Zobrazit minimální záznam

The Lord Brings Death and Makes Alive: The Polarity of Divine Dealings with the Human Person in the Old Testament.
dc.contributor.advisorSláma, Petr
dc.creatorHejzlar, Pavel
dc.date.accessioned2022-03-24T13:35:15Z
dc.date.available2022-03-24T13:35:15Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/170939
dc.description.abstractVýchodiskem této práce jsou formule z Dt 32,39 a 1S 2,6. Budeme hledat jejich smysl a ptát se, zda mají nějakou obdobu na jiných místech starozákonního kánonu - ať už ve formě stručného výroku nebo příběhu. Zatímco v odborné literatuře je formule z Dt 32,39 a 1S 2,6 zpravidla klasifikována jako vyznání Hospodinovy svrchovanosti, chceme doložit, že příslušné kontexty, analogické výroky v jiné blízkovýchodní literatuře a starozákonní oddíly, jež totéž vyjadřují formou příběhu, doplňují svrchovanost milosrdenstvím. Nakonec tedy nejde o to, že by Hospodin arbitrárně rozdílel smrt a život, ale že jedná s týmž subjektem ve dvou fázích, takže jeho milosrdná stránka má poslední slovo. Expozice klíčových textů odhalí takřka pravidelné zasazení výroku nebo příběhu o usmrcení a oživení v silně polemickém kontextu, kde se moc usmrtit a oživit stává argumentem pro Hospodinovo výlučné božství. Jakkoli někteří interpreti vylučují možnost, že by výpovědi z Dt 32,39 a 1S 2,6 hlásaly víru ve vzkříšení (ta má podle nich své místo teprve v poexilní době), polemický kontext namířený proti jiným bohům a mocenským nárokům, které jejich ctitelé vznášejí na Izrael, podle našeho nálezu reflektuje drama, jež je svou povahou eschatologické - anticipuje to, že se Hospodin zastane svých věrných a potrestá jejich utiskovatele....cs_CZ
dc.description.abstractThe starting point of the present monograph is the dictum from Deut 32,39 and 1Sam 2,6. We will look for its meaning and ask whether it has any equivalent elsewhere in the Old Testament canon - be it in the form of a concise proposition or a narrative. While scholarly literature usually classifies the dictum from Deut 32,39 and 1Sam 2,6 as a confession of Yahweh's sovereignty, we intend to provide evidence that respective contexts, analogical statements in other Ancient Near Eastern literature and Old Testament narratives that express the same, supplement sovereignty with mercy. It is not the case that Yahweh would arbitrarily dispense death and life. He rather deals with the same subject in two subsequent stages, in a way that his compassionate side has the final word. Exposition of key texts will reveal almost regular embedding of the dictum or story of killing and making alive in a sharply polemical context, where the power to bring death and life becomes an argument for Yahweh's exclusive deity. While some interpreters exclude the possibility of Deut 32,39 and 1Sam 2,6 saying anything about the resurrection (which is supposed to be present in post-exilic texts only), polemical context aimed at other gods and political claims made by their devotees over Israel, reflects according to our findings a drama...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Evangelická teologická fakultacs_CZ
dc.titleHospodin usmrcuje i obživuje: Polarita Božího jednání s člověkem ve Starém zákoně.cs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-10-24
dc.description.departmentDepartment of Old Testament Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra Starého zákonacs_CZ
dc.description.facultyEvangelická teologická fakultacs_CZ
dc.description.facultyProtestant Theological Facultyen_US
dc.identifier.repId244645
dc.title.translatedThe Lord Brings Death and Makes Alive: The Polarity of Divine Dealings with the Human Person in the Old Testament.en_US
dc.contributor.refereeChalupa, Petr
dc.contributor.refereeHroboň, Bohdan
thesis.degree.nameTh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineBiblická teologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineBiblical Studiesen_US
thesis.degree.programTeologiecs_CZ
thesis.degree.programTheologyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csEvangelická teologická fakulta::Katedra Starého zákonacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enProtestant Theological Faculty::Department of Old Testament Studiesen_US
uk.faculty-name.csEvangelická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enProtestant Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csETFcs_CZ
uk.degree-discipline.csBiblická teologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enBiblical Studiesen_US
uk.degree-program.csTeologiecs_CZ
uk.degree-program.enTheologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csVýchodiskem této práce jsou formule z Dt 32,39 a 1S 2,6. Budeme hledat jejich smysl a ptát se, zda mají nějakou obdobu na jiných místech starozákonního kánonu - ať už ve formě stručného výroku nebo příběhu. Zatímco v odborné literatuře je formule z Dt 32,39 a 1S 2,6 zpravidla klasifikována jako vyznání Hospodinovy svrchovanosti, chceme doložit, že příslušné kontexty, analogické výroky v jiné blízkovýchodní literatuře a starozákonní oddíly, jež totéž vyjadřují formou příběhu, doplňují svrchovanost milosrdenstvím. Nakonec tedy nejde o to, že by Hospodin arbitrárně rozdílel smrt a život, ale že jedná s týmž subjektem ve dvou fázích, takže jeho milosrdná stránka má poslední slovo. Expozice klíčových textů odhalí takřka pravidelné zasazení výroku nebo příběhu o usmrcení a oživení v silně polemickém kontextu, kde se moc usmrtit a oživit stává argumentem pro Hospodinovo výlučné božství. Jakkoli někteří interpreti vylučují možnost, že by výpovědi z Dt 32,39 a 1S 2,6 hlásaly víru ve vzkříšení (ta má podle nich své místo teprve v poexilní době), polemický kontext namířený proti jiným bohům a mocenským nárokům, které jejich ctitelé vznášejí na Izrael, podle našeho nálezu reflektuje drama, jež je svou povahou eschatologické - anticipuje to, že se Hospodin zastane svých věrných a potrestá jejich utiskovatele....cs_CZ
uk.abstract.enThe starting point of the present monograph is the dictum from Deut 32,39 and 1Sam 2,6. We will look for its meaning and ask whether it has any equivalent elsewhere in the Old Testament canon - be it in the form of a concise proposition or a narrative. While scholarly literature usually classifies the dictum from Deut 32,39 and 1Sam 2,6 as a confession of Yahweh's sovereignty, we intend to provide evidence that respective contexts, analogical statements in other Ancient Near Eastern literature and Old Testament narratives that express the same, supplement sovereignty with mercy. It is not the case that Yahweh would arbitrarily dispense death and life. He rather deals with the same subject in two subsequent stages, in a way that his compassionate side has the final word. Exposition of key texts will reveal almost regular embedding of the dictum or story of killing and making alive in a sharply polemical context, where the power to bring death and life becomes an argument for Yahweh's exclusive deity. While some interpreters exclude the possibility of Deut 32,39 and 1Sam 2,6 saying anything about the resurrection (which is supposed to be present in post-exilic texts only), polemical context aimed at other gods and political claims made by their devotees over Israel, reflects according to our findings a drama...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Evangelická teologická fakulta, Katedra Starého zákonacs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV