Zobrazit minimální záznam

Two perspectives of language in Nietzsche's early thinking
dc.contributor.advisorKouba, Pavel
dc.creatorRoreitner, Robert
dc.date.accessioned2017-04-12T09:24:57Z
dc.date.available2017-04-12T09:24:57Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/17097
dc.description.abstractTato práce představuje rané Nietzschovo dílo z let 1856-73, které zařazuje do kontextu jeho bohaté recepce v 80. a 90. letech a z nějž přináší české překlady některých důležitých textů. První kapitola ukazuje, jak v souvislosti s autobiografickými poznámkami z let 1856-65 do Nietzschova myšlení poprvé vstupuje téma řeči, a to jako prostředí umožňujícího přetrvat určitým momentům minulosti. Ve druhé kapitole je především v konfrontaci se Schopenhauerem, ale také na pozadí Langeho a Hartmannova díla předvedena artikulace pojmu hudby, jak k ní dochází v Nietzschových poznámkách z let 1869-71. Ukazuje se, že Nietzschova hudba, která zviditelňuje proces nastávání, řád následnosti (Aufeinander), jímž všechno prochází bez ohledu na svou vlastní kvalitu, a která se vymezuje v protikladu k řeči předvádějící svět v řádu koexistence (Nebeneinander), tedy jako představu, reprezentaci, symbol, že tato hudba představuje spolu se svým protipólem v řeči pojmovou dvojici mnohem obecnějšího charakteru, než jaký je vlastní obvyklému pojmu řeči a hudby. Řeč a hudba jsou dvěma ohledy symbolického řádu, do nějž jsme vždy již vstoupili. Ve třetí kapitole je nejdříve vyloženo selhání Nietzschova konceptu kultury jako důsledek první konfrontace obou ohledů na řeč a následně za pomoci Nietzschových fragmentů z let 1871-73 položeny...cs_CZ
dc.description.abstractThis article presents the early Nietzsche's work from 1856-73, which is placed here into context of its plentiful reception in the eighties and nineties and from which it offers czech translations of some important texts. The first chapter shows how in the connection with autobiographical notes from 1856-65 the theme of language enters into Nietzsche's thinking, namely as a milieu able to let some moments of past endure. In the second chapter it is in particular in confrontation with Schopenhauer, but also on the background of Langes and Hartmanns works, demonstrated how the concept of music articulates itself in Nietzsche's notes from 1869-71. It becomes clear that Nietzsche's music, which unhides the process of becoming, the mode of succession (Aufeinander), through which everything passes without regard on its quality and which is specified in oposition to language displaying everything in the mode of coexistence (Nebeneinander), thus as ideas, representations, symbols, that this music represents together with its counterpart in language a pair of concepts much more general than are the usual concepts of language and music. Language and music are two respects of symbolic system, into which we have always already entered. In the third chapter breakdown of Nietzsche's conception of culture is firstly...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleDva pohledy na řeč v raném Nietzschově myšlenícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-09-11
dc.description.departmentÚstav filosofie a religionistikycs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Philosophy and Religious Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId61833
dc.title.translatedTwo perspectives of language in Nietzsche's early thinkingen_US
dc.contributor.refereePetříček, Miroslav
dc.identifier.aleph001095205
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFilozofiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePhilosophyen_US
thesis.degree.programFilozofiecs_CZ
thesis.degree.programPhilosophyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Philosophy and Religious Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPhilosophyen_US
uk.degree-program.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilosophyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce představuje rané Nietzschovo dílo z let 1856-73, které zařazuje do kontextu jeho bohaté recepce v 80. a 90. letech a z nějž přináší české překlady některých důležitých textů. První kapitola ukazuje, jak v souvislosti s autobiografickými poznámkami z let 1856-65 do Nietzschova myšlení poprvé vstupuje téma řeči, a to jako prostředí umožňujícího přetrvat určitým momentům minulosti. Ve druhé kapitole je především v konfrontaci se Schopenhauerem, ale také na pozadí Langeho a Hartmannova díla předvedena artikulace pojmu hudby, jak k ní dochází v Nietzschových poznámkách z let 1869-71. Ukazuje se, že Nietzschova hudba, která zviditelňuje proces nastávání, řád následnosti (Aufeinander), jímž všechno prochází bez ohledu na svou vlastní kvalitu, a která se vymezuje v protikladu k řeči předvádějící svět v řádu koexistence (Nebeneinander), tedy jako představu, reprezentaci, symbol, že tato hudba představuje spolu se svým protipólem v řeči pojmovou dvojici mnohem obecnějšího charakteru, než jaký je vlastní obvyklému pojmu řeči a hudby. Řeč a hudba jsou dvěma ohledy symbolického řádu, do nějž jsme vždy již vstoupili. Ve třetí kapitole je nejdříve vyloženo selhání Nietzschova konceptu kultury jako důsledek první konfrontace obou ohledů na řeč a následně za pomoci Nietzschových fragmentů z let 1871-73 položeny...cs_CZ
uk.abstract.enThis article presents the early Nietzsche's work from 1856-73, which is placed here into context of its plentiful reception in the eighties and nineties and from which it offers czech translations of some important texts. The first chapter shows how in the connection with autobiographical notes from 1856-65 the theme of language enters into Nietzsche's thinking, namely as a milieu able to let some moments of past endure. In the second chapter it is in particular in confrontation with Schopenhauer, but also on the background of Langes and Hartmanns works, demonstrated how the concept of music articulates itself in Nietzsche's notes from 1869-71. It becomes clear that Nietzsche's music, which unhides the process of becoming, the mode of succession (Aufeinander), through which everything passes without regard on its quality and which is specified in oposition to language displaying everything in the mode of coexistence (Nebeneinander), thus as ideas, representations, symbols, that this music represents together with its counterpart in language a pair of concepts much more general than are the usual concepts of language and music. Language and music are two respects of symbolic system, into which we have always already entered. In the third chapter breakdown of Nietzsche's conception of culture is firstly...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
dc.identifier.lisID990010952050106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV