dc.contributor.advisor | Dadejík, Ondřej | |
dc.creator | Magidová, Markéta | |
dc.date.accessioned | 2022-04-12T09:11:42Z | |
dc.date.available | 2022-04-12T09:11:42Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/171050 | |
dc.description.abstract | Název práce: Metafora a současné umění Autorka: Mgr. et MgA. Markéta Magidová Katedra: Katedra estetiky Vedoucí disertační práce: Mgr. Ondřej Dadejík, Ph.D. Abstrakt V této práci představuji argumenty pro platnost estetické koncepce umění (koncepce založené na pojmu estetické zkušenosti) i vzhledem k vývoji uměleckých směrů v posledním půstoletí. Činím tak na základě výkladu estetického rozměru umění skrze teorii umění jako rozšířené pojetí metafory. Dokládám, že je to právě živá metafora, která funguje v dílech (nejen) současného umění jako jejich estetický model. Tuto myšlenku rozpracovávám prostřednictvím propojení tří konvergentních a v současnosti vlivných koncepcí: hermeneutické teorie živé metafory Paula Ricoeura, estetiky jevení Martina Seela a teorie umění jako podivného nástroje od Alvy Noëho. Stanovuji klíčové podmínky a vlastnosti procesu vzniku metaforického významu a dále je napojuji na charakteristiku uměleckého jevení. V perspektivě umění jako živé metafory lze redefinovat mýty a nedorozumění mezi estetikou a uměleckou praxí způsobené proměnou umělecké produkce zvláště s příchodem neoavantgard, přetrvávající až do současnosti. Toto nedorozumění lze vyjádřit dvěma hlavními problémy. Prvním problémem je propojení estetických teorií a předpokladu mediální esenciality uměleckých děl. Ukážu zde,... | cs_CZ |
dc.description.abstract | Title: Metaphor and Contemporary Art Author: Mgr. et MgA. Markéta Magidová Department: Department of Aesthetics Supervisor: Mgr. Ondřej Dadejík, Ph.D Abstract In my dissertation I present arguments for the validity of the aesthetic conception of art (a conception based on the notion of aesthetic experience) also in relation to the development of art movements in the last half century. I do so on the basis of an interpretation of the aesthetic dimension of art through art theory as an extended concept of metaphor. I argue that it is the living metaphor that functions in works of (not only) contemporary art as their aesthetic model. I elaborate this idea through the interconnection of three convergent and currently influential concepts: Paul Ricoeur's hermeneutic theory of living metaphor, Martin Seel's aesthetics of appearing, and Alva Noë's theory of art as a strange tool. I lay out the key conditions and characteristics of the process of the emergence of metaphorical meaning and then relate these to the characteristics of artistic appearance. In the perspective of art as living metaphor, the myths and misunderstandings between aesthetics and artistic practice caused by the transformation of artistic production, especially with the advent of the neo-avant-gardes, persisting to the present day, can be... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | contemporary art|aesthetic experience|living metaphor|Paul Ricoeur|Martin Seel|Alva Noë|intermediality|imagination | en_US |
dc.subject | současné umění|estetická zkušenost|živá metafora|Paul Ricoeur|Martin Seel|Alva Noë|intermedialita|imaginace | cs_CZ |
dc.title | Teorie metafory a současné umění | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2022 | |
dcterms.dateAccepted | 2022-01-10 | |
dc.description.department | Department of Aestetics | en_US |
dc.description.department | Katedra estetiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 125813 | |
dc.title.translated | Theory of Metaphor and Contemporary Art | en_US |
dc.contributor.referee | Dvořák, Tomáš | |
dc.contributor.referee | Fulková, Marie | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Estetika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Aesthetics | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theory and History of Arts and Culture | en_US |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra estetiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Aestetics | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Estetika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Aesthetics | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Arts and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Název práce: Metafora a současné umění Autorka: Mgr. et MgA. Markéta Magidová Katedra: Katedra estetiky Vedoucí disertační práce: Mgr. Ondřej Dadejík, Ph.D. Abstrakt V této práci představuji argumenty pro platnost estetické koncepce umění (koncepce založené na pojmu estetické zkušenosti) i vzhledem k vývoji uměleckých směrů v posledním půstoletí. Činím tak na základě výkladu estetického rozměru umění skrze teorii umění jako rozšířené pojetí metafory. Dokládám, že je to právě živá metafora, která funguje v dílech (nejen) současného umění jako jejich estetický model. Tuto myšlenku rozpracovávám prostřednictvím propojení tří konvergentních a v současnosti vlivných koncepcí: hermeneutické teorie živé metafory Paula Ricoeura, estetiky jevení Martina Seela a teorie umění jako podivného nástroje od Alvy Noëho. Stanovuji klíčové podmínky a vlastnosti procesu vzniku metaforického významu a dále je napojuji na charakteristiku uměleckého jevení. V perspektivě umění jako živé metafory lze redefinovat mýty a nedorozumění mezi estetikou a uměleckou praxí způsobené proměnou umělecké produkce zvláště s příchodem neoavantgard, přetrvávající až do současnosti. Toto nedorozumění lze vyjádřit dvěma hlavními problémy. Prvním problémem je propojení estetických teorií a předpokladu mediální esenciality uměleckých děl. Ukážu zde,... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Title: Metaphor and Contemporary Art Author: Mgr. et MgA. Markéta Magidová Department: Department of Aesthetics Supervisor: Mgr. Ondřej Dadejík, Ph.D Abstract In my dissertation I present arguments for the validity of the aesthetic conception of art (a conception based on the notion of aesthetic experience) also in relation to the development of art movements in the last half century. I do so on the basis of an interpretation of the aesthetic dimension of art through art theory as an extended concept of metaphor. I argue that it is the living metaphor that functions in works of (not only) contemporary art as their aesthetic model. I elaborate this idea through the interconnection of three convergent and currently influential concepts: Paul Ricoeur's hermeneutic theory of living metaphor, Martin Seel's aesthetics of appearing, and Alva Noë's theory of art as a strange tool. I lay out the key conditions and characteristics of the process of the emergence of metaphorical meaning and then relate these to the characteristics of artistic appearance. In the perspective of art as living metaphor, the myths and misunderstandings between aesthetics and artistic practice caused by the transformation of artistic production, especially with the advent of the neo-avant-gardes, persisting to the present day, can be... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra estetiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
dc.contributor.consultant | Zuska, Vlastimil | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |