Víra, rozum a zkušenost v lidovém lékařství pozdněstředověkých Čech
Faith, reason and experience in the popular medicine of late-medieval Bohemia
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/16610Identifiers
Study Information System: 112667
Collections
- Kvalifikační práce [4028]
Author
Advisor
Referee
Spunar, Pavel
Kaiserová, Kristina
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
-
Department
Institute of History of Medicine and Foreign Languages First Faculty of Medicine Charles University
Date of defense
25. 6. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Komparace textů běžných zaříkávadel v širším evropském kontextu ukázala, že tyto drobné staročeské literární útvary mají latinské protějšky, respektive analogie v řadě jazyků středověké společnosti. Je tedy více než pravděpodobné, že zmiňované verbální formule výslednou podobu získaly pod vlivem církevní inspirace a distribuovány byly mj. právě za asistence kléru. Ve světle moderní medicíny se víra v lístky s ochrannými nápisy může jevit jako iracionální a pověrečná. V lidové kultuře středověku však byla tato praxe vnímána jako racionální. Církev ji za pověrečnou označovala spíše z hlediska pochybné formy, nikoliv pro vlastní důvěru v moc nadpřirozených sil. Zásah světce ve prospěch petenta byl vnímán jako reálný, stejně jako vliv divotvorné moci drahého kamene či působení odvaru z léčivých bylin. Na základě rozboru rituálů translace nemoci a sémanticko-funkčního rozboru verbálních formulí můžeme konstatovat, že jak rituály, tak zaříkávadla disponují vnitřní logikou, opírající se o sympatetické principy.
The thesis was created in connection with a previous study of Czech printed medical literature from the 16th century. For the purposes of the thesis I newly focused on medical manuscripts written in the 15th and the 16th century, which I consider to be a unique resource for understanding of the popular medicine. Chosen Czech written texts represent a boundary field, the mix of popular therapy and learned medicine. There were two dominant aetiologic conceptions in the medieval period: a) medical one, b) religious one. According the first one, a cause of illness was viewed as an imbalance of humours. According the religious conception, a cause of illness was considered to be supernatural: either God or devil. I expected lots of manifestations of second conception (prayer, fasting, ritual or other magical acts) and stress on experience in our manuscript sources. It is hard to discern whether we deal with licit religious act or with illicit magic in certain examples, but there are some clues. Firstly, the evidence of magic might be a strong confidence in ritual itself. Secondly, we can observe both laws of sympathetic magic in our manuscripts. I formulated three questions during my research: a) The lack of theoretical knowledge in popular medicine had to be necessarily compensated by some other factors. If it...