Show simple item record

Tonal and harmonic sensibilities as a basis for creative expression in music education
dc.creatorBeránková, Petra
dc.date.accessioned2021-05-20T12:40:31Z
dc.date.available2021-05-20T12:40:31Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/16891
dc.description.abstractPráce se zabývá tvořivým rozvojem tonálního a harmonického cítění v hudební výchově na základní škole. V úvodu nahlíží na tonálně harmonické vztahy z teoretického hlediska a v oblasti hudební psychologie začleňuje tonální a harmonické cítění do systému hudebních schopností. Definuje pojem tonalita a vymezuje její vztah ke sledovaným schopnostem. Následuje vývoj postavení tonálního a harmonického cítění v testech hudebních schopností a prezentace diagnostických metod. Hudební ontogeneze dítěte se zaměřením na rozvoj zkoumaných schopností a vliv rodinného i školního prostředí jsou zachyceny v kapitole týkající se osobnosti žáka. V souvislosti s kreativitou a integrací jsou popsány i pedagogické aspekty rozvoje sledovaných schopností. Teoretickou část uzavírá metodika, která je po stanovení základních principů rozvoje tonálního a harmonického cítění rozpracována do systematických algoritmů v rámci jednotlivých ročníků. Nejrozsáhlejší částí práce je výzkum tvořivého rozvoje tonálního a harmonického cítění na základní škole, jenž zahrnuje popis jednotlivých částí experimentu i interpretaci výsledků. Součástí této práce jsou i modely vyučovacích hodin a ukázky samostatné práce žáků. Výzkum potvrdil, že rozvoj tonálního a harmonického cítění uskutečňovaný prostřednictvím tvořivých aktivit žáků má na výuku...cs_CZ
dc.description.abstractThe publication goes into a creative development of tonal and harmonic sensations in the music education al elementary schools. In the introduction, the tonal harmonic relations are taken from a theoretical point of view and in the sphere of musical psychology, there is included the tonal and harmonic sensation into the system of musical abilities. A concept of tonality is defined and its relation to the abilities in view determined. Then there follows an evolution of tonal and harmonic sensations in tests of musical abilities and a diagnostic methods presentation. A child's musical ontogenesis oriented on an evolution of the examined abilities and an influence of home and school backgrounds are depicted in a chapter concerning the personality of a pupil. In the context of the creativity and integration, there are also described pedagogical aspects of the examined abilities development. The theoretical section is concluded by a methodical part that is after the stating of basic principles of the tonal and harmonic sensations development elaborated into systematic algorithms within the scope of different classes. The widest part of the publication is an exploration of tonal and harmonic sensations at an elementary school creative development including a description of the experiment different parts and...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleTonální a harmonické cítění jako základ tvořivého projevu v hudební výchověcs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-06-23
dc.description.departmentKatedra hudební výchovycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId149389
dc.title.translatedTonal and harmonic sensibilities as a basis for creative expression in music educationen_US
dc.identifier.aleph001846929
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Musicen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - hudební výchovacs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra hudební výchovycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - hudební výchovacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Musicen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csUznánocs_CZ
thesis.grade.enRecognizeden_US
uk.abstract.csPráce se zabývá tvořivým rozvojem tonálního a harmonického cítění v hudební výchově na základní škole. V úvodu nahlíží na tonálně harmonické vztahy z teoretického hlediska a v oblasti hudební psychologie začleňuje tonální a harmonické cítění do systému hudebních schopností. Definuje pojem tonalita a vymezuje její vztah ke sledovaným schopnostem. Následuje vývoj postavení tonálního a harmonického cítění v testech hudebních schopností a prezentace diagnostických metod. Hudební ontogeneze dítěte se zaměřením na rozvoj zkoumaných schopností a vliv rodinného i školního prostředí jsou zachyceny v kapitole týkající se osobnosti žáka. V souvislosti s kreativitou a integrací jsou popsány i pedagogické aspekty rozvoje sledovaných schopností. Teoretickou část uzavírá metodika, která je po stanovení základních principů rozvoje tonálního a harmonického cítění rozpracována do systematických algoritmů v rámci jednotlivých ročníků. Nejrozsáhlejší částí práce je výzkum tvořivého rozvoje tonálního a harmonického cítění na základní škole, jenž zahrnuje popis jednotlivých částí experimentu i interpretaci výsledků. Součástí této práce jsou i modely vyučovacích hodin a ukázky samostatné práce žáků. Výzkum potvrdil, že rozvoj tonálního a harmonického cítění uskutečňovaný prostřednictvím tvořivých aktivit žáků má na výuku...cs_CZ
uk.abstract.enThe publication goes into a creative development of tonal and harmonic sensations in the music education al elementary schools. In the introduction, the tonal harmonic relations are taken from a theoretical point of view and in the sphere of musical psychology, there is included the tonal and harmonic sensation into the system of musical abilities. A concept of tonality is defined and its relation to the abilities in view determined. Then there follows an evolution of tonal and harmonic sensations in tests of musical abilities and a diagnostic methods presentation. A child's musical ontogenesis oriented on an evolution of the examined abilities and an influence of home and school backgrounds are depicted in a chapter concerning the personality of a pupil. In the context of the creativity and integration, there are also described pedagogical aspects of the examined abilities development. The theoretical section is concluded by a methodical part that is after the stating of basic principles of the tonal and harmonic sensations development elaborated into systematic algorithms within the scope of different classes. The widest part of the publication is an exploration of tonal and harmonic sensations at an elementary school creative development including a description of the experiment different parts and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra hudební výchovycs_CZ
thesis.grade.codeU
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusU
dc.identifier.lisID990018469290106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV