Dialogické metody ve vzdělávání dospělých
Dialogue methods in adult education
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17080Identifiers
Study Information System: 61955
Collections
- Kvalifikační práce [23751]
Author
Advisor
Referee
Reichel, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
9. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Bakalářská práce zachycuje možnosti a meze využití vybraných dialogických metod ve vzdělávání dospělých. První kapitola se zabývá obsahem a etymologií pojmů dialog, diskuse, debata a metoda. Druhá kapitola zařazuje dialogické metody v rámci didaktiky dospělých, jmenuje obecné teoretické důvody pro jejich existenci a zmiňuje několik velmi běžných technik. Třetí až pátá kapitola postupně představuje tři komplexní systémy metod založené na dialogu; sokratovské rozhovory v tradici Nelson-Heckmann, akademické debatování a metodu Open Space. Příslušná kapitola vždy nastíní původ a filosofický základ dané metodiky, poté popíše její průběh a na závěr se zabývá možnostmi jejího využití v běžné praxi vzdělávání dospělých. Šestá kapitola je komparací systémů z předchozích tří kapitol. V sedmé kapitole se nachází popis a analýza teorie dialogického vzdělávání americké andragožky Jane Vella a několik ilustračních příkladů její aplikace v praxi.
My Bachelor final paper describes the possibilities and limits of using chosen dialogue methods in adult education. Chapter One explores the contents and etymology of the concepts of dialogue, discussion, debate and method. Chapter Two places dialogue methods within the context of adult education methodology, names some theoretical reasons for their existence and mentions a couple of common techniques. Chapters Three to Five each introduce one complex system of methods based on dialogue; Socratic dialogue in the Nelson-Heckmann tradition, academic debating and Open Space Technology. Each chapter initially states the origin and philosophical background of the method in question, then explains how the method usually operates and eventually discusses its chances of being used in everyday adult education. Chapter Six compares the three previously described methods. Chapter Seven contains a description and an analysis of the theory of dialogue education by the American adult educator Jane Vella. The chapter also offers some case studies that illustrate the theory.