Raný psychický vývoj dítěte
Early childhood development
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170659Identifikátory
SIS: 209914
Kolekce
- Kvalifikační práce [16871]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Presslerová, Pavla
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
3. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Dítě, raný psychický vývoj, teorie vývoje, vývojové milníkyKlíčová slova (anglicky)
Child, Early Childhood development, Developmental Theories, MilestonesBakalářská práce se zabývá raným psychickým vývojem, který mapuje od prenatálního období po celý kojenecký věk. V teoretické části jsou vysvětleny významné vývojové teorie a milníky. V prenatálním a perinatálním období je nastíněna raná komunikace plodu s matkou a prožitek porodu, ze kterého může pramenit porodní trauma. V novorozeneckém a kojeneckém období je kladen důraz na proměny psychomotorického vývoje, psychických procesů a rané interakce dítěte. Praktická část obsahuje výzkum, který je založen na kvalitativní metodologii a je realizován případovou studií. Cílem výzkumu bylo zmapovat projevy psychického vývoje u kojenců v období mezi 4. a 9. měsícem. Primárním záměrem bylo sledovat sociálně emoční projevy, ale nebylo možné opomenout také vypozorovaný psychomotorický vývoj, se kterým úzce souvisí. Výsledky jsou shrnuty v diskuzi, kde jsou zodpovězeny výzkumné otázky, které se týkají projevů prosociálního chování u dětí v kojeneckém období, vývoje vztahu rodičů a dítěte v kojeneckém období a odlišnosti ve vývoji mezi třemi zkoumanými dětmi. Bylo zjištěno, že všechny děti prošly stejnými vývojovými milníky, ale zároveň bylo možné vysledovat individuální nuance v konkrétních oblastech vývoje. Faktory, které ovlivňovaly vývoj dětí byly vrozené předpoklady, zdravotní stav, přístupy rodičů k...
This bachelor thesis deals with early psychological development, which maps from the prenatal period to the whole first age of the infant. The theoretical part explains important developmental theories and milestones. In the part of prenatal and perinatal periods is talking about the early communication of the fetus with the mother and the experience of childbirth, from which the birth trauma may arise. In the neonatal and infant period, the emphasis is on transforming psychomotor development, psychological processes and early child interactions. The practical part contains research, which is based on qualitative methodology and is realized by the case study. The research aimed to map the manifestations of psychological development in infants between the 4th and 9th month. The primary aim was to observe the socio-emotional manifestations, but it was not possible to forget the observed psychomotor development, which is closely related. The results are summarized in the discussion, which also answers the research questions concerning the manifestations of the prosocial behavior of infants, the development of the relationship between the parents and the infant and the differences in the development between three examined children. It was found that all children went through the same developmental...