Výuka literatury na středních odborných školách pro sluchově postižené v České republice - popis současného stavu ve dvou vybraných školách
Teaching literature at secondary vocational schools for the Deaf in the Czech Republic - description of current situation in two selected schools
bachelor thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172010Identifiers
Study Information System: 149768
Collections
- Kvalifikační práce [23715]
Author
Advisor
Referee
Macurová, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Deaf Studies
Department
Institut of Deaf Studies
Date of defense
31. 1. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Český jazyk a literatura|Jazyk a jazyková komunikace|literatura|literární komunikace|maturitní zkouška|rámcový vzdělávací program|střední odborná škola pro sluchově postižené|školní vzdělávací program|žák se sluchovým postiženímKeywords (English)
Czech language and literature|Deaf student|framework educational program|Language and linguistic communication|literary communication|literature|maturita exam|school curriculum|secondary vocational school for the DeafBakalářská práce se zabývá podobou výuky literatury na dvou vybraných středních odborných školách pro sluchově postižené. Práce je rozdělena do dvou částí. Nejprve se práce věnuje rozboru dokumentů vztahujících se k literární výchově, okrajově popisuje specifika výuky osob se sluchovým postižením a poté jsou analyzovány legislativní, kurikulární a metodické dokumenty. Ve druhé části práce proběhl sběr dat prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů, ve kterých dotazovaní učitelé popsali průběh vlastní výuky literatury a okolnosti s výukou spojené. Následuje shrnutí polostrukturovaných rozhovorů a usouvztažnění s teoretickými poznatky kurikulárních dokumentů. Cílem výzkumu je zmapovat současnou podobu výuky literatury na dvou středních odborných školách pro sluchově postižené. Klíčová slova Český jazyk a literatura, funkce výuky, cíle výuky, literatura, maturitní zkouška, organizace výuky, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, osoba se sluchovým postižením, střední odborná škola pro sluchově postižené, učivo, učebnice, učební materiály, výuka, student s přiznaným uzpůsobením podmínek konání maturitní zkoušky
This bachelor's thesis deals with the current situation of teaching literature at two selected secondary vocational school for hearing impaired. The thesis consists of two parts. The first section describes documents related to literary education, marginally describes the specifics of teaching people with hearing impairments and then legislative, curriculum and methodological documents are analysed. In the second part of the work, data collection took place trough semi-structured interviews, in which the interviewed teachers described the course of teaching literature and the circumstances associated with teaching. The following is a summary of semi-structured interviews and correlations with theoretical knowledge of curricular documents. The aim of the research is to map the current situation of teaching literature at two secondary vocational schools for hearing impaired. Key words Czech language and literature, teaching function, learning objectives, literature, maturita exam, organization of teaching, Framework educational program, person with a hearing impairment, secondary vocational school for the hearing impaired, curriculum, teaching, teaching materials, textbooks, student with acknowledged adaption of the conditions of the maturita