se zabývá problematikou využití skupinových učebních činností ve studiu učitelství. Cílem této práce bylo poskytnout komplexní pohled na skupinové učební činnosti jako výukové strategie, které je možné využít ve studiu učitelství, a dále popsat a prozkoumat, zda a jakým způsobem se využívají ve vybraných předmětech, konkrétně oborových didaktikách a pedagogice. Pro účely výzkumu bylo rozhodnuto o využití případové studie, která se blíže zaměřovala na místo skupinových učebních činností ve výuce vybraných oborových didaktik na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy a akčního výzkumu vlastní výuky předmětu pedagogika na Divadelní fakultě Akademie múzických umění. Výsledky obou výzkumných šetření poukazují na význam skupinových učebních činností v přípravě budoucích učitelů a blíže popisují faktory ovlivňující jejich využití, seznamují s konkrétními případy využití v rámci výuky a reflektují názory aktérů vyučovacího procesu, studentů a učitelů, na skupinové učební činnosti ve výuce. Klíčová slova: Pregraduální příprava učitelů, skupinové učební činnosti, skupinová výuka, student učitelství, výukové strategie, vysokoškolská výuka.cs_CZ
uk.abstract.enThe dissertation thesis focuses on the topic of employing group teaching activities in the university education of teachers. The goal of the thesis is to provide complex understanding of group teaching activities as a teaching strategy useful for teacher's education, and to describe and analyze their current deployment in selected courses, specifically in specialization courses in respective fields of study and in pedagogy course. The research uses two main approaches. Case study was conducted to analyze, how group teaching activities are implemented in specialization courses at the Faculty of pedagogy of the Charles University in Prague. Action research was used in my own teaching of pedagogy course at the Theatre faculty of the Academy of performing arts in Prague. Results of both empirical inquiries point to the high significance of group teaching activities for the education of future teachers. They describe in detail factors influencing their employment, analyze their actual use in teaching and reflect on perspectives of all actors of the teaching process, both students and teachers, on group teaching activities. Key words: Undergraduate education of teachers, group teaching activities, group teaching, student of education, teaching strategies, university education.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV