Show simple item record

The role of two professors of the Dresden Academy, Richard Müller and Emanuel Hegenbarth, in relations between Prague and Dresden
dc.contributor.advisorRakušanová, Marie
dc.creatorKrülle Kotoučová, Veronika
dc.date.accessioned2022-04-12T10:03:49Z
dc.date.available2022-04-12T10:03:49Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/171036
dc.description.abstract(česky): Předkládaná disertační práce se zabývá dvěma umělci: Emanuelem Hegenbarthem (1868-1923) a Richardem Müllerem (1874-1954). Oba byli čeští Němci, tedy německé národnosti, používající německý jazyk jakožto obcovací řeč, narození ve druhé polovině 19. století v Čechách na území tehdejšího Rakouska-Uherska, dnešní České republiky a později dlouhodobě působící v Drážďanech. Tato počáteční skutečnost pro každého z nich představovala jiné východisko a zaujala odlišnou roli v jejich pozdější životní a umělecké dráze. Richard Müller za svého života kontakt s českým územím neztratil, ale nepojily ho k němu výrazné vazby a za svůj domov a zázemí považoval Drážďany. Vlivnou úlohu sehrál zejména z pozice profesora drážďanské Akademie, kterou zastával po dobu více než třiceti let. Jeho umělecké zásady a tvůrčí činnost formovaly nastupující pokolení umělců, k němuž patřili i zástupci německy hovořících umělců z Čech, Moravy a Slezska, kteří prošli jeho ateliérem. Součástí práce je exkurz věnovaný Herbertu Seemannovi (1900-1945), v jehož díle je Müllerův vliv nejvíce zřetelný. Jiný přístup lze nalézt u Emanuela Hegenbartha, který přes své profesorské působení na Akademii v Drážďanech udržoval s oblastí Čech intenzivní a aktivní vazby. Významnou částí výzkumu se stalo zmapování dějin a ideového pozadí...cs_CZ
dc.description.abstract(in English): The presented PhD thesis deals with two artists, Emanuel Hegenbarth (1868-1923) and Richard Müller (1874-1954). Both were Czech Germans, i.e. of German nationality, using German as their vernacular language, born in the second half of the 19th century in Bohemia the territory of the former Austro-Hungarian Empire (nowday's Czech Republic) and later have been working for a long time in Dresden. This initial reality represented a different starting point for each of them and played a different role in their later life and artistic trajectory. Richard Müller did not lose contact with his bohemian homeland during his lifetime, but he did not have strong ties to it and considered Dresden his home and background. He was particularly influential as a professor at the Dresden Academy, a position he held for more than thirty years. His artistic principles and creative activity shaped the emerging generation of artists, which included representatives of German-speaking artists from Bohemia, Moravia and Silesia who passed through his studio. The thesis includes an excursus devoted to Herbert Seemann (1900-1945), in whose work Müller's influence is most evident. A different approach can be found in Emanuel Hegenbarth, who, despite his professorship at the Dresden Academy, maintained intensive and...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectEmanuel Hegenbarth|Thomabund|Richard Müller|Herbert Seemann|German-speaking artists from Bohemia|Czech German|Czech-German art|Dresden Academyen_US
dc.subjectEmanuel Hegenbarth|Thomabund|Richard Müller|Herbert Seemann|německy hovořící umělci z Čech|český Němec|česko-německé umění|drážďanská Akademiecs_CZ
dc.titleRole dvou profesorů drážďanské Akademie, Richarda Müllera a Emanuela Hegenbartha, ve vztazích mezi Prahou a Drážďanycs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-01-07
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId142621
dc.title.translatedThe role of two professors of the Dresden Academy, Richard Müller and Emanuel Hegenbarth, in relations between Prague and Dresdenen_US
dc.contributor.refereeWinter, Tomáš
dc.contributor.refereeHabánová, Anna
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny výtvarného uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory and Visual Artsen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Arts and Cultureen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny výtvarného uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory and Visual Artsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.cs(česky): Předkládaná disertační práce se zabývá dvěma umělci: Emanuelem Hegenbarthem (1868-1923) a Richardem Müllerem (1874-1954). Oba byli čeští Němci, tedy německé národnosti, používající německý jazyk jakožto obcovací řeč, narození ve druhé polovině 19. století v Čechách na území tehdejšího Rakouska-Uherska, dnešní České republiky a později dlouhodobě působící v Drážďanech. Tato počáteční skutečnost pro každého z nich představovala jiné východisko a zaujala odlišnou roli v jejich pozdější životní a umělecké dráze. Richard Müller za svého života kontakt s českým územím neztratil, ale nepojily ho k němu výrazné vazby a za svůj domov a zázemí považoval Drážďany. Vlivnou úlohu sehrál zejména z pozice profesora drážďanské Akademie, kterou zastával po dobu více než třiceti let. Jeho umělecké zásady a tvůrčí činnost formovaly nastupující pokolení umělců, k němuž patřili i zástupci německy hovořících umělců z Čech, Moravy a Slezska, kteří prošli jeho ateliérem. Součástí práce je exkurz věnovaný Herbertu Seemannovi (1900-1945), v jehož díle je Müllerův vliv nejvíce zřetelný. Jiný přístup lze nalézt u Emanuela Hegenbartha, který přes své profesorské působení na Akademii v Drážďanech udržoval s oblastí Čech intenzivní a aktivní vazby. Významnou částí výzkumu se stalo zmapování dějin a ideového pozadí...cs_CZ
uk.abstract.en(in English): The presented PhD thesis deals with two artists, Emanuel Hegenbarth (1868-1923) and Richard Müller (1874-1954). Both were Czech Germans, i.e. of German nationality, using German as their vernacular language, born in the second half of the 19th century in Bohemia the territory of the former Austro-Hungarian Empire (nowday's Czech Republic) and later have been working for a long time in Dresden. This initial reality represented a different starting point for each of them and played a different role in their later life and artistic trajectory. Richard Müller did not lose contact with his bohemian homeland during his lifetime, but he did not have strong ties to it and considered Dresden his home and background. He was particularly influential as a professor at the Dresden Academy, a position he held for more than thirty years. His artistic principles and creative activity shaped the emerging generation of artists, which included representatives of German-speaking artists from Bohemia, Moravia and Silesia who passed through his studio. The thesis includes an excursus devoted to Herbert Seemann (1900-1945), in whose work Müller's influence is most evident. A different approach can be found in Emanuel Hegenbarth, who, despite his professorship at the Dresden Academy, maintained intensive and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV