Show simple item record

Manifestations of spirituality in coping with stress caused by university exams
dc.contributor.advisorBeláňová, Andrea
dc.creatorPustková, Martina
dc.date.accessioned2022-04-07T09:29:56Z
dc.date.available2022-04-07T09:29:56Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/170675
dc.description.abstractTato práce je základním výzkumem na poli projevů spirituality jako copingové strategie u studentů čelících stresu při přípravě na vysokoškolské zkoušky. Ve snaze doplnit dosavadní převážně kvantitativní výzkumy o kvalitativně zpracovaná data týkající se spirituálního copingu v akademickém prostředí jsem metodou zakotvené teorie provedla analýzu rozhovorů s dvanácti studenty psychologie bezprostředně po absolvování semestrální zkoušky. Základní rozdělení informantů bylo na ty, kteří věří v Boha, kteří věří v existenci něčeho nad nimi a ty, kteří nevěří na nic; racionálně to odmítají. I ti, kteří spiritualitu racionálně odmítají, mohou užívat spirituální coping. Zkouška je zkoumanými studenty psychologie považována za zvládnutelnou na základě přímé úměry "čím více a lépe se na zkoušku připravím, tím pravděpodobněji ji zvládnu". Spiritualita se odráží ve vnímaných možnostech toho, co v rámci přípravy mohou či nemohou ovlivnit vlastní vůlí a spirituální coping tak úzce souvisí s nabýváním kontroly nad situací. Studenti od těch s velmi komplexním vztahem k Bohu, až k těm, pro které duchovní svět není relevantní, se při přípravě na zkoušku snažili získat maximum kontroly nad situací a stavěli se odmítavě k představě předávání kontroly do područí vnějších sil. Spirituální coping tak může být jedním z na...cs_CZ
dc.description.abstractThis work is a basic research in the field of manifestations of spirituality as a coping strategy in students facing stress during preparation for university exams. In an effort to supplement the existing mostly quantitative research with qualitative data concerning spiritual coping in the academic environment, I performed an analysis of interviews with twelve psychology students immediately after passing a course exam using the grounded theory method. The basic division of informants was into those who believe in God, who believe in the existence of something beyond this world, and those who do not believe in anything; they rationally reject it. Even those who rationally reject spirituality can use spiritual coping. The psychology students who have participated in this project consider the exam to be manageable on the basis of a direct proportion "the more and better I prepare for the exam, the more likely I am going to pass it". Spirituality is reflected in the perceived possibilities of what they may or may not influence in the preparation by their own will. Spiritual coping is thus closely related to gaining control over the situation. Students, from those with a very complex relationship to God, to those for whom the spiritual world is not relevant, tried to gain maximum control over the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectcoping strategiesen_US
dc.subjectspiritual copingen_US
dc.subjectspiritualityen_US
dc.subjectacademic locus of controlen_US
dc.subjectpsychology studentsen_US
dc.subjectcopingové strategiecs_CZ
dc.subjectspirituální copingcs_CZ
dc.subjectspiritualitacs_CZ
dc.subjectacademic locus of controlcs_CZ
dc.subjectstudenti psychologiecs_CZ
dc.titleProjevy spirituality při zvládání stresu z vysokoškolských zkoušekcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-06-04
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId216541
dc.title.translatedManifestations of spirituality in coping with stress caused by university examsen_US
dc.contributor.refereeDoubek, David
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologie s rozšířením o speciální pedagogikucs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychology with extension in Special Educationen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologie s rozšířením o speciální pedagogikucs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychology with extension in Special Educationen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce je základním výzkumem na poli projevů spirituality jako copingové strategie u studentů čelících stresu při přípravě na vysokoškolské zkoušky. Ve snaze doplnit dosavadní převážně kvantitativní výzkumy o kvalitativně zpracovaná data týkající se spirituálního copingu v akademickém prostředí jsem metodou zakotvené teorie provedla analýzu rozhovorů s dvanácti studenty psychologie bezprostředně po absolvování semestrální zkoušky. Základní rozdělení informantů bylo na ty, kteří věří v Boha, kteří věří v existenci něčeho nad nimi a ty, kteří nevěří na nic; racionálně to odmítají. I ti, kteří spiritualitu racionálně odmítají, mohou užívat spirituální coping. Zkouška je zkoumanými studenty psychologie považována za zvládnutelnou na základě přímé úměry "čím více a lépe se na zkoušku připravím, tím pravděpodobněji ji zvládnu". Spiritualita se odráží ve vnímaných možnostech toho, co v rámci přípravy mohou či nemohou ovlivnit vlastní vůlí a spirituální coping tak úzce souvisí s nabýváním kontroly nad situací. Studenti od těch s velmi komplexním vztahem k Bohu, až k těm, pro které duchovní svět není relevantní, se při přípravě na zkoušku snažili získat maximum kontroly nad situací a stavěli se odmítavě k představě předávání kontroly do područí vnějších sil. Spirituální coping tak může být jedním z na...cs_CZ
uk.abstract.enThis work is a basic research in the field of manifestations of spirituality as a coping strategy in students facing stress during preparation for university exams. In an effort to supplement the existing mostly quantitative research with qualitative data concerning spiritual coping in the academic environment, I performed an analysis of interviews with twelve psychology students immediately after passing a course exam using the grounded theory method. The basic division of informants was into those who believe in God, who believe in the existence of something beyond this world, and those who do not believe in anything; they rationally reject it. Even those who rationally reject spirituality can use spiritual coping. The psychology students who have participated in this project consider the exam to be manageable on the basis of a direct proportion "the more and better I prepare for the exam, the more likely I am going to pass it". Spirituality is reflected in the perceived possibilities of what they may or may not influence in the preparation by their own will. Spiritual coping is thus closely related to gaining control over the situation. Students, from those with a very complex relationship to God, to those for whom the spiritual world is not relevant, tried to gain maximum control over the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV