Vážení uživatelé Digitálního repozitáře UK, z důvodu pravidelné údržby bude repozitář cca od 13:45 do 14:00 dočasně nedostupný. Uložte si prosím včas svoji práci a odhlaste s repozitáře. Děkujeme za pochopení. || Dear CU Digital Repository users, the repository will be temporarily unavailable due to the regular maintenance from approximately 13:45 PM to 14:00 PM. Please save your work in time and log out of the repository.

Show simple item record

Parental regulation of screen use in primary school children
dc.creatorKocourek, David
dc.date.accessioned2022-04-07T11:16:23Z
dc.date.available2022-04-07T11:16:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/172046
dc.description.abstractDiplomová práce v teoretické části pojednává o konceptu rodičovské výchovy ohledně medií - media parentingu. Komplexně nahlíží na tuto problematiku - popisuje jeho jednotlivé druhy a zabývá se různými proměnnými (na straně rodiče i dítěte), které mají vliv na míru a upřednostňovanou strategii mediální výchovy. V teoretické části se rovněž zmiňuji o negativním a pozitivním vlivu moderních médií na výchovu dětí. Součástí práce jsou rovněž doporučení světových organizací pro prevenci problémového a rizikového užívání médií a představení vybraných nástrojů, které měří míru media parentingu. Hlavním cílem praktické části práce bylo vytvořit nový dotazník, který by komplexně zjišťoval míru a styl media parentingu, uplatňovaný u rodičů dětí 1.-3. třídy ZŠ. V práci popisuji postup jeho tvorby a následné ověření v pilotní studii. V diplomové práci jsou rovněž uvedeny psychometrické vlastnosti dotazníku (např. míry vnitřní konzistence škál nebo výsledky konfirmační faktorové analýzy). Na základě sesbíraných dat jsem dále sledoval vztahy mezi škálami média parentingu a dalšími proměnnými socioekonomického a demografického charakteru na straně dětí i rodičů za využití korelační analýzy a t-testů pro nezávislé výběry. V diskuzi porovnávám psychometrické charakteristiky našeho nově vzniklého dotazníku s jinými...cs_CZ
dc.description.abstractThe diploma thesis in the theoretical part deals with the concept of parental education regarding the media - media parenting. It provides a comprehensive view into this issue; describes its individual types, deals with various variables (on the part of parent and child) that affect the degree and the preferred strategy of media education. In the theoretical part I also mention the negative and positive influence of modern media on the education of children. The thesis also includes recommendations of world organizations for the prevention of problem and risky media use and the presentation of selected tools that measure the degree of media parenting. The main goal of the practical part of the work was to create a new questionnaire that would comprehensively determine the degree and style of media parenting, applied to parents of children 1-3. elementary school class. In this work I describe the process of its creation and subsequent verification in a pilot study. The diploma thesis also presents the psychometric properties of the questionnaire (e. g. the degree of internal consistency of the scales, or the results of confirmatory factor analysis). Based on the collected data, I further analyzed relationships between the scales of media parenting and other variables of socio-economic and...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectchildren media useen_US
dc.subjectmedia parentingen_US
dc.subjectscreen timeen_US
dc.subjectužívání médií u dětícs_CZ
dc.subjectrodičovská výchova ohledně médiícs_CZ
dc.subjectčas trávený před obrazovkoucs_CZ
dc.titleRodičovská regulace užívání obrazovek (médií) u dětí mladšího školního věkucs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-02-19
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId245099
dc.title.translatedParental regulation of screen use in primary school childrenen_US
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csUznánocs_CZ
thesis.grade.enRecognizeden_US
uk.abstract.csDiplomová práce v teoretické části pojednává o konceptu rodičovské výchovy ohledně medií - media parentingu. Komplexně nahlíží na tuto problematiku - popisuje jeho jednotlivé druhy a zabývá se různými proměnnými (na straně rodiče i dítěte), které mají vliv na míru a upřednostňovanou strategii mediální výchovy. V teoretické části se rovněž zmiňuji o negativním a pozitivním vlivu moderních médií na výchovu dětí. Součástí práce jsou rovněž doporučení světových organizací pro prevenci problémového a rizikového užívání médií a představení vybraných nástrojů, které měří míru media parentingu. Hlavním cílem praktické části práce bylo vytvořit nový dotazník, který by komplexně zjišťoval míru a styl media parentingu, uplatňovaný u rodičů dětí 1.-3. třídy ZŠ. V práci popisuji postup jeho tvorby a následné ověření v pilotní studii. V diplomové práci jsou rovněž uvedeny psychometrické vlastnosti dotazníku (např. míry vnitřní konzistence škál nebo výsledky konfirmační faktorové analýzy). Na základě sesbíraných dat jsem dále sledoval vztahy mezi škálami média parentingu a dalšími proměnnými socioekonomického a demografického charakteru na straně dětí i rodičů za využití korelační analýzy a t-testů pro nezávislé výběry. V diskuzi porovnávám psychometrické charakteristiky našeho nově vzniklého dotazníku s jinými...cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis in the theoretical part deals with the concept of parental education regarding the media - media parenting. It provides a comprehensive view into this issue; describes its individual types, deals with various variables (on the part of parent and child) that affect the degree and the preferred strategy of media education. In the theoretical part I also mention the negative and positive influence of modern media on the education of children. The thesis also includes recommendations of world organizations for the prevention of problem and risky media use and the presentation of selected tools that measure the degree of media parenting. The main goal of the practical part of the work was to create a new questionnaire that would comprehensively determine the degree and style of media parenting, applied to parents of children 1-3. elementary school class. In this work I describe the process of its creation and subsequent verification in a pilot study. The diploma thesis also presents the psychometric properties of the questionnaire (e. g. the degree of internal consistency of the scales, or the results of confirmatory factor analysis). Based on the collected data, I further analyzed relationships between the scales of media parenting and other variables of socio-economic and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.codeU
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusU


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV