Developing Critical Literacy: Postcolonial Literature in English Lessons at Upper Secondary Schools
Rozvoj kritické gramotnosti: četba postkoloniální literatury ve výuce anglického jazyka na středních školách
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/157406Identifikátory
SIS: 235166
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dvořák, Bohuslav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - anglický jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra anglického jazyka a literatury
Datum obhajoby
17. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
kritická gramotnost, postkoloniální literatura, kritické myšlení, strategie čtení, ESLKlíčová slova (anglicky)
critical literacy, postcolonial literature, critical thinking, reading strategies, ESLCílem této diplomové práce je představit využití postkoloniální literatury v rámci rozvoje kritické gramotnosti v hodinách anglického jazyka na středních školách, a zároveň zvýšení povědomí o problematice bývalých kolonií, především Jižní Afriky. Teoretická část práce se zaměřuje na současnou podobu metodologie výuky literatury, strategie čtení a kritické gramotnosti, včetně jejího vývoje a hodnocení. Teoretická část práce zároveň ustanovuje základy pro praktickou část, která se skládá z kvalitativního výzkumu, a zahrnuje vstupní test, vlastní výzkum, průběžnou reflexi a sebereflexi učitele a žáků, a závěrečný test. Výzkum naznačuje, že je na kritickou gramotnost pohlíženo rozdílně, s ohledem na různé odborníky a další související obory. Výzkum dále ukazuje, že hodnocení kritické gramotnosti je postaveno především na domněnkách specialistů, kteří se o téma kritické gramotnosti zajímají, a proto v současné době nejsou k dispozici žádné standardizované testy, které by kritickou gramotnost měřily. V neposlední řadě výzkum ukázal, že se využití postkoloniální literatury zdá být optimálním zdrojem pro zvyšování kritické gramotnosti studentů, protože obě oblasti zahrnují stejná témata. Tato práce prokazuje, že využití postkoloniální literatury a vhodných učebních strategií vede ke zvýšení kritické...
The thesis aims to present the use of postcolonial literature in pursuance of developing critical literacy in English lessons of upper secondary schools, together with increasing the awareness of the postcolonial world, South Africa specifically. The theoretical part of the thesis concentrates on contemporary knowledge in the field of methodology of teaching literature, reading strategies, and critical literacy, including its development and assessment. Furthermore, the theoretical section establishes the environment for the practical part, which consists of qualitative research in a Czech upper secondary school and employs pretesting, intrinsic research, teacher's and students' assessment, and final achievement test. The research implies that critical literacy is viewed differently with respect to different experts and various fields. Furthermore, the research indicates that the assessment of critical literacy is built mainly on assumptions of the specialists interested in this field and no standardised or unified tests are available. Lastly, the research shows that postcolonial literature seems to be an optimal source for enhancing students' critical literacy since it incorporates similar themes as critical literacy. The thesis has explained that the use of postcolonial literature and relevant...