Zobrazit minimální záznam

Pronunciation of Danish vowels by Czech learners of Danish
dc.contributor.advisorSkarnitzl, Radek
dc.creatorMíková, Diana
dc.date.accessioned2022-04-12T09:28:36Z
dc.date.available2022-04-12T09:28:36Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/171938
dc.description.abstractDánština je specifická svým bohatým vokalickým inventářem. Jak se tedy daří českým studentům realizovat dánské vokály, když čeština disponuje pouze třinácti vokalickými fonémy? V této práci zachycuji hlavní jevy, které nastaly u českých mluvčích studujících dánštinu. Motivací k napsání práce byla chuť prohloubit si znalosti z fonetiky a fonologie dánštiny a také z oblasti problematiky osvojování cizího jazyka. Důležitou součástí práce bylo uskutečnění výzkumu zaměřeného na výslovnost dánských vokálů, jehož se účastnilo celkem devět českých studentek dánštiny Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. Nahrávání spočívalo ve čtení dánských vět, ve kterých byla ukryta jednoslabičná slova obsahující vždy jeden ze šestnácti cílových dánských vokálů v různých hláskových kontextech. Nahrávky byly následně zpracovány a výstup v podobě hodnot vokalických formantů zhodnocen, zobrazen, a porovnán s hodnotami vokálů rodilých mluvčích dánštiny. Hlavními závěry výzkumu jsou nízká míra labializace týkající se určité skupiny samohlásek, dále pak větší otevřenost některých dánských vokálů či jejich diftongizace v podání českých studentek dánštiny. Nabízí se však mnoho dalších možností, jak k této problematice přistoupit; možná zahrnutím rodilých mluvčích dánštiny do výzkumu či zaměřením se více na percepční aspekty...cs_CZ
dc.description.abstractDanish is characterized by its rich vowel inventory. So how do Czech students manage to produce Danish vowels, if the Czech vowel inventory consists of only 13 vowel phonemes? In this thesis, I capture the main tendencies that occurred within the pronunciation of Czech learners of Danish. The motivation for writing the thesis was the desire to deepen my knowledge of Danish phonetics and phonology and issues related to foreign language acquisition. An important part of the thesis was the research of the pronunciation of Danish vowels by Czech students of Danish. Nine Czech female students of the Faculty of Arts of Charles University participated in the recording of Danish sentences containing words with target Danish vowels. Subsequently, the recordings were processed, and the output was evaluated and compared with some formant values of native Danish speakers. In the performance of Czech learners of Danish, the most obvious phenomenon is a lower level of labialization concerning a certain group of Danish vowels, then the greater openness and diphthongization. However, there are many other ways to approach this topic; perhaps by including native Danish speakers in the research or by focusing more on the perceptual aspects of learning Danish as a foreign language. Keywords: foreign language...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectDanish|Czech|vowels|pronunciation|formants|foreign language acquisitionen_US
dc.subjectosvojování cizího jazyka|dánština|čeština|vokály|výslovnost|formantycs_CZ
dc.titleVýslovnost dánských vokálů u českých studentů dánštinycs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-02-02
dc.description.departmentInstitute of Phoneticsen_US
dc.description.departmentFonetický ústavcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId225115
dc.title.translatedPronunciation of Danish vowels by Czech learners of Danishen_US
dc.contributor.refereeVeroňková, Jitka
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDánská studia - Fonetikacs_CZ
thesis.degree.disciplineDanish Studies - Phoneticsen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Fonetický ústavcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Phoneticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDánská studia - Fonetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enDanish Studies - Phoneticsen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDánština je specifická svým bohatým vokalickým inventářem. Jak se tedy daří českým studentům realizovat dánské vokály, když čeština disponuje pouze třinácti vokalickými fonémy? V této práci zachycuji hlavní jevy, které nastaly u českých mluvčích studujících dánštinu. Motivací k napsání práce byla chuť prohloubit si znalosti z fonetiky a fonologie dánštiny a také z oblasti problematiky osvojování cizího jazyka. Důležitou součástí práce bylo uskutečnění výzkumu zaměřeného na výslovnost dánských vokálů, jehož se účastnilo celkem devět českých studentek dánštiny Filozofické fakulty Univerzity Karlovy. Nahrávání spočívalo ve čtení dánských vět, ve kterých byla ukryta jednoslabičná slova obsahující vždy jeden ze šestnácti cílových dánských vokálů v různých hláskových kontextech. Nahrávky byly následně zpracovány a výstup v podobě hodnot vokalických formantů zhodnocen, zobrazen, a porovnán s hodnotami vokálů rodilých mluvčích dánštiny. Hlavními závěry výzkumu jsou nízká míra labializace týkající se určité skupiny samohlásek, dále pak větší otevřenost některých dánských vokálů či jejich diftongizace v podání českých studentek dánštiny. Nabízí se však mnoho dalších možností, jak k této problematice přistoupit; možná zahrnutím rodilých mluvčích dánštiny do výzkumu či zaměřením se více na percepční aspekty...cs_CZ
uk.abstract.enDanish is characterized by its rich vowel inventory. So how do Czech students manage to produce Danish vowels, if the Czech vowel inventory consists of only 13 vowel phonemes? In this thesis, I capture the main tendencies that occurred within the pronunciation of Czech learners of Danish. The motivation for writing the thesis was the desire to deepen my knowledge of Danish phonetics and phonology and issues related to foreign language acquisition. An important part of the thesis was the research of the pronunciation of Danish vowels by Czech students of Danish. Nine Czech female students of the Faculty of Arts of Charles University participated in the recording of Danish sentences containing words with target Danish vowels. Subsequently, the recordings were processed, and the output was evaluated and compared with some formant values of native Danish speakers. In the performance of Czech learners of Danish, the most obvious phenomenon is a lower level of labialization concerning a certain group of Danish vowels, then the greater openness and diphthongization. However, there are many other ways to approach this topic; perhaps by including native Danish speakers in the research or by focusing more on the perceptual aspects of learning Danish as a foreign language. Keywords: foreign language...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Fonetický ústavcs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV