Předškolní příprava na rozvoj gramotnosti
Pre-school preparation for literacy development
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/157392Identifikátory
SIS: 233131
Kolekce
- Kvalifikační práce [19258]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nožičková, Anna
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro mateřské školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
19. 5. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
školní připravenost, školní zralost, pregramotnost, vstup žáka do školy, Montessori mateřské školyKlíčová slova (anglicky)
school readiness, pre-literacy, compulsory education entering, Montessori kindergartenV mé bakalářské práci se zabývám sledováním rozvoje pregramotnosti ve veřejné mateřské škole a v předškolním zařízení typu Montessori. Práce je rozdělena na teoretickou část a praktickou část. Teoretická část slouží jako úvod do tématu. Je zde přiblíženo současné pojetí předškolní výchovy, charakteristika veřejných mateřských škol a Montessori mateřských škol. Nastíněn je předškolní věk a vývoj dítěte v oblastech hrubé motoriky, jemné motoriky a grafomotoriky. Sledovala jsem současné trendy školní připravenosti, zralosti a zabývala jsem se rozvojem pregramotnosti, kde jsem zmínila cíle a metody. Cílem praktické části je zjistit, jak se vybrané mateřské školy podílí na rozvoji v oblastech hrubé motoriky, jemné motoriky a grafomotoriky na základě třídního vzdělávacího programu. Výzkumnými metodami bylo zúčastněné pozorování a analýza dokumentů. Z proběhlého výzkumu se ukázalo, že vybrané mateřské školy připravují děti na rozvoj gramotnosti dostatečně dle třídního vzdělávacího programu. Děti jsou dobře připravovány na vstup do základní školy. Rozvoj je kompatibilní s třídním vzdělávacím programem. Mateřské školy rozvíjí děti ve zmíněných oblastech odlišným způsobem. Bakalářská práce představuje náhled do tématu, jak se vybrané mateřské školy podílí na rozvoji dětí v oblastech motorik.
In my bachelor's thesis I deal with the development of pre-literacy in a public kindergarten and in a preschool facility of the Montessori type. The theoretical part serves as an introduction to the topic. There is an approach to the current concept of preschool education, the characteristics of public kindergartens and Montessori kindergartens. The preschool age and development of the child in the areas of gross motor skills, fine motor skills and graphomotor skills are outlined. I followed the current trends of school readiness, maturity and dealt with the development of pre-literacy, where I mentioned goals and methods. The aim of the practical part is to find out how to choose selected kindergartens, to participate in the development in the areas of gross motor skills, fine motor skills and graphomotor skills on the basis of the class educational program. Observation and analysis of documents were involved in research methods. The research shows that selected kindergartens prepare children for the development of literacy sufficiently according to the classroom educational program. Children are well prepared to enter primary school. The development is compatible with the classroom educational program. Kindergartens develop children in these areas in different ways. The bachelor's thesis presents...