Rationality of Human Action and Preferences: A Criticism of Subjectivist-Teleological Tenets of Economics and an Outline of a Remedy
Racionalita lidského jednání a preferencí: kritika subjektivisticko-teleologických zásad ekonomie a nástin nápravy
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170536Identifikátory
SIS: 59752
Kolekce
- Kvalifikační práce [18229]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mlčoch, Lubomír
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Ekonomie
Katedra / ústav / klinika
Institut ekonomických studií
Datum obhajoby
24. 6. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Práce kritizuje subjektivisticko-teleologické základy ekonomie, přesněji řečeno jejich nenaplnění. Ekonomie si vytkla za cíl pracovat s osobními preferencemi nestranně, aniž by je jakkoliv konkretizovala. Její nestrannost je však narušována přijatými předpoklady, z nichž je velmi zásadní apriorní kausalita mezi preferencemi a jednáním. Teleologické nazíraní, tak jak jej představil Karel Engliš bylo ostře vymezeno vůči kauzalitě. Praxe neoklasické a rakouské školy však vychází ze směšování kauzality a teleologie v přístupu k lidskému jednání a preferencím. Rovněž je to možné formulovat jako předpoklad určité apriorní racionality lidského jednání. Moje práce se snaží přostřednictvím očištění tohoto termínu ukázat možnosti jeho významu a tím ukázat na radikálnost jakékoli kauzality mezi preferencemi a jednáním. Tyto závěry pak využívám k nastínění rámce pro preference a jednání, který by je nesměšoval, ale stále vycházel ze subjektivisticko-teleologické perspektivy.
The thesis criticizes the subjectivist-teleological principals of economics, more accurately the inability to fulfill them. Economics intended to work with the individual preferences without bias and without any their concretization. The neutrality is, however, distorted by the accepted assumptions among which is very serious the a priori causality between preferences and action. The teleological perspective as it was introduced by Karel Engliš was sharply delimitated with respect causality. Neoclassical and Austrian school, however, emanate from mixing causality and teleology in their conceptions of action and preferences. It is also possible to formulate it as the assumption of certain a priori rationality of human action. I try to clear up the notion of rationality, show the possibilities of its meaning and point out at the radicalism of any assumed causality between preferences and action. I use these conclusions to outline the preference framework that would not repeat identified mistakes, which would, however, set out from the subjectivist-teleological perspective as well.