Využití učebnic při výuce sexuální výchovy na vybraných základních školách
Biology Textbooks in Sexual Instruction in Selected Schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/1717Identifiers
Study Information System: 122114
Collections
- Kvalifikační práce [17354]
Author
Advisor
Referee
Vančata, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
učebnice, didaktická pomůcka, sexuální výchovaKeywords (English)
textbooks, teaching aid, sex educationV této práci jsem se zaměřila na didaktické využití učebnic, zejména přírodopisných, učiteli na vybraných základních školách, při výuce sexuální výchovy. Nejprve jsem provedla teoretický vstup do problematiky učebnic a výuky sexuální výchovy, následně jsem rozhovory s učiteli zjišťovala, jakým způsobem sexuální výchovu vyučují a zda k tomu jako didaktickou pomůcku využívají učebnice. Rozhovory jsem podrobila důkladné analýze, ze kterých jsem vyvodila závěry, jakým způsobem jsou učebnice využívány coby didaktická pomůcka a jaký vliv na toto použití má kvalita učebnice. Následně jsem provedla své subjektivní zhodnocení učebnic, které učitelé uvedli, že používají a toto hodnocení jsem srovnala s hodnocením učitelů, abych mohla provést diskuzi těchto názorů. Výsledkem mé práce je zjištění, že někteří učitelé účastnící se mého výzkumu učebnici jakožto didaktickou pomůcku využívají, někteří ne. Kvalita zpracování tématu v učebnici na jejich rozhodnutí nemá vliv, větší význam má to, jakou formu výuky sexuální výchovy daný učitel zvolí a jakým způsobem se k výkladu tématu staví. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
In this work I have been focusing on the educational use of textbooks, especially natural history textbooks, for sex education by the teachers of selected schools. First, I conducted a theoretical introduction to the issue of textbooks and teaching sex education. Then my interviews with teachers examined how sex education is taught and whether the teachers use their textbooks as teaching aid. I have thoroughly analysed these interviews, from which I then draw my conclusions: how textbooks are used as a teaching aid and the impact of the quality of textbooks on their use. Furthermore, I conducted my subjective evaluation of the textbooks that teachers said they use. I compared this review to the evaluation of teachers, so I could carry out a discussion of these views. As the result of my work I find that some of the teachers participating in my research use the textbook as teaching aid, some not. Their decision is not affected by the quality of the topic in the textbooks. Of much greater importance is the form of sex education the teacher chooses and how the topic is being explained. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)