Vývoj morálního usuzování v případě imperativu poslušnosti vůči autoritě
Development of moral judgment in case of the imperative of obedience to authority
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170605Identifiers
Study Information System: 223692
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Kučera, Miloš
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology with extension in Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Morální usuzování, předškolní věk, mladší školní věk, poslušnost autoritě, heteronomní morálka, autonomní morálka, atributy legitimizující postavení autorityKeywords (English)
Moral reasoning, preschool age, younger school age, obedience to authority, heteronomous morality, autonomous morality, attributes legitimizing the position of authorityTato bakalářská práce se zabývá vývojem morálního usuzování. Jedním z nejznámějších teoretiků morálního vývoje je švýcarský psycholog Jean Piaget, jehož výzkumné zjištění o vývoji od heteronomní poslušnosti vůči k autoritě k autonomní morálce je dlouhodobě prezentováno v učebnicích vývojové psychologie, avšak v současné době je často kritizováno. Oproti jeho teorii se vymezuje také William Damon, který ve své knize The Social World of the Child z roku 1977 přímo odkazuje na Piagetovu teorii morálního vývoje a ve své podstatě ji kritizuje, když uvádí, že vytvořil vlastní teorii vývoje dětského pojetí autority a její legitimity. Cílem práce je příspěvek do této diskuse na základě práce se srovnatelnými empirickými daty. Část teoretická východiska shrnuje nejdůležitější poznatky z výzkumů obou autorů a přibližuje nejdůležitější pojmy jejich teorií. Zároveň jsou zodpovězeny první dvě výzkumné otázky, vztahující se ke komparaci výzkumných situací Piageta a Damona. Metodou výzkumu byly zvoleny polostrukturované klinické rozhovory nad třemi příběhy s morální zápletkou, které pojednáva o nespravedlivě úkolující autoritě. Výzkumný vzorek se skládal ze 60 respondentů se skladbou dětí z mateřské školy a dvou tříd základní školy. Výzkum měl za cíl zjistit, zda lze výzkumy zmíněných autorů replikovat dnes a v...
This bachelor thesis deals with the development of moral reasoning. One of the best-known theorists of moral development is the Swiss psychologist Jean Piaget, whose research findings on development from heteronomous obedience to authority to autonomous morality have long been presented in developmental psychology textbooks, but are currently often criticized. William Damon, who in his 1977 book The Social World of the Child, directly refers to Piaget's theory of moral development and criticizes it in essence, states that he created his own theory of the development of children's conception of authority and its legitimacy. . The aim of the work is to contribute to this discussion on the basis of work with comparable empirical data. The theoretical part summarizes the most important findings from the research of both authors and introduces the most important concepts of their theories. At the same time, the first two research questions related to the comparison of the research situations of Piaget and Damon are answered. Semi-structured clinical interviews over three stories with a moral plot, which deals with unfairly tasking authority, were chosen as the research method. The research sample consisted of 60 respondents with a composition of children from kindergarten and two primary school classes....