Show simple item record

Iohannes in Sinu Iesu. The Devotional Image in the Lectionary of Marienstern?
dc.contributor.advisorRoyt, Jan
dc.creatorNatoufová, Miriam
dc.date.accessioned2017-04-11T13:52:54Z
dc.date.available2017-04-11T13:52:54Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/16674
dc.description.abstractResumé V diplomové práci byla shrnuta základní problematika teologicko-ikonografických souvislostí, vztahujících se k zobrazení Jana Evangelisty v objetí s Kristem. Můžeme tedy rozeznat dvě tradice - starší a mladší - v jejichž kontextu se zobrazení objevovala. Tyto tradice reprezentuje cisterciácký lekcionář z Mariensternu. V poli iniciály Q fol. 143r se sledovaným zobrazením nacházíme Jana Evangelistu v pozici, která se nedá popsat ani jako sedící ani jako stojící. Mariensternský lekcionář může zobrazovat okamžik, kdy se Jan právě přesunul do druhé polohy. Nad Janem je zobrazen trojitý duhový oblouk, nad nímž je zobrazeno město. V kontextu čtení Bedy II a všech komentářů k Janovi, které reprezentuje, můžeme spatřovat nad duhovým obloukem - nebeskou klenbou - město. Toto město vypadá jako nebeský Jeruzalém, o kterém Jan psal v Apokalypse. Jan, poté co se přemístil na Kristovo srdce - pramen vědění a poznání - má právě teď zcela aktuálně a ve smyslu zpřítomnění zjevení. Jeruzalém podle smyslů Písma nepředstavuje pouze "město v židovské zemi", nýbrž také věřící duši, církev bojující a církev vítěznou. V iniciále "Q" sledujeme právě teď anagogický a morální význam - věřící duší je duše Jana, která se v kontemplaci vznesla a jako orel. Tato iluminace kromě toho, že doplňuje text (zjevení Apokalypsy), vybízí...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
dc.titleIohannes in sinu Iesu. Devocionální zobrazení v lekcionáři z Mariensternu?cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-06-03
dc.description.departmentÚstav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Christian Art Historyen_US
dc.description.facultyCatholic Theological Facultyen_US
dc.description.facultyKatolická teologická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId36821
dc.title.translatedIohannes in Sinu Iesu. The Devotional Image in the Lectionary of Marienstern?en_US
dc.contributor.refereeHlaváčková, Jana Hana
dc.identifier.aleph000971655
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny křesťanského uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Christian Artsen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.faculty-name.csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csKTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny křesťanského uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Christian Artsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csResumé V diplomové práci byla shrnuta základní problematika teologicko-ikonografických souvislostí, vztahujících se k zobrazení Jana Evangelisty v objetí s Kristem. Můžeme tedy rozeznat dvě tradice - starší a mladší - v jejichž kontextu se zobrazení objevovala. Tyto tradice reprezentuje cisterciácký lekcionář z Mariensternu. V poli iniciály Q fol. 143r se sledovaným zobrazením nacházíme Jana Evangelistu v pozici, která se nedá popsat ani jako sedící ani jako stojící. Mariensternský lekcionář může zobrazovat okamžik, kdy se Jan právě přesunul do druhé polohy. Nad Janem je zobrazen trojitý duhový oblouk, nad nímž je zobrazeno město. V kontextu čtení Bedy II a všech komentářů k Janovi, které reprezentuje, můžeme spatřovat nad duhovým obloukem - nebeskou klenbou - město. Toto město vypadá jako nebeský Jeruzalém, o kterém Jan psal v Apokalypse. Jan, poté co se přemístil na Kristovo srdce - pramen vědění a poznání - má právě teď zcela aktuálně a ve smyslu zpřítomnění zjevení. Jeruzalém podle smyslů Písma nepředstavuje pouze "město v židovské zemi", nýbrž také věřící duši, církev bojující a církev vítěznou. V iniciále "Q" sledujeme právě teď anagogický a morální význam - věřící duší je duše Jana, která se v kontemplaci vznesla a jako orel. Tato iluminace kromě toho, že doplňuje text (zjevení Apokalypsy), vybízí...cs_CZ
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského uměnícs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV