Funkcionalistické světlo v Československu a v Evropě
Functionalist light in Czechoslovakia and in Europe
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171854Identifikátory
SIS: 226526
Kolekce
- Kvalifikační práce [23977]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pauly, Jana Johanna
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
3. 2. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
design|teorie designu|užité umění|umělecký průmysl|svítidla|osvětlování|osvětlovací technika|umělec-inženýr|funkcionalismus|konstruktivismus|VChUTEMAS|Alexandr Rodčenko|Abram Damskij|Bauhaus|Marianne Brandt|Poul Henningsen|Alvar Aalto|Miloslav Prokop|Jaroslav AnýžKlíčová slova (anglicky)
design|design theory|applied art|decorative art|fixtures|lighting|lamps|artist-engineer|functionalism|constructivism|VKhUTEMAS|Alexandr Rodchenko|Abram Damsky|Bauhaus|Marianne Brandt|Poul Henningsen|Alvar Aalto|Miloslav Prokop|Jaroslav Anýž(česky) Práce se věnuje vztahům funkcionalistického designu osvětlovácí techniky a uměleckého průmyslu v kontextu mezivalečného období, které znamenalo zásadní přerod umělecké tradice a zrození koncepce průmyslového designu a postavy designera. Tento proces demonstruji na příkladu tvorby takových osobnosti jako Alexandr Rodčenko, Abram Damskij, Marianne Brandt, Poul Henningsen, Alvar Aalto, Jaroslav Anýž a Miloslav Prokop, kteří zastupovali nově vzniklou třidu "umělců-inženýrů" a podstatně přispěli k prosazení nového způsobu práce v oboru užité tvorby.
(in English) The thesis deals with the relations between functionalist design of lighting fixtures and the industrial art in the context of the interwar period, which meant a fundamental transformation of the artistic tradition and the birth of the concept of industrial design and the figure of the designer itself. I demonstrate this process by the example of work of such personalities as Alexander Rodchenko, Abram Damsky, Marianne Brandt, Poul Henningsen, Alvar Aalto, Jaroslav Anýž and Miloslav Prokop, who represented the newly formed class of "artists-engineers" and significantly contributed to the new way of working in field of applied art.