Rozumíme si? Vliv kulturní identity dítěte na jeho vizuální vyjadřování
Do We Understand Each Other? The Influence of Child's Cultural Identity on its Visual Expression
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170661Identifikátory
SIS: 210226
Kolekce
- Kvalifikační práce [16856]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Fulková, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy - výtvarná výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
20. 5. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
vizuální gramotnost, kulturní identita, komunikace, porozumění, vizuální vyjádření, primární vzdělávání, tvořivostKlíčová slova (anglicky)
visual literacy, cultural identity, communication, understanding, visual expression, primary school, creativityDiplomová práce se zabývá vlivy odlišného mateřského jazyka a kulturního habitu žáků na jejich práci v hodinách výtvarné výchovy. Práce hledá způsoby začlenění kulturních obsahů do VV, aniž by byli žáci s odlišným mateřským jazykem znevýhodněni. Zároveň se snaží popsat podmínky vzdělávání těchto žáků v oblasti VV, a upozornit tak na specifika a nutnost individuálního přístupu. Autorka vychází ze studia odborné literatury, v teoretické části řeší širší kontext této problematiky, tím je vztah jazyka, kultury a myšlení, kulturní obsahy ve VV, sémiotika, vizuální gramotnost nebo také kooperace. Důležité je zde pojetí díla jako komunikačního prostředku a koncepce výtvarné výchovy jako prostoru vizuální i jazykové komunikace. Výzkumná část popisuje několik výukových situací, ve kterých se autorka zaměřuje na způsoby komunikace a spolupráce žáků s odlišným mateřským jazykem, na jejich výtvarnou tvorbu a porozumění úkolům. Vychází z pozorování žáků prvního stupně základní školy. Cílem je nacházet v těchto individuálních případech opakující se situace a zasazovat je do souvislostí. Přispět tak k rozvoji této problematiky v oblasti VV a upozornit na specifické podmínky vzdělávání těchto žáků. Na základě získaných poznatků a zkušeností z realizace vlastní didaktické řady byl navržen výtvarný úkol, který by...
The diploma thesis deals with the influences of different native language and cultural habitus of pupils on their activity in art education. The thesis focuses on the integration of cultural contents in art education without disadvantage of pupils with different native languages. It also describes the educational conditions of these pupils in art education and brings out its specifics and the need for an individual approach. The theoretical part is based on literature and it analyzes broader contexts of the topic, such as the relation of the language, culture and mind, cultural contents in art education, semiotics, visual literacy, or cooperation. The artwork is approached as a mean of communication and art education is considered as a space of communication. Several school situations are described in the research part and the attention is focused on communication and cooperation among pupils who are non-native speakers, their art expression, approach and insight on the tasks. The research is based on the observation of non-native speaking pupils at the primary school. The aim is to find recurring situations in these individual cases and put them in the right context. Thereby contribute to the development of this issue in art education and bring attention to the need for specific educational...