Současná typografie v souvislostech výtvarné výchovy
Contemporary Typography in the Context of Art Education
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170674Identifikátory
SIS: 226413
Kolekce
- Kvalifikační práce [19333]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Magidová, Markéta
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika - Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
7. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
grafický design, typografie, písmo, výtvarná výchova, pracovní listKlíčová slova (anglicky)
graphic design, typography, font, art education, worksheetCílem této práce bylo shrnutí teoretického obsahu hodiny Typografie/ Písma. Teoretická část se zaměřuje na světovou a českou typografii ve 20. a 21. století. Shrnuje její nejzásadnější osobnosti a přidává nové, kte- ré ještě nejsou uvedeny ve všech publikacích o vývoji písma. Též sezna- muje čtenáře s aktuálními trendy, akcemi a publikacemi. Součástí teo- retické části je i rekapitulace vývoje typografie od poloviny 15. století. Vývoj zahrnuje zásadní osobnosti a technologické pokroky. Z teoretické části vychází didaktická i praktická část. Didaktická část je věnována vyhledávání spojitostí oboru typografie v RVP. Následně byly prozkoumány a porovnány jednotlivá ŠVP střed- ních uměleckých škol se vzdělávacím oborem grafický design. Důraz byl kladem na časovou dotaci tomuto předmětu. Ze získaných informa- cí byl navržen tématický blok, zpracovávající téma současné typografie skládající se ze tří částí - výklad teorie, diskuse a praktické využití. V rámci praktické části byl navržen digitální dotazník, který zjišťuje informace o znalostech z hodin Typografie. Digitální podoba byla zpra- cována pro snadnější vyplňování během distanční výuky. Ze získaných informací byl navržen digitální pracovní list, který reaguje na předchozí dotazník. V pracovním listu jsou nejvýznamnější čeští typografové půso-...
The aim of this study was to summarize the theoretical content of the Ty- pography/Writing lesson. The theoretical part focuses on world and the Czech typography in the 20th and 21st centuries. It summarizes its most important personalities and adds new ones that are not yet included in any publications about the evolution of typefaces. It also introduces the reader to current trends, events and publications. The theoretical part includes a recapitulation of the development of typography since the mid-15th cen- tury. The development includes key personalities and technological ad- vances. The didactic and practical part is based on the theoretical part. The didactic part is devoted to the search for connections in the field of typography in the curriculum framework. Afterwards, individual cur- ricula of secondary art schools with the educational field of graphic de- sign were examined and compared. The focus was on the time allocation to this subject. From the information gathered, a thematic block was suggested, treating the topic of contemporary typography consisting of three parts - explanation of theory, discussion and practical application. In the practical part, a digital survey was designed to collect informa- tion about the knowledge of the typography lesson. The digital form was prepared...