dc.contributor.advisor | Hudáková, Andrea | |
dc.creator | Míková, Barbora | |
dc.date.accessioned | 2022-04-12T08:47:45Z | |
dc.date.available | 2022-04-12T08:47:45Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/172010 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zabývá podobou výuky literatury na dvou vybraných středních odborných školách pro sluchově postižené. Práce je rozdělena do dvou částí. Nejprve se práce věnuje rozboru dokumentů vztahujících se k literární výchově, okrajově popisuje specifika výuky osob se sluchovým postižením a poté jsou analyzovány legislativní, kurikulární a metodické dokumenty. Ve druhé části práce proběhl sběr dat prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů, ve kterých dotazovaní učitelé popsali průběh vlastní výuky literatury a okolnosti s výukou spojené. Následuje shrnutí polostrukturovaných rozhovorů a usouvztažnění s teoretickými poznatky kurikulárních dokumentů. Cílem výzkumu je zmapovat současnou podobu výuky literatury na dvou středních odborných školách pro sluchově postižené. Klíčová slova Český jazyk a literatura, funkce výuky, cíle výuky, literatura, maturitní zkouška, organizace výuky, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, osoba se sluchovým postižením, střední odborná škola pro sluchově postižené, učivo, učebnice, učební materiály, výuka, student s přiznaným uzpůsobením podmínek konání maturitní zkoušky | cs_CZ |
dc.description.abstract | This bachelor's thesis deals with the current situation of teaching literature at two selected secondary vocational school for hearing impaired. The thesis consists of two parts. The first section describes documents related to literary education, marginally describes the specifics of teaching people with hearing impairments and then legislative, curriculum and methodological documents are analysed. In the second part of the work, data collection took place trough semi-structured interviews, in which the interviewed teachers described the course of teaching literature and the circumstances associated with teaching. The following is a summary of semi-structured interviews and correlations with theoretical knowledge of curricular documents. The aim of the research is to map the current situation of teaching literature at two secondary vocational schools for hearing impaired. Key words Czech language and literature, teaching function, learning objectives, literature, maturita exam, organization of teaching, Framework educational program, person with a hearing impairment, secondary vocational school for the hearing impaired, curriculum, teaching, teaching materials, textbooks, student with acknowledged adaption of the conditions of the maturita | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Czech language and literature|Deaf student|framework educational program|Language and linguistic communication|literary communication|literature|maturita exam|school curriculum|secondary vocational school for the Deaf | en_US |
dc.subject | Český jazyk a literatura|Jazyk a jazyková komunikace|literatura|literární komunikace|maturitní zkouška|rámcový vzdělávací program|střední odborná škola pro sluchově postižené|školní vzdělávací program|žák se sluchovým postižením | cs_CZ |
dc.title | Výuka literatury na středních odborných školách pro sluchově postižené v České republice - popis současného stavu ve dvou vybraných školách | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2022 | |
dcterms.dateAccepted | 2022-01-31 | |
dc.description.department | Institut of Deaf Studies | en_US |
dc.description.department | Ústav jazyků a komunikace neslyšících | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 149768 | |
dc.title.translated | Teaching literature at secondary vocational schools for the Deaf in the Czech Republic - description of current situation in two selected schools | en_US |
dc.contributor.referee | Macurová, Alena | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Čeština v komunikaci neslyšících | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Deaf Studies | en_US |
thesis.degree.program | Čeština v komunikaci neslyšících | cs_CZ |
thesis.degree.program | Deaf Studies | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav jazyků a komunikace neslyšících | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institut of Deaf Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Čeština v komunikaci neslyšících | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Deaf Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Čeština v komunikaci neslyšících | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Deaf Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Neprospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Fail | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalářská práce se zabývá podobou výuky literatury na dvou vybraných středních odborných školách pro sluchově postižené. Práce je rozdělena do dvou částí. Nejprve se práce věnuje rozboru dokumentů vztahujících se k literární výchově, okrajově popisuje specifika výuky osob se sluchovým postižením a poté jsou analyzovány legislativní, kurikulární a metodické dokumenty. Ve druhé části práce proběhl sběr dat prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů, ve kterých dotazovaní učitelé popsali průběh vlastní výuky literatury a okolnosti s výukou spojené. Následuje shrnutí polostrukturovaných rozhovorů a usouvztažnění s teoretickými poznatky kurikulárních dokumentů. Cílem výzkumu je zmapovat současnou podobu výuky literatury na dvou středních odborných školách pro sluchově postižené. Klíčová slova Český jazyk a literatura, funkce výuky, cíle výuky, literatura, maturitní zkouška, organizace výuky, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, osoba se sluchovým postižením, střední odborná škola pro sluchově postižené, učivo, učebnice, učební materiály, výuka, student s přiznaným uzpůsobením podmínek konání maturitní zkoušky | cs_CZ |
uk.abstract.en | This bachelor's thesis deals with the current situation of teaching literature at two selected secondary vocational school for hearing impaired. The thesis consists of two parts. The first section describes documents related to literary education, marginally describes the specifics of teaching people with hearing impairments and then legislative, curriculum and methodological documents are analysed. In the second part of the work, data collection took place trough semi-structured interviews, in which the interviewed teachers described the course of teaching literature and the circumstances associated with teaching. The following is a summary of semi-structured interviews and correlations with theoretical knowledge of curricular documents. The aim of the research is to map the current situation of teaching literature at two secondary vocational schools for hearing impaired. Key words Czech language and literature, teaching function, learning objectives, literature, maturita exam, organization of teaching, Framework educational program, person with a hearing impairment, secondary vocational school for the hearing impaired, curriculum, teaching, teaching materials, textbooks, student with acknowledged adaption of the conditions of the maturita | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav jazyků a komunikace neslyšících | cs_CZ |
thesis.grade.code | 4 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | N | |