Zobrazit minimální záznam

Měla by Česká republika zavést Anglický systém financování vysokoškolského studia?
dc.contributor.advisorSchneider, Ondřej
dc.creatorZichová, Markéta
dc.date.accessioned2021-12-08T13:10:46Z
dc.date.available2021-12-08T13:10:46Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/170486
dc.description.abstractTato diplomová práce si klade za cíl odpovědět na otázku, zda by bylo dobrým nápadem implementovat Anglický systém financování vysokých škol v České Republice. Anglický systém je časově nejmladším systémem financování vysokých škol. Jeho hlavní charakteristikou je tzv. odložené školné. Odpověď na tuto základní otázku je hledána prostřednictvím kritérií, která jsou identifikována v kapitolách 2 a 3. První sadou takových kritérií je, nakolik Anglický systém odpovídá současným požadavkům na kvalitu a množství lidského kapitálu, který se stal klíčovým faktorem pro ekonomický růst. Druhou sadu tvoří kritéria vyplývající z požadavku na ekonomickou efektivnost systému financování. Konfrontací českého systému s nastavenými kritérii dochází autorka k závěru, že český systém neodpovídá téměř žádnému z nich a je tedy třeba přemýšlet o reformě. Konfrontací Anglického systému s těmito kritérii je pak zjišťováno, zda Anglický systém splňuje daná kritéria a mohl by tedy představovat alternativu pro Českou republiku. Poslední kapitola poskytuje specifické vlastnosti mezinárodních systémů založených na odloženém školném s cílem získat inspiraci pro českou reformu v místech, kde Anglický systém selhává v plnění stanovených kritérií. Ukazuje se totiž, že tento nový systém skrývá slabosti v oblastech, jakými jsou...cs_CZ
dc.description.abstractThe object of this thesis is to evaluate whether it is desirable to implement the new English system of higher education funding in the Czech Republic. The English system based on income contingent loans is the youngest system of higher education funding. Chapters two and three put forward criteria sets to determine suitability of education system. The first set of criteria reflects the unique role of human capital, its levels and quality necessary for sustainable economic growth. Second set of criteria includes requirements for the system to be economically efficient. It is further shown that the current Czech system does not fulfil almost any of the criteria in their entirety, indicating a clear need for reform. Upon its confrontation with the two criteria sets on the other hand, the English system is tested as a candidate to be considered in the Czech reform. Also other countries' experience with income contingent loans is provided in order to find out the options to fulfil all the criteria for case an English system fails to do so. Although it is shown that the income contingent mechanism meets both criteria sets it is concluded that the English system includes a number of weaknesses, for example it suffers from low adaptability to labour market needs, suboptimal quality of education or...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titleShould the Czech Republic Implement the English System of Higher Education Funding?en_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2006
dcterms.dateAccepted2006-06-26
dc.description.departmentInstitut ekonomických studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Economic Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId1968
dc.title.translatedMěla by Česká republika zavést Anglický systém financování vysokoškolského studia?cs_CZ
dc.contributor.refereeValenčík, Radim
dc.identifier.aleph000576714
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEconomicsen_US
thesis.degree.disciplineEkonomiecs_CZ
thesis.degree.programEconomicsen_US
thesis.degree.programEkonomické teoriecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Institut ekonomických studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Institute of Economic Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csEkonomiecs_CZ
uk.degree-discipline.enEconomicsen_US
uk.degree-program.csEkonomické teoriecs_CZ
uk.degree-program.enEconomicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce si klade za cíl odpovědět na otázku, zda by bylo dobrým nápadem implementovat Anglický systém financování vysokých škol v České Republice. Anglický systém je časově nejmladším systémem financování vysokých škol. Jeho hlavní charakteristikou je tzv. odložené školné. Odpověď na tuto základní otázku je hledána prostřednictvím kritérií, která jsou identifikována v kapitolách 2 a 3. První sadou takových kritérií je, nakolik Anglický systém odpovídá současným požadavkům na kvalitu a množství lidského kapitálu, který se stal klíčovým faktorem pro ekonomický růst. Druhou sadu tvoří kritéria vyplývající z požadavku na ekonomickou efektivnost systému financování. Konfrontací českého systému s nastavenými kritérii dochází autorka k závěru, že český systém neodpovídá téměř žádnému z nich a je tedy třeba přemýšlet o reformě. Konfrontací Anglického systému s těmito kritérii je pak zjišťováno, zda Anglický systém splňuje daná kritéria a mohl by tedy představovat alternativu pro Českou republiku. Poslední kapitola poskytuje specifické vlastnosti mezinárodních systémů založených na odloženém školném s cílem získat inspiraci pro českou reformu v místech, kde Anglický systém selhává v plnění stanovených kritérií. Ukazuje se totiž, že tento nový systém skrývá slabosti v oblastech, jakými jsou...cs_CZ
uk.abstract.enThe object of this thesis is to evaluate whether it is desirable to implement the new English system of higher education funding in the Czech Republic. The English system based on income contingent loans is the youngest system of higher education funding. Chapters two and three put forward criteria sets to determine suitability of education system. The first set of criteria reflects the unique role of human capital, its levels and quality necessary for sustainable economic growth. Second set of criteria includes requirements for the system to be economically efficient. It is further shown that the current Czech system does not fulfil almost any of the criteria in their entirety, indicating a clear need for reform. Upon its confrontation with the two criteria sets on the other hand, the English system is tested as a candidate to be considered in the Czech reform. Also other countries' experience with income contingent loans is provided in order to find out the options to fulfil all the criteria for case an English system fails to do so. Although it is shown that the income contingent mechanism meets both criteria sets it is concluded that the English system includes a number of weaknesses, for example it suffers from low adaptability to labour market needs, suboptimal quality of education or...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut ekonomických studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990005767140106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV